fb pixel Dieselgate Volkswagenu a dalších 7 velkých automobilových průšvihů – G.cz
Vyhledávání

Dieselgate Volkswagenu a dalších 7 velkých automobilových průšvihů

Obří pokuty, velké svolávání aut a podvody nebo omyly nejzvučnějších automobilek. Zdá se nám to být záležitostí několika posledních let, ale stačí zabrousit do historie a hned zjistíme, že máslo na hlavě má čas od času každý.

Václav Rybář
Václav Rybář 24.9.2015, 12:30

Rozhodně nechceme VW aféru zlehčovat, bude to rozhodně jedna z největších svolávaček a bude stát koncern hodně bezesných nocí, ale je těžké v záchvatu aktuální mediální honičky nějak rozumovat, když ještě ani nevíme, kolika aut se problém týká, co to bude Volkswagen stát, a kdo všechno v tom jede. V USA i Evropě se teď budou testovat i diesely ostatních automobilek, a pak teprve můžeme zodpovědně říct, kdo všechno ono příslovečné máslo na hlavě vlastně má. Dieselgate je teprve rozbíhající se průšvih, jehož dopad bude rozumnější hodnotit až za pár dnů až týdnů. Volkswagen teď ovšem bude čelit celé řadě nepříjemností, jak si ostatně můžeme ukázat na starších aférách nejrůznějšího typu, ať už šlo o úmyslná pochybení, nebo překlepy způsobené mizernou výrobou či plánováním.

Ve zkratce pro všechny, které aktuální aféra lidových vozů minula: Jde o podvod s emisními limity NO2 v dieselových motorech. Během testování emisí vůz rozeznal laboratorní cyklus a upravil pomocí utajeného kousku softwarového kódu chování vozu tak, aby se emise dusičnanů, vešly do stanovených amerických limitů. V běžném provozu však diesely automobilky produkovaly dvacetkrát až čtyřicetkrát větší emise, než bylo povoleno. Záměrné obcházení emisních limitů bylo posvěceno automobilkou a onen "škodlivý kód" je instalován v jedenácti milionech vozů. Aktuálně stála celá aféra hlavu generálního ředitele koncernu, Martina Winterkorna, který včera odstoupil ze svého postu. To všechno je ale teprve začátek...

1. Chevrolet Citation - Total Recall

Americké automobilky se dlouho bránily kompaktním autům s pohonem předních kol. Když se konečně General Motors rozhoupal a vyprodukoval mj. Chevrolet Citation, byl to opravdu velký průšvih. Model byl svoláván do servisů celkem devětkrát! Poruchy řízení, palivového čerpadla, vyskakující přední pružiny, Citation byla opravdová rakev na kolech, která jen dokázala, jak zastihla doba americké automobilky nepřipravené na přechod od zadokolkových parníků ke kompaktnějším předohrabům.

2. Dodge Aspen - Nejmizernější auto všech dob?

Předokolky od Chrysleru z konce sedmdesátých let trpěly na stejné nemoci jako zmíněný Citation. Auta s předpotopním podvozkem, těžkými šesti a osmiválcovými motory a mizernou úrovní řemesla, se staly symbolem úpadku amerického automobilového průmyslu. Ironie byla o to větší, že Aspen byl pojmenován podle slavného coloradského vrcholu, přitom šlo z hlediska technologií a kvality o absolutní dno. Auto se svolávalo celkem osmkrát, přišlo se mj. na obcházení emisních norem, věčně porouchané vstřikování, zásadní poruchy sloupku řízení. Bylo zázrakem, že Dodge Aspen spolu s identickým přebrandovaným dvojčetem - Plymouth Volare - nepoložily automobilku na lopatky. Z hrobu ji vytáhly až nevratné státní půjčky.

3. Ford Pinto - Tikající bomba

A do třetice levná předokolka, se kterou si americká automobilka nevěděla rady. Při vývoji Pinta se osekávaly náklady, kde to jen šlo, prodejní cena auta se musela vejít do dvou tisíc dolarů. Palivová nádrž se kvůli jednoduššímu řešení posunula za zadní nápravu, což mohlo způsobit, při nárazu zezadu, že explodovala a následně oheň zachvátit celou kabinu. Po několika takových nehodách inženýři Fordu rozeslali interní mail o tom, že předělat všechna vyrobená Pinta by stálo asi jedenáct dolarů za kus, a že z finančního hlediska je výhodnější problém ignorovat a vyrovnat se s pozůstalými a zákazníky mimosoudně. Tahle zpráva se bohužel dostala na veřejnost a Ford měl obrovský průšvih. Ještě ten rok svolal přes milion vozů a ochránil nádrž plastovým krytem, ve zmíněné hodnotě jedenácti dolarů.

4. Audi 5000 - Zpátky na start

Pouhých 92 tisíc aut se svolávalo kvůli problémům s koberečky v americké verzi modelu Audi 100. Tlustší koberečky americké verze se totiž občas zasekly o plynový pedál a způsobily neúmyslnou akceleraci, která vůz učinila neovladatelným. Šlo o problém, který nastal v jednom z tisíce případů, ale média celou věc rozmázla a prodeje Audi meziročně klesly ze 70 tisíc vozů na dvanáct tisíc a ztrátu reputace pak automobilka několik let pracně doháněla.

5. Toyota - Neúmyslné zrychlování

Kombinace problému s koberečky, zaseklých plynových pedálů a zlobícího ABS softwaru donutila Toyotu svolat miliony vozů po celém světě. Někteří dotčení řidiči sice přiznali, že si "spletli pedál", ale problém existoval a ačkoliv komise žádný přešlap v elektronice nenalezl a vše se svedlo na koberečky a řidiče, loňský soud na základě jiných závěrů prokázal, že rezervy v softwaru mohly dopustit celou řadu kritických situací. Táhlý proces poškodil Toyotu v očích zákazníků, zvlášť těch, kteří se vždy odvolávali na její spolehlivost a kvalitu. Prodeje se však rychle vrátily na původní úroveň.

6. General Motors - Potíže se zapalováním

Aktuální průšvih se zapalováním, který způsobil u řady vozidel od General Motors náhlé vypnutí motoru za jízdy, což se projevilo nejen vypnutím řady asistentů, ale i deaktivací airbagů, což mělo za následek 124 potvrzených úmrtí. General Motors musel přiznat, že o problému několik let věděl, pozůstalé slíbil odškodnit, svolat 800 tisíc vozů a zaplatit pokutu 900 milionů dolarů.

7. Mercedes-Benz A - Nešťastný los

Nejmenší a nejlevnější z Mercedesů v roce 1997 propadnul ve slavném losím testu. Během úhybného manévru se auto s vysokým těžištěm rozhoupalo a skončilo na střeše. Mercedes dva týdny celou záležitost ignoroval a hledal výmluvy. Pak obvinil výrobce pneumatik. Nakonec po třech týdnech přiznal chybu, svolal prodané kusy a zastavil výrobu na několik týdnů, aby se mohl vůz předělat. Nový model pak nechal otestovat i závodníkem Niki Laudou a přesvědčil ho, ať udělá psí kusy, aby Mercedes dostal na střechu. Nepovedlo se a model během pěti let na trhu prodal přes dva miliony kusů.

Myslíte si, že o autech víte hodně? Tak schválně, kolik znáte normalizačních přezdívek českých a zahraničních vozů? Otestujte se v našem článku.

Podobné články

Doporučujeme

Další články