10 automobilových dvojčat

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
18.6.2014, 19:06
Dvě automobilky, dva modely, stejný ksicht, ale čínský kopírák to není? Automobilky občas na některých modelech spolupracují, a pak je prodávají samy za sebe. Představme si pár bratrů v plechovém triku.

1. Toyota GT86 / Subaru BRZ

Subaru-BRZ-gallery-58 Aktuálně zřejmě nejznámější případ sdílení prostředků a know-how. V podstatě jde o identický vůz prodávaný pod dvěma různými jmény. Fanoušci si ho pojmenovali Toyobaru, což dokonale vyjadřuje jeho dvojitou tvář. Toyota přinesla historický odkaz (vůz upomíná na Toyotu Corollo AE86), Subaru zase většinu technických řešení. A výsledkem je neuvěřitelně zábavná a finančně relativně dostupná zadokolka.  

2. Audi 50 / VW Polo

audipolo Německá reakce na nástup mini hatchbacků jako Renault 5. Audi 50 se objevilo jako první a identický Volkswagen Polo se začal prodávat o pár měsíců později. Audina samozřejmě byla dražší a v tomhle lidovém segmentu ji Polo snadno trumflo v prodejích. Po čtyřech letech padesátka skončila, zatímco Polo se prodává dodnes.  

3. Ford Fiesta / Mazda 121

mazda121 Koncem devadesátých let tyhle vozy sdílely nejen design, ale i výrobní linku. Ford Fiesta se prodával mnohem lépe, ale Mazda byla zase výrazně spolehlivější. Fiesta po pár letech prošla zásadním redesignem, zatímco Mazda 121 se ještě pár let prodávala se starou tváří. Fiesta je úspěšná dodnes, Mazda ovšem na model 121 další generací nenavázala.  

4. Fiat 124 / Lada / Seat

seat124 Tady už nemluvíme o dvojčatech, ale celém zástupu nemanželských dětí. Fiat totiž tehdy kompletní patent prodal Sovětům, kteří podle něj vyrobili východní bestseller jménem VAZ 2101 alias žigulík. V Indii se vůz vyráběl pod značkou Premier, ve Španělsku na jeho bázi vznikl Seat 124. Varianty se objevily i v Bulharsku, Turecku nebo Egyptě.

5. Chrysler 300 / Lancia Thema

thema Třístovka od Chrysleru je sama o sobě vykrádačkou nejlepších dílů od Mercedesu. Když ale Fiat americkou automobilku koupil, rozhodl se její vozy prodávat v Evropě pod křídlem vlastních značek. Dodge Journey je třeba Fiat Freemont apod. Luxusní limuzína se ale skvěle hodila do portfolia Lancie, a tak vzniklo dvojče, které však příliš velký úspěch nemělo. Americká třístovka žije dál, Thema je dnes už neúspěšnou minulostí.  

6. Lotus Elise / Opel Speedster

speedster Lehká zadokolka, motor uprostřed, závodní parametry a agresivní vzhled. Že vám nic z toho k Opelu nesedí? To asi nikomu. Jenže Lotus tehdy potřeboval parťáka, který mu finančně pomůže dokončit Lotus Elise včas, než začnou v EU platit nové standardy, kvůli nimž by se muselo celé auto překopat. Opel pomohl a spadlo mu do klína skvělé auto, které se v Evropě prodávalo s mírně upraveným designem jako Speedster a v Británii jako Vauxhall VX220. V téhle verzi ostatně vyhrálo několik anket o sportovní auto roku.  

7. Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107

kolinata Některými novináři familiérně přezdívaná jako kolíňata, protože vznikají v továrně TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile) u Kolína, která se specializuje právě na výrobu těchto městských mini. Mají trochu jiné masky, ale jinak jsou si podobné jako vejce vejci. Peugeot s Citroenem spolupracuje v rámci koncernu PSA, Toyotu přibrali a výsledkem je v podstatě ovládnutí celého segmentu městských miniaut. Podobně se snaží společnými koncernovými silami útočit Volkswagen, který nabízí v podstatě identické vozy VW Up!, Škoda Citigo a Seat Mii.  

8. Mitsubishi 3000GT / Dodge Stealth

dodge_stealth Japonskou střelu v devadesátých letech v Americe prodával Dodge pod lákavým názvem Stealth. Všechna auta se však vyrobila v Japonsku a oba modely byly identické. Stealth byl jeden rok dokonce oficiálním zaváděcím vozem na Indy 500. Pak se však patrioti začali bouřit, že tak slavný závod nemůže odvodit japonská plechovka, a tak byl vůz nahrazen Viperem. Dodnes ovšem Stealth patří k nejméně poruchovým vozům značky.  

9. Ford Galaxy / VW Sharan (+ Seat Alhambra)

galaxy_ Společný projekt Fordu a Volkswagenu vznikl v portugalské továrně a výsledek je opravdu dokonalým gulášem. Motory byly od Volkswagenu a Ford si teprve do faceliftovaných verzí namontoval pár svých benzínových jednotek. Automaty byly od VW, manuály od Fordu, interiér byl kombinací prvků z Golfu a Mondea. Volkswagen pak auto prodával i v rámci Seatu jako Alhambru. Všechny modely se dodnes těší dobrému zdraví a navzájem si přetahují zákazníky.  

10. Chevrolet Volt / Opel Ampera

ampera Velká elektrická revoluce, kterou opět Opel dostal „zadarmo", protože má GM v hrsti. Moc se však z úspěchu neradoval. Zatímco v USA má Chevrolet Volt docela úspěch jako levný a přitom prostorný a spolehlivý hybrid, v Evropě Ampera na odbyt nejde, protože Opel v téhle cenové relaci a v tomhle segmentu nemá tradici a tedy ani odbyt. Ampera se dokonce v Evropě prodávala hůř než Chevrolet Volt, který se tu nabízel souběžně v dealerstvích Chevroletu.  

Komentáře

Doporučeno pro vás