fb pixel Karle Benz: Muž, který vynalezl spalovací motor a odnaučil lidi jezdit na koních
Vyhledávání

Příběh Karla Benze: Muž, který vynalezl spalovací motor a odnaučil lidi jezdit na koních

Zdroj: Autor: Alexander Migl – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76782943

Před 136 lety získal německý automobilový konstruktér Karl Benz patent na první benzínem poháněný automobil, čímž položil základní kámen k rozvoji silniční dopravy. Jeho první automobil se spalovacím motorem na světě nesl název Benz Patent-Motorwagen Nummer 1; a poprvé byl veřejnosti představen v červnu 1886 v Mannheimu. První auto na světě mělo spotřebu pouhých 10 litrů na 100 kilometrů a vzhledem připomínalo tříkolový velocipéd.

Martin Miko
Martin Miko Aktualizováno 26.1.2022, 09:14

První automobil měl 3 kola

Když se řekne ve světě automobilismu jméno Benz, automaticky by se vám měl vybavit německý automobilový konstruktér Karl Friedrich Michael Benz. Ten se však 25. listopadu 1844 narodil s příjmením Wailend. Byl totiž nemanželským dítětem Josephiny Vailant, která se vdala za Johanna Georga Benze. Tím získalo její dítě příjmení, jenž mladý Karl později proslavil. Jeho otčím pracoval jako strojvedoucí a zemřel už v roce 1846, tedy rok od svatby s jeho matkou. Jméno Benz si však nakonec ponechal, ale celé své jméno si pofrancouzštil na Carl Friedrich Benz.

Mladý Benz byl od mládí předurčen k tomu, aby pracoval se stroji. Proto jakmile to šlo, začal pracovat jako mechanik. K tomu se jako bonus snažil studovat polytechniku a mechaniku na univerzitě v Karlsruhe. V roce 1871, tedy ve věku 27 let, založil společně se svým společníkem první firmu, jež se věnovala stavbě strojů s motorem. Oba muže zajímaly stavby dvoudobého motoru a zdokonalování spalovacího motoru. Práce v tomto oboru ho bavila, a v roce 1879 dokonce Benz získal svůj první patent. To ho vedlo k založení firmy Benz & Cie, která se zaměřovala na výrobu průmyslových motorů. Z této firmy nakonec vznikl legendární Mercedes-Benz.

Benzův tricykl (nebo spíš kočár, který je považován za první automobil) byl dokončen na podzim roku 1885, nicméně patentovat si ho nechal až 29. ledna 1886. Nejvíce fascinující na tom je, že si vše kromě kol vyrobil sám ve své domácí dílně. Benz se pokoušel vytvořit vozidlo, jež by se pohybovalo pomocí motoru spojeného s podvozkem vozidla, což nebylo tak jednoduché. Ovšem nakonec se mu vše za velké slávy v Mannheimu podařilo v červnu 1886 představit veřejnosti. Samozřejmě, že se nejednalo o žádné vozidlo, kterým byste ujeli velkou vzdálenost. Není se čemu divit, když vůz neměl ani vlastní nádrž a před jízdou jste museli nalít benzín do rezervy karburátoru. Na 100 kilometrů vůz spotřeboval okolo 10 litrů paliva a Benzovi se podařilo vytáhnout jeho rychlost až na „neuvěřitelných“ 16 km/h. Benzův stroj jezdil na lehký benzín ligroin. Ten se prodával běžně v lékárnách a používal se k čištění skvrn.

Hlavním konkurentem Benze byl Gottlieb Daimler, který se společně se svými syny a Wilhelmem Maybachem věnoval konstrukci dřevěné dvojkolky. Zároveň se však pokoušeli konkurovat Benzovi, což se jim i podařilo. Na rozdíl od Benze byl totiž Daimler schopný obchodník, takže se mu podařilo prodat své motory automobilkám ve Francii i USA. Zabodoval například u firmy Peugeot. Naproti tomu Benz se svoje motory prezentovat a hlavně prodávat bál, protože jim příliš nevěřil. Naštěstí měl ale schopnou a věrnou ženu. Ta jeho vizím věřila natolik, že mu poskytla veškeré své věno a snažila se vůz propagovat, kde se jen dalo. Například v srpnu 1888 si vypůjčila Benzův vůz a vyrazila za svou matkou do města Pforzheim, které bylo vzdáleno od bydliště 106 kilometrů. Její cesta dopadla úspěšně a její manžel následně obdržel telegram, že vše dopadlo v pořádku. Nakonec si nechala poslat náhradní řetězy a vozem se vrátila i s celou rodinou rovněž automobilem. Tím přesvědčila celé město a širokou veřejnost o tom, že vozy Mercedes-Benz jsou spolehlivé a bezpečné. O několik let později se Benz Velo začalo hromadně vyrábět.

Benz nezůstával pozadu ani ve svých patentech. Postupně si nechal patentovat elektrické zapalování, svíčky, spojku, karburátor, řadicí páku, vodní chladič a další důležité prvky ve vozidle, které dodnes využívá ve svých automobilech. Tyto úspěchy Benze nezastavily. Pokračoval v dalším vývoji a zdokonalování svých strojů. V roce 1893 například představil svůj první dvounápravový vůz, který pojmenoval Victoria. Té o tři roky později vyrobil i převodovku se zpátečkou. Maximální rychlost tohoto vozu byla 18 km/h. Zajímavé je, že v roce 1893 si vozidlo koupil i továrník Theodor von Liebieg, jenž se pak následně stal prvním automobilistou v Čechách, čímž se zapsal do dějin.

Benz se nevěnoval jen automobilům, ale mezi jeho vynálezy patří například i domácí telefon nebo list na stlačování balíku tabáku. Zemřel ve svém domě přirozenou smrtí 4. dubna 1924 ve věku 84 let.

Podobné články

Doporučujeme

Další články