fb pixel RECENZE: Charlieho rodinná dramata. X-Men: Dark Phoenix cíli na teenagery, znudit ale dokáže diváky všech věkových kategorií – G.cz

RECENZE: Charlieho rodinná dramata. X-Men: Dark Phoenix cíli na teenagery, znudit ale dokáže diváky všech věkových kategorií

Zvykli jsme si, že když se řekne marvelovka, všichni si vybaví Avengers a s nimi přímo spojené snímky. Ona je tu ale ještě jedna větev - větev X-Menů. Svět, v němž spolu více či méně v míru žijí lidé a mutanti, dal komiksovým nadšencům už řadu filmů a Hughu Jackmanovi jeho životní roli. Nyní se do kin dere další část rebootové série, kterou před 8 lety odstartovala velmi povedená jednička s titulem První třída. Tentokrát je v popředí jedna konkrétní mutantka - mladá Jean Grey.

Kateřina Horáková 7.6.2019, 07:14

Připoutejte se, jedeme z kopce

Psal se rok 2011, když srdce fanoušků komiksů a především X-Menů zajásala. Matthew Vaughn, začínající, leč osobitý režisér, který se velmi výrazně zapsal do myslí milovníků superhrdinských filmů akční polo-parodie Kick-ass, dostal na povel vzkřísit slavnou partu mutantů v čele se znesvářenými Profesorem X a Magnetem pomocí prequelů. Vaughnova První třída se velmi povedla a diváky nadchli i James McAvoy, který přebral úlohu Charlese Xabiera po Patricku Stewartovi, a Michael Fassbender jako pomstychtivý Erik Lehnsherr, jehož do té doby ztvárňoval Ian McKellen.

Čerstvá krev, čerstvé nápady a detailní pohled na historii již populárních hrdinů, přesně to tehdy zabralo. Příznivci X-Menů tak alespoň na chvíli zapomněli na zcela zpackaný Poslední vzor (2006), kterým tvůrci naprosto zabili dva původní x-menovské snímky Bryana Singera. Pokud se také řadíte mezi fanoušky, pak si stejně jako y všichni ostatní vlastně přejete, aby Poslední vzdor byl býval nevznikl. Toto přání zřejmě sdílí i Singer, kterému studio svěřilo druhý prequel, následující po První třídě - Budoucí minulost. Zábavný, leč trochu zmatený kousek o cestování časem předstírá, že se Poslední vzdor nestal, a my všichni s ním.

Roku 2016 přišla trojka s titulem Apokalypsa, a to už byl průšvih. Na režisérské židli sice opět usedl Singer, ale protože pár chytrých prodeucentských hlav zjistilo, že retro nádech táhne, byli nám ti milovaní X-Meni z přelomu tisíciletí - Storm, Jean, Cyclops a další - představeni ve svých teenage verzích. Rusovlasou a mocnou Jean Grey ztvárnila Sophie "Sansa" Turner a právě jí se nyní věnuje díl č. 4 - Dark Phoenix. Tolik historie! Jak vypadá realita současnosti - nebo spíš realita alternativních 90. let?

Během rutinní záchranné mise na oběžné dráze je Jean zasažena neznámou kosmickou silou, která by ji měla zabít, ale místo toho ji promění v jednoho z nejsilnějších mutantů. Jean se svou nově nabitou a nestabilní silou zápasí, ale nejen s ní - tahle proměna totiž vyvolala její osobní traumata. Do toho ji začne ovlivňovat zákeřná mimozemšťanka(Jessica Chastain)... Zní to, že by to mohla být super akce, co? Jenže není.

Dark Phoenix je v podstatě rodinné drama o tom, jak se zastydlá puberťačka (se všemi otravnými vlastnostmi, jaké dívka v této fázi života má) rozhádá o s otcem, rspt. otcovskou postavou, Xavierem. Místo myšlenky vyčleňování výrazně mocnějších, odlišných mutantů lidmi, vlastně podřadnější rasou, které se doposud věnovala většina x-menních filmů, vidíme jen hodně velkých (film jsme viděli v IMAXu, pozn. red.) plačících obličejů, které opakují klišé fráze jako "Pořád jsme jedna rodina, nevzdám to s tebou!", "Zmýlil jsem se, je mi to líto!" či "Dělám to, co je správné, bráním přítele!". Ugh.

Právě ultra špatný scénář je to, co film potápí do temných hlubin průměrnosti a zapomenutelnosti. Jedná se zřejmě o první snímek ze série X-Men, staré či nové, který vlastně nemá příběh. Je to jeden dlouhý, dvouhodinový zápis z deníčku vzteklé holky, který s každou scénou ztrácí na zajímavosti a pomalu spěje k cukrkandlovému konci bez náznaku snahy o zvrat či překvapení. Naštěstí pro nás i bez náznaku otevřenosti, tedy možnosti dalšího pokračování pokračování.

Ano, Dark Phoenix je jakousi rozlučkou "nových X-Men" a zavírá je stejně špatně, jako to s těmi starými kdysi udělal Poslední vzdor. Třeba za pár let zase přijde někdo, kdo bude dělat, že k natočení tohohle kusu vůbec nedošlo.

A tady zavzpomínejte na kultovního Spider-Mana Sama Raimiho.