fb pixel
Vyhledávání

10 dojmů z osahávání nové Škody Kodiaq v Berlíně

+ DALŠÍCH 21 FOTEK + DALŠÍCH 22 FOTEK

Po dlouhých týdnech upejpání je Kodiaq konečně mezi námi. Dopoledne unikly oficiální fotky a večer škodovka nové SUV odhalila v Berlíně za účasti ředitelů, designérů, inženýrů, celebrit a samozřejmě i novinářských elit. Samozřejmě jsme si to nenechali ujít.

Václav Rybář
Václav Rybář 2.9.2016, 07:15

Na monstrózní akci se objevilo kromě několika stovek novinářů z desítek zemí světa i nepočítaně celebrit - herci, herečky, sportovci, starostka amerického městečka Kodiak, sám Karel Gott. Snad jen ten opravdový medvěd, který spolu se zmíněným městečkem název vozu inspiroval, tu chyběl. Prý ho chtěli, hrozně moc, ale jenom chtít někdy nestačí. Spokojit jsme se proto museli s medvědem z plechu, skla a měkčených plastů. A podrbali jsme ho úplně všude.

Mohli bychom vám tu dlouze citovat z půlkilového manuálu, vyjmenovat všech čtrnáct odstínů, ve kterých bude Kodiaq k mání nebo představit paletu motorů, ale soustředíme se hlavně na osobní dojmy, protože až do pražského Design Bloku nebude mít česká veřejnost možnost se s Kodiaqem seznámit naživo. Co nás tedy na první sedmimístné škodovce, která chce dobývat svět, zaujalo nejvíc?

1. Velký, ale ne největší

Vlajkovou lodí podle vyjádření automobilky nadále zůstává Superb. Ten je v provedení kombi také stále nejdelší škodovkou a má větší rozvor než Kodiaq. Nové SUV je ovšem pocitově větší, aby ne, když je o pěkných pár centimetrů vyšší, má také lepší světlou výšku a celkově působí robustněji. V nabídce bude jako pětimístná či sedmimístná varianta, záleží na vás, jak moc sedaček potřebujete a kolik toho chcete naskládat do kufru. Třetí řadu a druhou řadu však lze zcela potopit do podlahy a získat tak rekordní objem 2000 litrů.

2. Mlhovky jako u Yetiho

Oproti odvážné studii Škoda VisionS vypadá Kodiaq samozřejmě o poznání usedleji, ale ostré křivky mu rozhodně zůstaly, což je patrné zejména na zadku, kde svítilny vypadají jako dva rubínové drahokamy. Pozornost ale věnujte hlavně předku, pozice mlhovek by vám mohla připomenout první generaci Yetiho, kde byla podobně rozdělená světla vnímána jako designový exces, ale nakonec si na ně lidé zvykli a oblíbili si je. I proto je fajn, že se k nim Škoda tímhle oslím můstkem vrátila. Přední světla budou mimochodem k dispozici i jako LEDková, což je jednoznačně posun kupředu a jedno z mnoha prvenství v rámci škodováckého portfolia.

3. Obří kufr

Už jsme zmínili velký zavazadlový prostor po sklopení obou řad sedadel, ale jak je na tom Kodiaq v základu? Pětimístná verze má rekordních 720 litrů (o 60 litrů víc než Superb Combi) a po sklopení druhé řady dokonce 2065 litrů. Sedmimístná verze se při plném obsazení musí spokojit s 270 litry, ale po sklopení třetí řady získá velmi pěkných 630 litrů. Ve všech případech Kodiaq zavazadlovým prostorem útočí na lídry segmentu, ale to se dalo čekat, protože tahle hodnota je pro škodovky primární.

4. Palubní displej pro velké kluky

Interiér si bere hodně ze Superbu, ale palubní deska zas pokročila o kus dál, nový je volič automatické převodovky, celkový tvar palubní desky, design výdechů klimatizace, ale také displej palubního systému. Už nemá fyzická tlačítka, ale pouze virtuální, takže působí mnohem rozměrnějším dojmem. A není to jen dojem, protože základní úhlopříčka je slušných 8,5 palce, přičemž se v prémiovějších modelech počítá dokonce s 9,2 palci. Jistě, není to obrtelevize jako v Tesle, ale displeje kolem deseti palců jsou ideálním kompromisem mezi použitelností a čitelností.

5. Ochrana dveří a nohavic

Slíbili jsme, že jednotlivá Simply Clever řešení nebudeme vyjmenovávat, ale při některých skutečně selský rozum zapracoval a jsme za to rádi. Lišty prahů jsou jedna věc, na kterou se u SUV často zapomíná, ale v Kodiaqu si kalhoty rozhodně neumažete. Stejně tak neotřískáte na parkovišti nebo v garáži dveře o zákeřně trčící překážky, mají totiž oplastované hrany, které zabrání nešťastným karambolům.

6. Úložné prostory à la Lego

Potřebujete jeden velký foch, nebo řadu malých na mobily, karty, klíče apod.? Žádný problém, stačí otočit plastový výlisek a zacvaknout ho vzhůru nohama. Stejně tak je samozřejmostí omyvatelná spodní deska kufru, na jejíž opačné straně najdeme odlišný, drsnější dekor. Kodiaq se svým velkorysým vnitřním prostorem zkrátka umí pracovat. Jako první v rámci automobilky mimochodem umí kufr bez použití rukou (stačí "kopnout" pod nárazník) nejen otevřít, ale také zavřít. Ideální, když máte v rukou nákup nebo lyže, které jste z kufru vyndali, a chybí vám třetí ruka na zmáčknutí fyzického tlačítka.

7. Uslyšíte i trávu růst

V sedmimístném autě už občas na cestující ve třetí řadě nedokřiknete. A často jsou to děti, které se občas okřiknout musí. Škoda naštěstí přišla s řešením - vestavěné hands-free lze využít i jako zesilovač. Mikrofony na palubní desce snímají řidičův hlas a umí jej zesílený poslat do reprobeden v zadní části vozu. Teď ještě, aby dokázal software modulovat hlas a z tatínkovy fistule udělal třeba hřmotný projev Dartha Vadera.

8. Do přírody, do města i do společnosti

V první fázi jde Kodiaq na trh s pěti motory - dvěma dieselovými a třemi benzínovými jednotkami. Všechny splňují normu EUR6 a nemusíte se bát, na přeplňovaný litrový benzíňák skutečně nedošlo, startovní metou je 1.4 TSI o výkonu 125 koní a cílovou páskou (prozatím) benzínových 180 a dieselových 190 koní, v obou případech z dvoulitrových agregátů. Vůz je standardně předokolka, ale samozřejmě se bude nabízet i s pohonem všech kol (Haldex), s šestistupňovou manuální a šesti či sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Největším tahounem je pak dieselový dvoulitr s točivým momentem 400 N.m. V kombinaci s pohonem všech kol a převodovkou DSG by měl utáhnout až 2,5 tuny nákladu.

V roce 2017 by měla Škoda přijít s oplastovaným modelem Scout, stylovějším Sport a luxusním vrcholem Laurin&Klement. Jestli v těchto případech dojde i na rozšíření nabídky motorizací, se zatím nepodařilo zjistit, stejně tak ještě nevíme ceny jednotlivých motorizací, ty automobilka odhalí až za pár týdnů na autosalonu v Paříži.

9. Začátek nové éry

Škoda Kodiaq je pouhým úvodem promyšlené SUV ofenzívy. I ve Škodě si uvědomili, že bez SUV to nepůjde a Yeti byl spíše předvojem a v pravém slova smyslu spíš crossoverem. I proto se s novou generací posune do kategorie SUV a získá na délce. Zatímco aktuálně má Yeti 4,2 metru délky, nová generace by měla mít až 4,5 metru a rozměrově se zařadit za Kodiaqa. Yetiho místo v nabídce pak zaujme zcela nový chystaný model a základ nabídky crossoverů obstará další vůz postavený na bázi Škody Fabie. Příznivci vyššího posezu a bezpečnosti se tedy rozhodně mají na co těšit.

10. Západ, východ a pak možná i střed

Škoda se netají tím, že Kodiaqem chce cílit hlavně na rychle rostoucí trhy, zejména ten čínský, kde by se měla objevit časem i varianta Kodiaqa se splývavou zádí. A pak je tu samozřejmě Amerika, která inspirovala jméno nové škodovky. Automobilka si tu před časem registrovala ochranné známky, ale o jejím vstupu na trh, který reprezentuje čtvrtinu všech prodaných vozů na planetě, se bude rozhodovat až příští rok. S dobýváním nového území je spojena nemalá investice do infrastruktury a marketingu. Tu naopak Škoda nepotřebuje v české kotlině. Tady se počítá s prodejem tří až čtyř tisíc Kodiaqů v roce 2017, částečně i proto, že SUV škodovku si nebudou majitelé firem kupovat do fleetů a sáhnou raději po levnější Octavii nebo reprezentativním Superbovi. Velký zářez v rámci segmentu by ale Kodiaq rozhodně udělat měl.

A jak se vlastně líbí vám? Podívejte se do naší galerie na oficiální fotky a pochlubte se svými dojmy!

Podobné články

Doporučujeme

Další články