fb pixel Hrdina britské kinematografie: Jak Danny Boyle došel z feťáckého doupěte k oscarovému Milionáři z chatrče – G.cz
Vyhledávání

Hrdina britské kinematografie: Jak Danny Boyle došel z feťáckého doupěte k oscarovému Milionáři z chatrče

+ DALŠÍCH 7 FOTEK + DALŠÍCH 8 FOTEK

Danny Boyle je dnes možná nejznámější jako režisér oscarového Milionáře z chatrče, tenhle britský režisér byl ale talent od přirození, takříkajíc. Hned jeho první snímek, thriller Mělký hrob, se stal nejúspěšnějším britským filmem roku 1995, a hned poté následoval naprosto kultovní Trainspotting. Jak se filmař zarputile věrný indie projektům a tvorbě na domácí půdě dostal až do Hollywoodu?

Kateřina Horáková
Kateřina Horáková 20.10.2020, 14:31

Na první dobrou

Vypadá trochu jako Kryton z Červeného trpaslíka, a kdybyste jej potkali někde v baru srkat pintu britského Alu, asi byste nepoznali, že jste na dosah oscarovému režisérovi. Čerstvě sedmašedesátiletý Danny Boyle vypadá jako „takový obyčejný Angličan“, a přitom je to filmař, který v devadesátých letech oživil celou ostrovní kinematografii. Dal vzniknout jednomu z nejkultovnějších snímků – Trainspottingu – a jeho Milionář z chatrče dosáhl na osm Oscarů, a stal se tak nejúspěšnějším britským filmem dekády.

Boyle se narodil v Radcliffu v Lancashiru do rodiny tvrdě pracujících irských katolíků. Jeho matka z něj dokonce chtěla mít kněze, ale když měl Danny ve čtrnácti nastoupit do semináře, odmítl to. Už tehdy ho to táhlo k filmu. Je na tom něco zvláštního, víte, Scorsese, John Woo, Shyamalan, ti všichni původně taky měli být kněžími, ale nakonec se stali filmaři. Ona je to trochu podobná práce, stejně teatrální, prostě tak proplouváte a říkáte lidem, co si mají myslet,“ řekl později režisér v rozhovoru pro deník The Times o svých začátcích. Definitivní rozhodnutí, že se chce stát filmařem, padlo ve chvíli, kdy viděl Coppolovu kultovní Apokalypsu. Tenhle kousek má prostě sílu, i filmoví fanoušci ho často zmiňují jako to, co je donutilo zajímat se o kinematografii víc.

Boyle natočil několik televizních filmů, než se dostal ke svému prvnímu pořádnému celovečernímu projektu. Tím byl vynikající thriller Mělký hrob plný černého humoru. Snímek o třech kamarádech z Edinburghu, kterým naprosto změní život nový spolubydlící, se stal komerčně nejúspěšnějším britským filmem roku 1995. Získal prestižní cenu BAFTA a Boyleovi otevřel cestu k Trainspottingu, adaptaci románu populárního spisovatele Irvina Welshe, a to v mnoha významech; Boyle v Mělkém hrobě nastavil specifickou estetiku, které se pak držel i při práci na Trainspottingu. Zároveň ve svém prvním počinu objevil herecký talent Ewana McGregora, kterého si na základě této spolupráce posléze vybral do hlavní úlohy v dnes naprosto kultovním snímku o partě feťáků. Trainspotting se v roce 2017 dočkal i volného pokračování, opět v Boyleově režii, z něhož si kupodivu ani pravověrní fanoušci nechtěli úplně vyrvat vlasy z hlavy. Tohle prostě fungovalo i po dvaceti letech.

Díky těmto dvěma počinům začali nejen domácí filmoví kritici o začínajícím režisérovi mluvit jako o tom, kdo vzkřísil britskou kinematografii z mrtvých. Jeho úspěch zaregistrovali i za oceánem a nabídli mu režii čtvrtého Vetřelce. Boyle chtěl ale ještě chvíli zůstat věrný produkci své vlasti. Natočil černou romantickou komedii Extra život, v níž opět hrál Ewan McGregor, ale ani s pomocí Cameron Diaz v úloze jeho partnerky tahle sázka nevyšla. Následovala rovněž spíše průměrná Pláž, kterou si ovšem všichni pamatujeme díky Leonardu DiCapriovi. Ten se zuby nehty snažil vyhrabat ze škatulky Titanicu. To se bohužel nestalo. Fanynky z polonahého Lea v exotickém prostředí šílely, film vydělal 150 milionů, ale kritika ho ztrhala. DiCaprio byl dokonce za svůj výkon nominován na slavnou filmovou anticenu, Zlatou malinu, i tak se ale snímek na hercově životě významně podepsal. Filmaři totiž během natáčení čelili obvinění, že nabourávají místní ekosystém, protože snímek vznikal v thajské přírodní rezervaci. Leonardo si to vzal k srdci a někde tady začal jaho ekoaktivismus, jímž je dnes pověstný. Už tehdy začal podporovat kampaň za čistou vodu pro všechny obyvatele Země, přestal létat soukromým tryskáčem a pořídil si auto na elektrický pohon.

Ale zpět k Boyleovi. Po neúspěchu menších projektů se režisér rozhodl změnit žánr a natočil něco, co dodnes obdivují všichni fanoušci sci-fi. 28 dní poté bylo jednou z prvních hereckých příležitostí pro Cilliana Murphyho, a navíc přináší jiný pohled na apokalypsu způsobenou agresivním virem. Místo brutálně akční vyvražďovačky bez duše dal Boyle příznivcům žánru depresivní dystopické drama o ztrátě lidskosti. To se setkalo s nadšeným přijetím a Boyle byl zpátky v sedle.

Milionář z Radcliffu

Ve sci-fi žánru Boyle setrval ještě s oceňovaným snímkem Sunshine, v němž se vrátil ke spolupráci s Murphym, ale zároveň jím po dlouhé době přistoupil na americkou koprodukci. To ho dovedlo k nabídce natočit adaptaci románu indického spisovatele Vikase Swarupa „Kdo chce být milionářem“. Příběh o chlapci z mumbajských slumů, který se dostane do finále lokální verze televizní soutěže Chcete být milionářem?, se Boyleovi původně vůbec nelíbil. Studio navíc mluvilo o tom, že by snímek ani nešel do kin, ale rovnou na DVD. Režiséra nakonec přesvědčilo jméno scenáristy Simona Beaufoye, aby si to přečetl. Jakmile desky s první verzí zaklapl, věděl, že to chce točit. Ona je to totiž Boyleova specialita – vzít něco strašného, depresivního, tabuizovaného, z okraje společnosti, a ukázat to realisticky, ale zároveň humorně a snad až povzbudivě. Proč se všichni vracíme k Trainspottingu, i když je to špinavý film o bandě smažek, kterým se stanou opravdu šílené věci? Protože je to zábavné, vtipné, zároveň intenzivní a autentické. Přirostlo nám to k srdci.

A Milionář z chatrče je ten samý případ. Boyle ho natočil za 15 milionů dolarů. Do hlavní role obsadil tehdy téměř neznámého Deva Patela, a to na doporučení své dcery, která herce viděla v seriálu Skins. Snímek se nakonec do distribuce dostal, a to na konci roku 2008. Okamžitě se o něm začalo mluvit jako o jasném oscarovém kandidátovi. Milionář z chatrče byl nominován v deseti kategoriích, nakonec těch Oscarů dostal osm včetně sošky pro Nejlepší film. A k tomu ještě čtyři Zlaté glóby a sedm cen BAFTA. Stal se tak prvním filmem od Spielbergova Schindlerova seznamu z roku 1993, který získal Zlatý glóbus, cenu BAFTA a Oscara v kategoriích Nejlepší film, režie a scénář. Zároveň to z něj dělá nejúspěšnější britský film celé dekády.

Boyle se Milionářem z chatrče definitivně zapsal mezi nejlepší světové režiséry. Jeho další projekt – 127 hodin s Jamesem Francem – byl rovněž úspěšným, od té doby ale jako by filmař jel tak nějak na půl plynu. Jeho spolupráce s proslulým britským scenáristou Richardem Curtisem, romantická komedie Yesterday, vypadala jako dobrý nápad, ale nakonec moc nevyšla. Původně měl Boyle režírovat i tolik očekávanou pětadvacátou bondovku, ale nepohodl se s produkcí ohledně ruského původu hlavního padoucha, a tak to pověsil na hřebík. Místo toho se pustil do natáčení snímku Smash and Grab, což je hraná adaptace dokumentu o téměř stočlenném gangu zlodějů diamantů ze Srbska, kteří si říkají Růžoví panteři.

Podobné články

Doporučujeme

Další články