fb pixel 7 věcí, které u Star Wars: Síla se probouzí zahřejí na duši – G.cz

7 věcí, které u Star Wars: Síla se probouzí zahřejí na duši

Hvězdné války jsou zpátky a jsou zatraceně ve formě. Líbit se budou jak panicům, kteří žádnou epizodu doposud neviděli, tak ostříleným veteránům. Při téhle snaze vyhovět všem a rozjezdu do celého vesmíru filmů, seriálů atd. se kompromisy nešetří. Toho dobrého je ale víc.

Václav Rybář
Václav Rybář 17.12.2015, 13:55

Psát velkou recenzi na Epizodu VII snad ani nemá smysl. Zbytečně bychom zabředávali do patosu a nostalgie (tomu se nevyhneme ani ve zkrácené formě), pitvali bychom důležité okamžiky, a tak možná prozradili víc, než bychom chtěli. Pokud jste se doposud báli vyzrazení klíčových momentů filmu, musíte ode dneška chodit kanálama, protože jsou tu minimálně dva spoilery, kterým se bude v každodenních konverzacích uhýbat dost těžko. Budou je totiž chtít řešit úplně všichni. Tak hodně štěstí a Síla s vámi. V našem článku žádné prozrazovačky nenajdete, jen doporučení, abyste do kina vyrazili co nejdřív!

1. Staří známí

Robůtci, prin... generálka Leia, Han Solo, Žvejk, Millenium Falcon a další hrdinové původní trilogie slaví v Epizodě VII velkolepý návrat. Někteří pouze proběhnou a deklamují jako v silvestrovské estrádě, jiní se zdrží a doslova předávají žezlo nové generaci. Především Han Solo a teď už nikoliv princezna, ale generálka Leia, šéfka Rebelů, kteří se snaží rozprášit přežívající zbytky Impéria, tu tvoří onen most mezi trilogiemi. A možná, možná přijde i kouzelník, konkrétně tedy Luke Skywalker, který v průběhu celého děje tou nejhledanější osobou. Vzpomínáte si, jak jste ho vůbec neviděli v marketingové kampani filmu? Mělo to svůj důvod. A právě tohle napětí, táhnoucí se celým snímkem, zvládá režírující Abrams servírovat velmi důmyslně.

2. Noví známí

Zběhnuvší stormtrooper Finn, nejlepší pilot X-Wingů Poe a ostřílená nomádka jménem Rey. I bez asistence starých známých by tahle trojice utáhla celý příběh, možná i proto, že se v jejich charakterech značí povědomé rysy. Poe Dameron je bourák a moc dobře to o sobě ví, takže tu máme svým způsobem mladého Hana Sola. Finn je sympaťák, co se rychle učí a trochu bojuje s morálním kompasem, není to nový Luke, ne ne, Finn je mnohem víc zosobněním diváka, který je vržen do nového světa a musí se rychle zorientovat. A Rey? Ta je v duchu girl power kombinací chudé holky vyrůstající na zapadlé planety (Luke) a emancipované pricezny, co bere svůj osud do vlastních rukou (militarizovaná Leia). Díky skvělým hercům si tuhle trojku okamžitě zamilujete, i když samozřejmě vede Rey s roztomilým kukučem Daisy Ridley. Má nejvíc prostoru a je jasné, že se kolem ní bude točit i zbytek epizod.

Zapomínat samozřejmě nesmíme ani na záporáky. Kylo Ren se svou maskou a černým ohozem budí dojem největšího fanouška Darth Vadera. Jeho oddanost temnému rytíři Impéria je hlubší, než se na první pohled zdá. A máme tu také záhadnou persónu, která tahá za nitky v pozadí. Šachovnice je zkrátka hojně obsazena bílými i černými figurami. A bude radost hrát tuhle partii v dalších filmech.

3. Není to přehlídka efektů

Zatímco George Lucas v nové trilogii zahlcoval kulisy digitálními efekty a v pomalých krouživých záběrech nás nutil obdivovat to nejnovější z dílny trikových mistrů v ILM, Abrams se snaží na triky nijak neupozorňovat. Jeho kamera je akční, a když sledujeme souboj X-Wingů s TIE Fightery, vlastně ani nemáme čas si vše pořádné prohlédnout, tak jako ve skutečnosti. Jistě, triky tu jsou a jsou parádní, od světelných mečů, přes vesmírné lodě až po nádherné cizí planety. Všechno je ale tak nějak syrovější a ošoupanější než v Epizodách I až III. Vizuál mnohem lépe navazuje na starou trilogii a přes množství digitálních triků bude jistě stárnout pomaleji než třeba Skrytá hrozba, která je extrémně barevná a načančaná. Na druhou stranu tenhle "použitý" vizuál v dnešní době vymydlených blockbusterů může působit až obyčejně. Dvousetmilionový film má svoje měřítko, ale už se množí ohlasy, že tu není žádná "wow" scéna. Za sebe musím přiznat, že jsem "wow" taky nedělal, protože jsem celou dobu Abramsovi držel palce, aby to nepodělal. A vyšlo to...

4. Úcta k tradici

Možná až příliš velká. Epizoda VII v tomhle připomíná Jurský svět, který je v zásadě aktualizovanou verzí Jurského parku podle nejnovějších trendů. Abrams udělal v podstatě totéž, na rozdíl od Star Treku, který posunul i ideově blíž soudobému divákovi, v případě restartu Star Wars hraje na nostalgii a fanoušky originálu. Že se nezavděčí všem? To je už předem jisté, ale rozhodně nikoho nezklame. Objeví se lidé, kteří si budou stěžovat, že chtěli Star Wars a dostali Star Wars.

Snímek se v první navazující epizodě nevydává na neprozkoumaný led, neboří žádná tabu. Prostě jen vymetl svinčík, který nadělala nová trilogie, přivedl zpátky původní atmosféru a na jejím základě staví plnohodnotné pokračování, které se po sedmé epizodě rozprchne na všechny strany - kromě epizod VIII a IX uvidíme i příběhy mladého Hana Sola, kradení plánů první Hvězdy Smrti (odehrává se před Epizodou IV) atd. atd. Disney teď bude Star Wars dojit jako výstavní krávu. Možná ještě budeme rádi vzpomínat na to, jak Abrams citlivě vzal všechno dobré a dovedl to do třetího tisíciletí. Namlsal nás na všechny ty filmy, které teprve přijdou. Doufejme, že jeho opatrnost a snaha nepřijdou vniveč.

5. Abramsova jistá ruka

Úspěšně se mu povedlo nakopnout Star Trek, a teď i Star Wars, které někteří přijímají s reptáním, ale bez nadávek. Už jen tenhle výkon zapíše Abramse do režisérských dějin. Snad ještě kdyby mu Disney svěřil restart Indyho, to by byl hattrick, jež málokdo překoná. Ne nadarmo se Abramsovi přezdívá nový Spielberg, ostatně sám Steven nad ním už léta drží ochrannou ruku. Epizoda VII není pouhým oprašováním starých dílů, ostatně to se snadno říká, ale hůř dělá. Abrams dokáže svým filmům vtisknout punc staromilského vyprávění, které vás dostane až na kraj sedačky. Budete to chtít za každou cenu dokoukat, i když třeba v některých scénách uvidíte za roh a snadno předpovíte, co se stane v nejbližších pár minutách. Představí vám postavy, o které se budete bát. A to je dneska v Hollywoodu čím dál tím cennější komodita.

6. Návrat k pohádkám

V nové trilogii se řešila obchodní federace, politické čachry a vůbec dokonce i nějaké to sci- ve sci-fi. Epizoda VII má pokročilých technologií hodně, ale stejně jako čtyřka nejvíc připomíná pohádku. Futurističtí rytíři a jejich čest, souboj dobra se zlem v abstraktním i hmatatelném slova smyslu, tíha starých hříchů i naděje světlých zítřků. Abrams tu podobně jako Spielberg pašuje do pozadí rodinné hodnoty a mísí je s těmi tradičními. Všichni tak na konci Epizody VII fandím těm hodným, Rebelům, kteří se snaží znovu nastolit demokracii, mír a řád. Nějaké ty odstíny šedé budete v tomhle černobílém vidění světa hledat marně. Ale proč taky, když jste v pohádce. Uvidíme, jak moc tuhle hranici rozmáznou další epizody, ale zatím je vše poměrně jasně rozdané.

7. Poslední záběr

Ne, ani tady vám nic neprozradíme. Ale pokud se někomu zdálo, že dokáže odhadnout, jak to celé skončí, garantujeme, že mu naskočí třípatrová husí kůže i v případě, že by se náhodou trefil. Poslední záběr je krásnou pozvánkou k tomu, co teprve přijde. A že to čekání na další filmy bude zatraceně dlouhé, ačkoliv je na nás budou hrnout v rychlém sledu (první sólovka o kradení plánů Hvězdy smrti přijde v prosinci 2016, osmá epizoda bude mít premiéru v květnu 2017).

A čím si zkrátit čas při čekání na další Star Wars. Tady máte nejzajímavější filmy příštího roku.