fb pixel RECENZE: Mulan je další zbytečnou live action disneyovkou. Figurky chrabré válečnice ale asi prodá – G.cz

RECENZE: Mulan je další zbytečnou live action disneyovkou. Figurky chrabré válečnice ale asi prodá

Mulan, klasická pohádka od Walta Disneyho, je další v řadě disneyovek, která se dočkala live action verze. Příběh o statečné bojovnici v dobách starověké Číny měl potenciál stát se vizuálně podmanivým fantasy, které by těšilo děti i dospělé. Mohlo by se to tak alespoň zdát, zjevně ale ne těm u Disneyho. Místo poutavého velkofilmu tu máme jen další slabou kopii funkčního animáku, na kterou diváci zapomenou ještě před závěrečnými titulky.

Kateřina Horáková 4.9.2020, 09:40

Mulan šmulan

Mulan je po akčním sci-fi Tenet dalším velkofilmem, na který kinaři sázejí, že jim po koronavirové krizi přitáhne zpátky davy diváků. Vzhledem k tomu, že se jedná o live action verzi klasické animované disneyovky, je to asi trochu naivní, ale ono není, z čeho vybírat. Všechny velké premiéry, které jsme měli mít dávno za sebou, jsou posunuté na pozdní podzim a nikdo neví, jestli jim zas něco nezkříží cestu. V případě, že by nová, hraná Mulan byla pojata jako akční výpravné fantasy vyprávějící klasickou legendu o dívce, která v přestrojení zvítězí v mužském světě, mohlo by to ale i fungovat. Bohužel, ani s ratingem PG 13 nefunguje. Mulan je prostě jen otrocky přehraným slabým odvarem kreslené předlohy, která má především extrémně slabý scénář a navzdory charismatickému obsazení a naprosto prvotřídním set-upem selhává i v tom nejsnadnějším - tedy ve svezení se na trendu women's empowerment. I co do výpovědní hodnoty jako kousek se silnou hlavní hrdinkou, která nakopne a dovede celou jednu generaci dívek k lepšímu a emancipovanějšímu životu je to totiž průšvih rovný Captain Marvel.

Stejně jako Carol Danvers dokazuje svou lidskou hodnotu tím, že musí vyniknout mezi muži, ještě konkrétněji musí mužům, kteří ji shazují a ponižují, dokazovat, že nemají pravdu, a to za obrovského fyzického i psychického vypětí, ačkoliv se to nakonec stejně vyřeší tím, že získá superschopnosti, i Mulan musí v době starověké Číny skrývat svoje čchi - energii, která je určena pouze bojovníkům, tedy synům. Nový snímek z Walta Disneyho je tak dalším dílem korporátního feminismu. Je samozřejmě naivní myslet si, že jakýkoliv film má moc donutit třináctiletou puberťačku vylézt před kinosál, zapálit lambádovou podprsenku a symbolicky plivnout do tváře patriarchátu tím, že její ohořelé zbytky mrští po nejblíže stojícím chlapci. Na druhou stranu je ale škoda, že ve chvíli, kdy doba nejen přeje, ale přímo volá po odrazu boje za ženská práva a emancipaci v umění, zejména v tom filmovém a dokonce i v tom mainstreamovém, nebyli tvůrci Mulan schopni klasický archetypální příběh o silné ženě - bojovnici v tomto ohledu vytěžit.

To, že Mulan nenabízí prakticky žádný přesah, dokonce ani nereflektuje aktuální women's empowerment trend, je dáno především extrémně špatným scénářem. Yifei Liu byla velmi dobrou volbou a je schopná i velmi dobře hrát, bohužel nemá co. Mulan nedisponuje žádným komplexnějším vnitřním životem, ostatně, to žádná z postav, a ačkoliv nakonec dosáhne svého, v podstatě stejně plní to, co zazní asi v osmé minutě filmu -a sice, že správná dívka má být hlavně klidná, hezká a tichá.

Jistě, je to jen pohádka. Což je ale taky škoda. V roce 2009 vznikl čínský historický snímek Mulan. Je hraný a čerpá ze stejného příběhu jako devadesátková disneyovka. I přes zjevné nedostatky dané menší produkcí se jedná o nadprůměrnou výpravnou podívanou, které Číňani umí. Mulan asi nemohla být další Tygr a drak, ale třeba alespoň takový malý Tygřík se z toho vytřískat rozhodně dal. Velké barevné záběry a perfektní bojové scény jsou pro filmovou adaptaci jakékoliv čínské legendy základní. I v případě, že by se tvůrci snažili přizpůsobit se výrazně vyspělejší mládeži, která určitě ocení spíš fantasy film než prostě jen hranou pohádku, dopadlo by to lépe. Live action verze Mulan bohužel nemá vlastně žádnou vlastní invenci. Vidíme původní film přehraný lidskými herci a nikde žádný dráček Mushu. Takže to vlastně udělali stejné, přesto horší. A samozřejmě by se dalo namítnout, že pohádka je prostě jen pohádka, takže nemá být nijak angažovaná ani náročná, pak je ale otázka, proč tedy dělat kopii něčeho, co stále existuje a je to k vidění.

Live action Mulan je příliš dětská pro dospělého diváka, příliš nudná pro náctiletého diváka a příliš náctiletá pro dětského diváka. Ten film se ze hry vyšachoval tím, že vlastně neví, pro koho je přesně určený. Vzhledem k nedostatečné nabídce ale nějakou návštěvnost mít jistě bude a pravděpodobně se najde i dost holčiček, které si k letošním Vánocům budou přát Mulaninu akční figurku. V Česku tedy spíš ne, ale Disney zná svého amerického diváka, tam to zafunguje. Kinařům v tuzemsku ale asi nezbude, než dál nervózně vyhlížet listopad, kdy má konečně dorazit jak nová bondovka, tak nová marvelovka. To by snad mohlo českým biografům dodat tolik potřebný předvánoční kopanec, na nějž Mulan rozhodně nestačí.