Soudně potvrzeno: Britské listy jsou mediální stoka​

Internetový deník byl usvědčen ze závažného prohřešku proti novinářské etice.

Obrázek uživatele Ivan Brezina
„Svět patří těm, co se neposerou.“

Že neznáte Britské listy? „Britské“ se jmenují jen proto, že je od roku 1996 vydává Jan Čulík, český bohemista žijící ve Skotsku. Jinak nemají nic společného nejen s Británií, ale ani se seriózní a vyváženou novinařinou. „Pokoušejí se medializovat témata, jimž se česká periodika nevěnují, anebo se jim dle názoru listu věnují zkresleně,“ dočtete se na Wikipedii. „Zaujímají často kritický přístup vůči českým sdělovacím prostředkům. Deklarují také svoji příslušnost k tradici britské a americké nezávislé žurnalistiky.“

Parodie na novinařinu

Jenže je to přesně obráceně – Britské listy tyhle své vzory spíš parodují. Cenzurují jiné pohledy na svět, než se Čulíkovi líbí a surfují na vlně naivního levičáctví, politické korektnosti a multikulturalismu. V minulosti se navíc potýkaly s řadou profesních průšvihů.

Jana Čulíka podle Wikipedie kritizovala Komise pro etiku Syndikátu novinářů České republiky za poškození dobré pověsti kolegy novináře Jaromíra Štětiny. Autor Štěpán Kotrba do Britských listů přebíral bez uvedení zdroje části článků jiných webů do svých textů (česky řečeno vykrádal cizí práci).

Janu Čulíkovi ale nic z toho nebrání, aby Britské listy opakovaně nevydával za etalon kvality novinářské práce a za jediného spravedlivého, profesionálního a kvalitního českého novináře. České žurnalisty okřikuje, kritizuje a radí jim, jak by měli správně objektivně psát.

Vím, o čem mluvím. Osobně jsem pro Britské listy z vlastního rozhodnutí přestal pracovat poté, co Čulík přepisoval moje texty a vkládal do nich celé odstavce tak, aby vyzněly, jak si přál on. Říkal tomu „doplňování kontextu“, ačkoli šlo o typicky orwellovskou demagogii.

Mrtví z Bohnic?

Teď přišla pointa: Britské listy byly soudně usvědčeny ze skandálního neetického postupu, který se nepoužíval snad ani ve Froňkově Špíglu (neblahé paměti). Nějaký anonym jim poslal informace o tom, že pražská Psychiatrická nemocnice Bohnice utýrala několik svých pacientů k smrti. „Dřív, než možné týrání příbuzní zjistí, tak prý jejich blízký umře hlady,“ uváděl podle webu Aktuálně dopis, který popisoval i to, jak si prý zaměstnanci Bohnic rychlými úmrtími „přivydělávají“.

Bylo to burcující obvinění – kdyby se prokázalo. V normální redakci by po tomto podezření pověřili investigativní novináře analýzou celé věci a zjištěním, jestli se to opravdu stalo.

Redakce Britských listů se ale s žádným ověřováním neobtěžovala a prostě to zveřejnila. Kontrola z ministerstva zdravotnictví ovšem následně ukázala, že je to absolutní nesmysl. Právníci Bohnic proto Britské listy zažalovali. Soud teď uznal, že došlo k poškození dobrého jména nemocnice. Redakce musí lživý článek stáhnout a zaplatit Bohnicím sto tisíc korun.

Časopis základní školy?

Britské listy tedy zveřejní kdejaký slint, který jim kdokoli podstrčí. Takhle se dělá snad školní časopis na základce, ale ne seriózní novinařina. Napříště tedy víme: infostoka „novináře“ Čulíka lže.

Pro česká média je to velmi podstatná zpráva, která by neměla zapadnout. Až nám zase bude Čulík vysvětlovat, jak správně psát, vymáchejme mu v té ostudě nos.

Věříte, že se v Bohnicích vraždilo?

Anketa se načítá...

A TADY máte 21 bodů, podle kterých poznáte slušného Čecha.

Komentáře