fb pixel Ekonomická třída nemusí být horor: 5 komfortních letadel – G.cz
Vyhledávání

Ekonomická třída nemusí být horor: 5 komfortních letadel

Z cestování přes půlku světa v ekonomické třídě už nemusíte mít strach. Dnešní dopravní letadla dokážou být totiž neuvěřitelně příjemná.

Tomáš Marný
Tomáš Marný 1.3.2015, 12:03

1. Airbus A350 XWB

Airbus A350 XWB (Extra Wide Body) je aktuálně tím nejkomfortnějším dopravním letadlem světa. Letoun, který na své první pravidelné lince létá v barvách společnosti Qatar Airways mezi Dauhá a Frankfurtem, je evropskou odpovědí na americký Boeing 787 Dreamliner. V hojné míře je vyroben z kompozitů, karbonu a odlehčených slitin a v kombinaci s odladěnou aerodynamikou a novými motory Rolls-Royce se jedná o nejúspornější a také nejtišší letadlo na světě. Důležité je, že výhody nového stroje plně pociťují cestující, a to nejen v Business Class, ale i v ekonomické třídě. Bonusem k tichému letu je totiž také širší kabina, prostorná sedadla s místem pro nohy, velká okna, speciální osvětlení kabiny proti únavě, upravená klimatizace a další detaily, které dávají zapomenout na cestování v dřívějších dobách. Pokud se tedy chystáte do Asie, zkuste to přes Frankfurt s Qatar Airways.

2. Boeing 787 Dreamliner

Když po letech zpoždění předal Boeing první model 787 Dreamliner japonské společnosti All Nippon Airways, započala největší změna kultury cestování za poslední desítky let. Dreamliner byl totiž prvním letadlem, na jehož stavbu se využívaly lehké kompozity, karbon a další speciální materiály s cílem maximálně snížit spotřebu. K tomu pomáhají i nové úsporné a tiché motory a upravená aerodynamika včetně zahnutých křídel. Nový interiér a tzv. „mood lighting“ pak vytvářejí útulný prostor i pro cestující v ekonomické třídě. Zajímavostí jsou nadprůměrně velká okna, která nemají roletky, ale stmívají se elektricky. S Dreamlinery v současnosti létá již téměř třicet aerolinek z celého světa, vaše šance na pohodlný let v jeho útrobách jsou tudíž poměrně vysoké.

3. Boeing 747-8I

Proslulý „Jumbo Jet“ prošel před několika lety masivní omlazovací kúrou, která mu nejen prodloužila život, ale také udělala cestování na jeho palubě opět o kus příjemnější. Inženýři Boeingu použili nové motory, vyrobili nová křídla a celé letadlo prodloužili, čímž zvýšili jeho kapacitu. Jumbo dostalo také nový interiér, jehož vzorem je úspěšný a útulný Dreamliner. Po verzích 100, 200, 300 a 400 však aktuální 747-8 Intercontinental provozují pouze dvě aerolinky – Lufthansa a Air China. Právě služeb Lufthansy se ale vyplatí využít například při letech do USA nebo do východní Asie. Užijete si tak pohodlí možná historicky poslední evoluce legendárního letadla s typickou „boulí“ na čele.

4. Bombardier CRJ

Bombardier CRJ-900 od stejnojmenného kanadského výrobce nepatří k nikterak novým letadlům, ale na jeho pohodlí by se nemělo zapomenout. Bombardier vyrábí „céerjéčko“ v několika verzích lišících se délkou, kapacitou a také číselným označením. Setkat se tak můžete s CRJ-100, ale také s CRJ-1000. Všechna provedení spojuje stejná konstrukce se dvěma motory umístěnými vzadu na trupu. Tento malý detail má za následek až těžko uvěřitelné ticho na palubě tak malého letadla, a to i v plném tahu při vzletu. Také rozmístění sedadel v konfiguraci 2-2 ukazuje, o jakého střízlíka se jedná. Na druhou stranu máte alespoň jistotu, že nebudete nikdy sedět mezi dvěma dalšími cestujícími. Bombardiery CRJ můžete letět i na některých trasách z Prahy. Například s Germanwings do Düsseldorfu s CRJ-900 nebo s francouzskou společností Hop Air do Lyonu v CRJ-1000.

5. Airbus A380

Tzv. Superjumbo, jak se říká Airbusu A380, je největší dopravní letadlo světa. Výrobce uvádí, že v určitých konfiguracích se do něj vejde přes 800 cestujících, a to pokud jsou obě patra uspořádána jako ekonomická třída. Naštěstí aerolinky tuto možnost zatím nevyužily, a proto je cestování „třistaosmdesátkou“ vcelku pohodné. Ano, je tu docela hodně lidí, do jedné řady se vejde až 10 lidí, ale tím případné nepohodlí končí. Trup Airbusu A380 ohromuje svou prostorností a celé letadlo svou stabilitou během letu. Není divu, když si vezmete, že Superjumbo je velké jako menší panelák, a s tím také poryvy větru moc neudělají. Navíc, i když A380 pohánějí čtyři extrémně silné motory, uvnitř letadla je není příliš slyšet – odhlučnění je prvotřídní a vy se cestou můžete v klidu prospat. A tak pokud na svých cestách využijete služeb „velryby“ od Airbusu, máte velmi slušnou šanci, že na místo určení dorazíte ve formě.

Článek byl připraven ve spolupráci s časopisem Travel Digest.

A TADY máte 28 vládních letadel z celého světa.

Podobné články

Doporučujeme

Další články