fb pixel United Islands of šmelo?!!! – G.cz
Vyhledávání

United Islands of šmelo?!!!

Pražský festival United Islands of Prague vytvořil nový český tzv. „crowdfundingový" rekord a na to, aby jeho hlavní scéna stála v Kinského zahradě, vybral od přispěvovatelů přes server HitHit 1 735 216 Kč. Opravdu bylo 1 600 000, které festival údajně na Kinského zahradu potřeboval, adekvátní?

Dirk Diggler
Dirk Diggler 4.6.2014, 13:00

  UNS https://www.facebook.com/unitedislandsofprague United Islands sice vyžadují celoroční přípravy jako každý jiný festival, ale v jednom se do nedávna lišily. Byly totiž zcela zdarma. Pořadatelům nelze upřít, že „fundrising" je jistě taktéž pěkná řehole, na druhou stranu městský multikulti festival na vltavských ostrovech, který vozí „zajímavá" a občas i opravdu zajímavá jména z celého světa, je pro sponzory, politiky i média daleko lákavější než například žánrový, temnem obestřený, avšak v Evropě vysoce respektovaný metalový Brutal Assault (jeho návštěvnosti dosahují cca 15 000 lidí). Pointa spočívá v tom, že na rozdíl od mnohých jiných akcí, kterým jsou neustále ze strany úřadů, měst a vlády házeny klacky pod nohy, United Islands se již léta těší podpoře jak města Prahy, tak ministerstva kultury. Připočtěte ČEZ, Českou spořitelnu a Pilsner Urquell a přestože samotnou práci vám nijak neulehčí, odpadají vám jakékoli nervy z počasí, programu, správnosti zacílení kampaně apod. Jednoduše si stačí spočítat, kolik lze utratit, aby byla akce stále výdělečná. Zjednodušeně, je to drama asi jako pořádat koncert Depeche Mode – anoncovat a pak doufat, že Dave Gahan neuklouzne ve vaně. Pokud člověk několik let pořádá festival, který je zdarma, tudíž počet návštěvníků nehraje téměř žádnou roli, lze jen stěží předpokládat, že se jedná pouze o kulturní filantropii. Letos United Islands of Prague zaznamenaly jednu zásadní změnu. Dvoudenní program hlavní scény je zpoplatněn. 250 Kč (či 100 Kč v případě „koupě" přes HitHit) není sice nijak drastické vstupné. Line-up, kterému „vévodí" interpreti,jako britská rychlokvaška Ella Eyre (145 000 fanoušků na FB), jež má na pažbě větší zářez pouze jako hostující vokalistka drum n' bassových Rudimental a průměrná jihoamerická hopsanda Bajofondo (234 000), však vzhledem k domácí konkurenci za větší zlatku ani nestojí. Jen pro srovnání – Slayer, letošní hlavní star Brutal Assaultu, má na FB téměř 4 500 000 fanoušků.   UI4 www.unitedislands.cz Aby nedošlo k nedorozumění, crowdfunding nefunguje na principu donací, ale „předplácení". Dle sumy, kterou je fanoušek ochoten zaplatit, dostane, pokud se cílová částka vybere, předem anoncovanou odměnu. Například v případě kapel to bývá ještě nenatočené album či vstup na koncert. United Islands of Prague ve většině mutacích nabízely v první řadě lístky na část festivalu, která se odehraje v Kinského zahradě. Cílem sbírky oficiálně bylo, cituji: „Přestěhujme hlavní stage ze Střeleckého ostrova do Kinského zahrady, kterou považujeme za nádherné místo, ideální pro tento účel. Věříme, že nám s tím pomůžete i vy, návštěvníci festivalu. Dosažení cílové částky nám umožní udělat tento zásadní krok v rozvoji festivalu." Pořadatelé se však skrze různé vizuály či prohlášení (a to zvláště po tom, co začaly nuly slušně naskakovat) ani moc netajili tím, že hlavní scéna v Kinského zahradě bude tak jako tak. Crowdfunding (zpopularizovaný obzvláště webem Kickstarter), funguje na jednoduchém principu – určená suma se vybere a cíl se uskuteční, nebo se nevybere a cíl se neuskuteční. Tento fakt staví celý smysl této kampaně na hlavu, protože přispívat na cokoli, co se tak jako tak uskuteční, jde proti crowdfundingové logice a český HitHit spíše diskredituje. Tým United Island nedávno odpovídal na otázku, co by se stalo, kdyby se peníze nevybraly. A odpověď? „Nejjednodušší je ten (scénář), že se z některých scén, na které nebudeme mít prostředky, stáhnou kapely na ty další scény nebo je přesuneme do klubů." Toto velmi vágní vysvětlení nám však rozhodně nedává odpověď na otázku, jak došli pořadatelé k částce 1 600 000 Kč. Pro cíl, pro který byla kampaň spuštěna – tedy přesun scény ze Střeleckého ostrova do Kinského zahrady, je dle nejmenovaných pořadatelů se zkušenostmi s podobnými akcemi suma několikanásobně přemrštěná. Pokud byl důvod jiný (teoreticky se mohlo jednat například o pravděpodobně menší plnění ze strany České spořitelny, která zmizela z názvu festivalu), proč organizátoři nešli s pravdou ven? Proč jednoduše nevybírali za účelem zajištění financování pro samotnou možnost uskutečnění akce ve stejném či větším rozsahu jako v minulých letech? Pokud byla existence United Islands of Prague ohrožena, proč se nezačalo se sbírkou třeba na podzim? Takto byl výsledek znám pouze tři týdny před vypuknutím festivalu, což je velmi krátká doba na to cokoli přeplánovat, natožpak ušetřit celých 1 600 000 Kč. V rámci zjednodušeného prismatu nelze říct, že by byl přispěvatel jakkoli ošizen, protože dostane vše, za co si zaplatil – tzn. slíbenou odměnu dle zaplacené částky a hlavní scénu v Kinského zahradě. Pokud v celé věci trošku zapátráme, narazíme hned na dva amorální a nečestné aspekty. Jsme fabulováni tím, že přesun scény do Kinského zahrady stojí 1 600 000 Kč a posléze se můžeme právem cítit podvedeni, když velmi rychle zjistíme, že o Kinského zahradu tu vůbec nejde.   uisl https://www.facebook.com/unitedislandsofprague Pro zjednodušení uvedu příklad. Kapela vytvoří crowdfundingový projekt, že pokud sežene 150 000 Kč, natočí desku. Přispěvatelům slíbí za donaci právě ono album, přestože ví, že na něj má již téměř všechny prostředky zajištěny. Kapela projekt úspěšně dokončí, do rozpočtu na desku přihodí 50 000 Kč a 100 000 Kč prošustruje v bordelu (částky jsou pouze ilustrační). Všichni fanoušci však dostanou svoje slíbené album a vše je zase jako v Disneylandu. Pokud však příznivec dává peníze na natočení desky, ale část nebo celá částka jde ve skutečnosti na skotačení s holkami všech barev v jacuzzi, byl jednoduše podveden. Pokud zajdeme lehce ad absurdum, náš trestní zákoník (§ 209, hlava V. - trestné činy proti majetku) definuje podvod jako „Kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty." Pokud jsme vědomě zaplatili za jakousi událost (fiktivní přesun hlavní scény) a za okolnosti, že tato operace nevyžadovala částku 1 600 000, byli jsme uvedeni v omyl dokonce dvakrát a byla nám způsobena škoda na majetku (v rámci hromadné žaloby by tato suma odpovídala financím nevyužitým k avizovanému projektu).   CapeFear4 TRUTH AND JUSTICE! - Universal Pictures Je možné, že tato konstrukce již zavání teoriemi Adama B. Bartoše, avšak tak jako tak, HitHit kampaň, kterou se United Islands tak hrdě chlubí, nebyla přinejmenším morálně v pořádku. Teoreticky mohla být pouze zpackaná, bez zlého úmyslu. Tomu lze však, vzhledem k profesionální a agresivní kampani, vedené agenturou, která se starala například o Karla Schwarzenberga v rámci jeho prezidentské kandidatury, jen s těží uvěřit. Pokud by United Islands protáhli financování akce transparentním účtem, tak jim dlužím velkou omluvu. V opačném případě mne těžko někdo přesvědčí, že onen slavný a rekordní HitHit projekt nebyl minimálně do jisté míry něčím mezi „vychcaností" a podvodem. deniro_gun Columbia Pictures

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články