fb pixel Konec Airbusu A380: O největší dopravní letadla světa není zájem. Co je nahradí? – G.cz
Vyhledávání

Konec Airbusu A380: O největší dopravní letadla světa není zájem. Co je nahradí?

+ DALŠÍ 3 FOTKY + DALŠÍ 4 FOTKY

Měla to být revoluce v letecké dopravě, ale očekávání se nakonec naplnit nepodařilo. Společnost Airbus ohlásila, že končí s výrobou letounu A380, největšího dopravního letadla světa. O tyto kolosy totiž není dostatečný zájem.

Václav Roman
Václav Roman 14.2.2019, 11:36

Táhnou menší modely

Ve čtvrtek v ranních hodinách oznámil evropský výrobce letadel, že společnost Emirates snížila svou objednávku letounů A380. Původně jich bylo nasmlouváno 162, jenže nakonec se zjistilo, že jich tolik není potřeba a dubajská společnost skrouhla požadovaný počet na 123 kusů. Místo toho se spolu obě strany dohodly na dodání menších strojů. Airbus oznámil, že má jít konkrétně o 40 kusů A330neo a 30 kusů A350.

Generální ředitel Airbusu Tom Enders uvedl, že nejsou žádné další nevyřízené zakázky, a proto neexistuje důvod ve výrobě dále pokračovat. Poslední letoun A380 má být tedy dodán v roce 2021 a pak konec. Toto rozhodnutí může ohrozit až 3500 pracovních míst, společnost Airbus je však přesvědčená, že značná část zaměstnanců najde uplatnění v programu A320, což je nejúspěšnější model Airbusu a do budoucna se počítá s jeho rozšiřováním.

Když přišla společnost Airbus s myšlenkou na obří letadlo, předpokládalo se, že bude potřeba dopravní prostředek, který by přepravoval velké počty cestujících mezi hlavními dopravními uzly, odkud by potom lidé pokračovali menšími modely. Tyto představy se však nepodařilo naplnit.

Velké mrzení

Letoun A380 poprvé vzlétl před 14 lety a dle optimistických scénářů společnosti Airbus jich mělo být vyrobeno a dodáno leteckým společnostem celkem 1200. Jenže k dnešnímu dni bylo těchto obřích letounů dodáno jen 234. Letecké společnosti o letadlo, které má dvě paluby a pojme přes 500 pasažérů (záleží na úpravě interiéru), nemají takový zájem, upřednostňují menší stroje. Ty jsou totiž lehčí a energeticky úspornější. Sázka Airbusu tak nevyšla.

Nejvíce bude konec výroby Airbusu A380 mrzet cestující, kteří si komfort stroje nedokáží vynachválit. Navíc jsou letouny velmi bezpečné. Zkuste si vyhledat, kolikrát se třeba letadlo A380 zřítilo. Nic nenajdete. Enders uvedl, že toto rozhodnutí ponese hodně lidí těžce. Lidé prostě A380 cestují rádi. Ředitel společnosti pro ně má slova útěchy: "Stávající A380 budou ještě mnoho let brázdit vzdušný prostor. Podpora těchto strojů samozřejmě nekončí.“

K situaci se vyjádřil také šejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, předseda Emirates: "Letouny A380 zůstanou pilířem naší flotily až do třicátých let 21. století.“ Vyjádřil také zklamání, že musela být snížena objednávka těchto strojů, jde však o reakci na aktuální vývoj.

Snímky obřího letounu A380 si můžete prohlédnout v této galerii:

A zde si můžete přečíst o tom, že vláda nakonec živnostníkům nepomůže, místo toho je čeká posílání účtenek na stavbách a farmářských trzích.

Podobné články

Doporučujeme

Další články