fb pixel RECENZE: Tento film zdá se být poněkud francouzským! Věrní nevěrní jsou jako den stará rozpečená bageta – G.cz

RECENZE: Tento film zdá se být poněkud francouzským! Věrní nevěrní jsou jako den stará rozpečená bageta

Jak definovat Francii? Bagety, sýry, červené víno, Eiffelovka... A podivné romance plné až neskutečně krásných osudových žen, kterým nikdo kromě Francouzů nerozumí. Herec a teď už i plnohodnotný režisér Louis Garrel ve svém druhém celovečerním filmu Věrní nevěrní přináší divákům samu esenci své rodné země.

Kateřina Horáková 29.3.2019, 07:38

Žárlivost je zlo

Je neuvěřitelné, s jakou lehkostí dokáží Francouzi točit jednoduché, skoro až banální scénáře. Je to sice stereotyp, ale v zemi galského kohouta to nikoho neuráží. Pokud by divák měl z hlavy vyjmenovat, co by asi tak měla mít pravá francouzská vztahovka, zřejmě by to zvládl; rozervaného nebo přemýšlivého hlavního hrdinu s rozcuchanými vlasy, který zřejmě neví o tom, že představuje ztělesnění dívčího snu. Krásnou vyzrálou ženu, které by propadl i mnich. Krásnou dívku v rozpuku, z které se žena teprve stává. Malý byt. Klavír nebo tahací harmoniku. Romantickou zápletku, která komukoliv, kdo se narodil mimo Francii, nedává smysl a přijde mu dost... mravně volná. Film Louise Garrela Věrní nevěrní má úplně všechno.

Ábelovi (sám Louis Garrel) se zhroutí svět poté, co ho opustí celoživotní láska Marianne (Laetitia Casta), která mu oznámí, že čeká dítě s jiným mužem, jejich společným přítelem Paulem. O deset let později Paul umírá a Ábel a Marianne se znovu setkávají. Do hry se ale dostává i Paulova mladší sestra Éve (Lily-Rose Depp), která se do Ábela zamilovala už jako malá dívka a její cit s roky neochladl, naopak se stal téměř posedlostí...

Přehazovačky partnerů, láska, velká gesta, tajemství, drámo. O Francouzích se říká mnohé a všechno je to pravda - rozhodně v Paříži a rozhodně ve filmu Louise Garrela. Pokud patříte k filmovým nadšencům, určitě jeho ostře řezanou tvář poznáváte, a to díky Bertolucciho Snílkům, kteří herce proslavili.

Ve Věrných nevěrných Garrel vypráví vlastně krátkou epizodu ze života několika běžných Francouzů, jejichž životní cesty se osudově protnuly. Zároveň ale využívá mnohdy absurdních, skoro až parodických dialogů, aby filmu dodal lehkost a vlastně banální vyprávění plynulo zábavně. Leitmotivem snímku je žárlivost a zkoumání pocitu, že člověk člověku náleží, který lidé často zaměňují za lásku, ačkoliv ve skutečnosti je to spíše touha, majetnickost.

Máte-li chuť na malý francouzský exkurz, ale netoužíte po tom fyzicky vycestovat, Věrní nevěrní jsou ideál. Garrel si uvědomuje, že příběh, který vypráví, je spíš kapitolou románu než celým velkým eposem, a tak si vystačí v příjemnou plochou 75 minut. Žehnáme!

A tady 12 překvapivých rolí slavných herců a režisérů. Věděli jste, že Odpadlík Reno Raines hrál toho blond troubu v Pomádě?