Döner kebab: nejoblíbenější imigrant v Evropě

Když na začátku 70. let turecký restauratér Mahmut Aygun začal návštěvníkům svého podniku poprvé servírovat pita chléb, který plnil kořeněnými plátky masa grilovaného na rožni, zapsal tak berlínskou čtvrť Kreuzberg do historie rychlého občerstvení. Vynálezce kebabu Mahmut sice před pár lety zemřel, ale jeho odkaz v podobě jednoho z nejoblíbenějších fastfoodových jídel tu bude navždy.

Kebab, gyros nebo shawarma?

Výraz kebab je počeštělý slovní pojem, který vznikl z tureckého kebap a dönerkebap, což v doslovném překladu znamená „točit masem“. Samotný pokrm v podobě marinovaného masa opečeném na rožni znali Turci už v 19. století. V 70. letech 20. století pouze vznikla fastfoodová varianta tohoto pokrmu.

Řecký gyros, turecký kebap, středovýchodní shawarma, mexický tacos al pastor – to všechno je pouze označení pro kořeněné maso opékané na grilu, které je podávané dle tamních zvyklostí. V Itálii se nedávno objevil tzv. ChocoKebab a v podstatě se jedná o takovou lepší palačinku s hoblinkami čokolády, ovocem a šlehačkou. Holt jiný kraj, jiný kebab!

Kebab vítězí nad McDonalds

Dle statistik je v současném Německu zhruba 16 000 provozoven nabízejících döner kebab a trh stále roste. Obratově to znamená, že kebaby v Německu vydělají 2,5 až 3 miliardy eur za rok, což je téměř totožné jako obrat německé sítě McDonalds. Není se čemu divit, že se u našich německých sousedů spořádá víc než 2 miliony kebabů denně. Statisticky to znamená, že každý Němec sní ročně cca 5 velkých kebabů. Statistiky z České republiky bohužel nejsou k dispozici.

Přistěhovalcům vděčíme i za spoustu dalších oblíbených jídel, jako je hummus, falafel, pho, curry a vlastně i langoš.

Zde si přečtete o současném fenoménu v pouličním stravování.


Komentáře