fb pixel 5 milníků v historii jednostopých vozidel: první motocykl měl čtyři kola – G.cz
Vyhledávání

5 milníků v historii jednostopých vozidel: první motocykl měl čtyři kola

+ DALŠÍCH 6 FOTEK + DALŠÍCH 7 FOTEK

Dnešek je významným dnem pro všechny motorkáře. Je to přesně 133 let, co byl světu představen první jednostopý stroj poháněný benzínem. Od dnešních motorek se lišil tím, že měl navíc pomocná postranní kolečka. Oni si totiž pánové Daimler a Maybach, kteří s vynálezem přišli, chtěli hlavně otestovat svůj nový prototyp motoru. Od té doby urazila historie motocyklů velký kus cesty.

Václav Roman
Václav Roman 29.8.2018, 16:33

1. Předchůdce motocyklu byl poháněný párou

Roku 1869 si ve Francii vynálezce Louis-Guillaume Perreaux nechal patentovat jízdní kolo poháněné párou. Všehovšudy vznikl jediný kus, který byl schopen docílit rychlosti maximálně 14 kilometrů v hodině. Oficiálně nebyl tento stroj ještě považován za motorku. Ale byl to dobrý první krok.

2. První motorka měla vlastně čtyři kola

Jak už jsme uvedli, za první motocykl vděčíme Goottliebu Daimlerovi, který sestrojil motor s vnitřním spalováním a ten umístil v roce 1885 do stroje s dřevěným rámem. Kvůli pomocným kolečkům byl sice tento stroj čtyřkolový, ale to mu titul prvního motocyklu světa neupřelo. Ke zdokonalení přispěl Daimlerův spolupracovník Wilhelm Maybach, který vynalezl rozprašovací karburátor.

3. Počátky sériové výroby

Zatímco Daimler se poté dál věnoval rozvoji automobilů, vývoj motocyklů posouvali dále bratři Hilderbrandové a jejich společník Alois WolfWolfmüller. Roku 1894 zahájila jejich firma Hildebrand & Wolfmüller se sídlem v Mnichově sériovou výrobu. Jejich motocykly byly vybavené dvouválcovým čtyřtaktním motorem, který byl chlazený vodou. Stroj dostal označený „Motorrad“, což doslova znamená „motorové kolo“ a dokázal vyvinout rychlost až 45 kilometrů v hodině.

4. Laurin a Klement

Počátky motocyklové výroby u nás sahají do roku 1899. První jednostopá vozidla vznikla v dílně Laurin & Klement. Stroje z firmy Václava Klementa a Václava Laurina byly značně populární, mimo jiné na nich jezdci zaznamenávali úspěchy na motocyklových závodech, a tak šly dobře na odbyt. Do začátku první světové války jich bylo vyrobeno kolem 3000 kusů.

5. Slavná Ručka

Pro milovníky jednostopých vozidel tu máme na závěr jednu lahůdku, závodní motocykl Rudge, kterému se u nás přezdívá Ručka. Tyto meziválečné stroje uchvátily návštěvníky motocyklové výstavy, která se konala na sklonku roku 1928 v londýnské Olympii. Motocykly Rudge Ulster vyráběla britská firma Rudge-Whitworth až do vypuknutí druhé světové války. Dnes jsou Ručky cenné sběratelské kousky a Bratrstvo Ručky se na nich stále prohání.

A zde si přečtěte o vzestupu a pádu legendy aneb jak šel čas s českým klenotem Laurin a Klement?

Podobné články

Doporučujeme

Další články