fb pixel RECENZE: Mads Mikkelsen vs. hodně sněhu. Arctic je one man show nejpopulárnějšího evropského herce současnosti – G.cz

RECENZE: Mads Mikkelsen vs. hodně sněhu. Arctic je one man show nejpopulárnějšího evropského herce současnosti

S příchodem jarního počasí není nic lepšího, než zalézt do kina na film, v němž se na 100 % záběrů vyskytuje sníh. V současnosti asi nejoblíbenější evropský herec Mads Mikkelsen ve filmu Arctic: Ledové peklo hraje muže, který v zamrzlé pustině bojuje o život. Standardní survival snímek vybočuje zejména schopností hlavního protagonisty utáhnout 97 minut téměř mlčky a jen za pomoci výrazů v obličeji.

Kateřina Horáková 22.3.2019, 09:40

Mads táhne sáně

Mads Mikkelsen už několik let patří ke špičce mezi evropskými herci a většinou je jeho účast zárukou vysoké kvality daného snímku. Moc dobře to ví režisér Joe Penna, který právě na Mikkelsenovy schopnosti a popularitu při tvorbě filmu Arctic: Ledové peklo vsadil úplně všechno.

Muž/Mads havaruje s letadlem uprostřed nedozírné ledové pustiny. Každý den dodržuje rutinní úkony a doufá, že se dočká záchrany. Jednoho dne se objeví vrtulník, silná sněžná bouře však zapříčiní pilotovu smrt a postaví muži/Madsovi do cesty nečekanou zátěž v podobě zraněné kopilotky. Muž/Mads pochopí, že má jen dvě možnosti: buď zůstat v havarovaném vraku a připravovat se na jistou smrt, nebo se vydat na stovky kilometrů dlouhou pouť s nejistým koncem, která ale zároveň čím dál víc znamená jedinou možnost reálné záchrany.

Většina survival snímků nám ukazuje jednoho či více lidí v nehostinném prostředí, jak v zájmu záchrany života slevují z nároků, uvolňují zábrany a postupně jsou ochotnější a ochotnější přistoupit i na to, co by v běžném životě zapřisáhle nedělali. V tom se Arctic trochu liší. Ačkoliv by hlavnímu hrdinovi výrazně ulevilo nechat raněnou a vlastně cizí ženu na pospas osudu, on se zatvrzele odmítá vzdát toho, co je správné a nadbytečný náklad z masa a kostí neopouští.

Nesledujeme tak film, který se dá označit otřepaným "vítězství lidského ducha nad přírodou" ale spíš jako "vítězství osobní morálky nad pudem sebezáchovy". Hrdina si tak i v krajní situaci udržuje civilizovanost, což ilustruje jeho optimismus, naději a neutuchající přesvědčení, že to dopadne dobře. Díky tomu tvůrci vytvořili skvělé pojítko s diváky v sále, skrze které publikum udrží napjatou pozornost až do konce filmu, v němž padne asi tolik slov, že byste je spočítali na prstech jedné silně omrzlé ruky a celý stojí výhradně na výrazových schopnostech obličeje Madse Mikkelsena.

Arcic: Ledové peklo je nadprůměrným žánrovým počinem, který příznivce survivalů nadchne. Většinový divák si ale nejspíš po závěrečných titulkách řekne, že takový nářez, jako před lety Boylových 127 hodin, to zase nebyl a do paměti si Pennův kousek zapíše jako "ten film, kde Mads táhne sáně".

A tady se podívejte na dva super trailery, které tento týden potěšily filmové fanoušky: venku je nový Tarantino a Stranger Things 3.