fb pixel Komu se napění, tomu se zelení: Češi milují zelené pivo víc než Ježíšovu poslední večeři – G.cz
Vyhledávání

Komu se napění, tomu se zelení: Češi milují zelené pivo víc než Ježíšovu poslední večeři

Vzhledem k tomu, že jsme ještě nikdy nenapsali žádný článek na téma Zelený čtvrtek, bylo by dobré vysvětlit pár základních informací. K tomuto svátku se v Česku samozřejmě váže i speciální zelené pivo, které je pouhým marketingovým tahem tuzemských pivovarů, čímž se snaží zahnat lidi v tento den do hospod. Ano, lidem stačí opravdu jen trocha nevšední barvy v jejich všedních dnech.

redakce G.cz 18.4.2019, 11:15

Proč právě Zelený čtvrtek?

Zamýšleli jste se někdy nad tím, proč existuje Zelený čtvrtek? Jde o pátý den takzvaného Svatého týdne (též nazýván jako Pašijový), který je významný pro křesťany, jelikož si v rámci něj věřící připomínají poslední týden života Ježíše na zemi, a to včetně jeho smrti a vzkříšení. Zelený čtvrtek nám především připomíná Ježíšovu poslední večeři, která se skládala z chleba a vína.

Ze Zeleného čtvrtka se postupně stal den plný tradic, který zahrnoval například to, že lidé v tento den jedli zelené pokrmy. Lidé jedli zelené polévky z jarních bylin (kopřivy, pampelišky, kerblík, petržel a další). Později k nim přibyl špenát, kapusta, zelí nebo hrách. Podle této tradice má zelené jídlo zaručovat zdraví po celý následující rok.

V dnešní době však lidé podle této teorie raději sáhnou po zeleném smoothie nebo po zeleném pivu, ze kterého se stal mimochodem skvělý marketingový nástroj, který má přilákat pijany piva do hospod. Během Zeleného čtvrtka si v českých hospodách zkrátka nesednete, protože každý si chce dát zelený pivní speciál. Velikonoční čtvrtek je tedy jakýmsi zahájením pivní sezóny, kterou odstartuje ikonicky zelené pivo. Zelené pivní speciály jsou osvědčeným marketingovým tahem, na který si češi navykli poměrně rychle. Ne všechny naše pivovary však zelené pivo vaří.

Zelené pivo je doménou především menších pivovarů, ale najdou se i větší pivovary, které ho pravidelně vaří. Jedním z nich je samozřejmě Starobrno, které je zeleným pivem známé a vaří ho už 14 let. Sládci ze Starobrna totiž letos uvařili pro Českou republiku 4,5 tisíce hektolitru, což je na desetimilionovou zemi poměrně hodně piva. Každopádně Starobrno není jediný pivovar, který vaří zelené pivo. Vaří ho například i pivovar Černá hora nebo pivovar Lišák. Vyznačuje se vyšším podílem alkoholu a neobvyklým složením, které zahrnuje i výluh z bylin.

Tradice zeleného piva v Česku rozhodně nezemře. Naopak se pravděpodobně stane fenoménem, po kterém pravděpodobně skočí i velké české pivovary typu Staropramen nebo Prazdroj.

A zde vás potěší vzpomínky na legendární aplikaci ICQ.

Podobné články

Doporučujeme

Další články