fb pixel Na kemping s tříkolovým Messerschmittem: bublinové auto, do kterého se nastupuje jako do stíhačky – G.cz
Vyhledávání

Na kemping s tříkolovým Messerschmittem: bublinové auto, do kterého se nastupuje jako do stíhačky

Tomáš Gold 30.9.2016, 13:05

Dvě mladé ženy kempují v roce 1959 u jezera v Bavorsku s miniautem „bubble-car“ Messerschmitt Roadster KR 201

Messerschmitt AG byla korporace vyrábějící německy precizní letadla, pojmenovaná podle jejího hlavního konstruktéra Willyho Messerschmitta. Ten je známý především svými stíhacími letouny z druhé světové války. Firma přežila porážku hitlerovského Německa, v poválečné éře prošla celou řadou fúzí a změnila také svůj název na Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Německu v poválečném období ale dočasně není dovoleno vyrábět letadla, korporace proto obrací své zaměření na produkci jiných komodit. V roce 1952 přichází Messerschmitt s myšlenkou výroby malých motorových vozidel.

První z vozů vyráběných sériově byl Messerschmitt KR175 Kabinenroller, což znamená "skútr s kabinou". Zatímco samostatnou výrobu zajišťovala společnost Stahl-und Metallbau GmbH v Řezně, na karoserii miniauta bylo použito logo a jméno Messerschmitt.

KR175 nahradil nový typ KR200 v roce 1955. Při použití stejného základního rámu jako u KR175, se změnami na karoserii (zejména tvarů výřezů kol u předních blatníků) a vylepšeným designem překrytu kabiny měl jinak KR200 téměř shodný celkový vzhled. Bylo nově přepracováno upevnění motoru vzadu a instalovány hydraulické tlumiče na všech třech kolech. Velikost pneumatik byla zvětšena na 4,00×8".

S maloobchodní cenou kolem 2.500 tehdejších německých marek měl KR200 okamžitý obchodní úspěch. S téměř 12.000 vyrobenými kusy se během roku stává nejprodukovanějším modelem řady Kabinenroller. Na maximální rychlost vyšší než 90 km/h postačil výkon pouze 10 HP/7,4 kW! To má na svědomí malá hmotnost vozidla a nízký aerodynamický odpor. Doplňkový paket "Export" obsahuje dvoubarevnou kombinaci nástřiku karoserie, lakované kryty kol, plně polstrovaný interiér, topení, hodiny a sluneční clonu na čirém překrytu kabiny.

V roce 1956 začíná Messerschmitt znovu vyrábět letadla, ztrácí zájem o výrobu minivozů a prodává ji producentovi brzd a nábojů kol - firmě Valentin Knott. Ta dále pokračuje v montáži KR200 a dalších verzí minivozidel.

Roku 1957 následuje sportovní varianta KR201, která nemá pevné boční okenní rámy. Využívá skládacího dílu střechy z tkaniny, pevného rámu čelního skla a odnímatelné boční průhledy. Sportovní model byl později nabízen i bez horní plátěné „kabrio“ části – s průhledným překrytem kabiny otevíraným tak, že osádka do vozu nastupovala jako do stíhačky.

Výroba KR200 byl silně omezena v roce 1962 a jelikož tržby dále klesaly, byla zcela ukončena v roce 1964. Poptávka po jednoduché a levné přepravě zeslábla spolu s tím, jak se německá ekonomika prudce rozvíjela. Podobná situace nastala i v jiných částech Evropy, například v největší exportní destinaci výrobce Velké Británii, kde byly tržby ovlivněny zejména rostoucí popularitou dravého vozu Mini.

Podobné články

Doporučujeme

Další články