fb pixel Zadarmo ani novinář nepíše: placený obsah je nevyhnutelný, lidé se musí naučit za informace pouštět korunu – G.cz
Vyhledávání

Zadarmo ani novinář nepíše: placený obsah je nevyhnutelný, lidé se musí naučit za informace pouštět korunu

Vzhledem k tomu, že se veškerý mediální obsah přesunul z tištěné podoby na internet, je logické, že někdo bude chtít za kvalitní obsah, který je vytvářen dobře placenými lidmi, peníze. Je možné, že časem tištěné noviny zcela vymizí a zdarma už si na internetu nepřečtete nic. Placený obsah by tak mohl nahradit otravné bannery a vlezlé PR články, které jsou online média nucena propagovat na svých stránkách. Ideální by byla možnost výběru.

Martin Miko
Martin Miko 6.12.2018, 12:20

Za chyby a obsah se platí

Český člověk je spořivý a nechce platit za věci, které může získat zdarma, takže místo kina navštíví možná tak Ulož.to, oblíbenou knihu si stáhne na internetu ve formátu PDF a totéž platí i o muzice, i když s revolučním řešením od Spotify a dalších streamovacích služeb se vše usnadnilo, takže lidé ochotně platí pravidelně malou částku za (téměř) veškerou hudbu světa. Až se dočkáme zpoplatnění veškerého kvalitního mediálního obsahu, tak se časem možná někdo uchýlí k podobné službě, která bude streamovat obsah českých médií. Vzhledem k tomu, že ta od sebe většinu zpráv vzájemně opisují, by se to však pravděpodobně nevyplatilo.

Ideálním řešením by bylo to, se kterým přišel například YouTube. Služba YouTube Premium vám umožní sledovat veškerý obsah bez reklam a zároveň vám dá něco extra, čímž je v tomto případě přístup k filmům, seriálům a hudbě v rámci služby YouTube Originals. V Česku prozatím tato služba k dispozici není, v USA už to běží a stojí 12 dolarů měsíčně, tedy zhruba 300 korun. Kdo o tuto službu nemá zájem, tak ať si počká a „užije“ estrádu dlouhých reklam. Z něčeho se vydělávat musí a reklama je holt nutné zlo. Nedivme se, že například Stream.cz vkládal reklamu přímo do videa, když si čeští „hekři“ nainstalovali AdBlock, aby se inzerci vyhnuli. Takto by svět fungovat neměl.

A ve světě online médií je to stejné. Sice vám odpadnou náklady na tisk, papír a distribuci, ale na druhou stranu řešíte online marketing (distribuci), renovace webu, sociální sítě a hlavně redaktory, kteří musí fungovat nonstop. Samozřejmě, že online média mají nižší náklady, ale kvalitní obsah od kvalitních autorů, kteří píší velké články (rozhovory, investigativní témata), rozhodně není zdarma, a proto by bylo rozumné takovýto obsah zpoplatnit. Na druhou stranu by byla mediální sebevražda zpoplatňovat běžné zprávy, které se během pár minut rozšíří světem internetu jako mor, takže kvůli nim ani nemusíte klikat na žádný zpravodajský web. Bohatě stačí si projet sociální sítě a jste hned v obraze.

Představte si ale realisticky svět, ve kterém se veškerá hlavní média rozhodnou, že veškerý obsah bude placený. Co se stane? Lidé budou číst alternativní média, dezinformační weby a sledovat statusy Tomia Okamury. V takovém světě přece žít nechceme.

Češi se musí naučit platit za kvalitní online obsah a až někdo nalezne ideální způsob, jak bude moct čtenář získat například 10 nejčtenějších a nejzajímavějších článků napříč všemi médii, tak to příjemce možná i donutí vytáhnout peníze z kapsy. Nemohl by někdo vymyslet start-up, který by se touhle problematikou zabýval? Chceme appku!

A zde si přečtete o tom, co si Češi myslí o průměrné mzdě v Česku.

Podobné články

Doporučujeme

Další články