Sociální sítě jako mocná byznysová zbraň: jeden Trumpův tweet srazil hodnotu Amazonu o 125 miliard

Sociální sítě stále většina uživatelů považuje hlavně za novou metodu zabíjení volného času a virtuálního klábosení s kamarády. Čím dál více se ale ukazuje, že sociální sítě mají mnohem větší vliv, než by se mohlo zdát. Dopad jejich síly se ukazuje i ve vrcholném byznysu. Stačil jeden tweet Donalda Trumpa, a akcie obchodního gigantu Amazon spadly v přepočtu o závratných 125 miliard korun.

Bez sociálních sítí si už dnes většina lidí nedokáže svůj život představit. Facebook, Twitter nebo třeba Instagram se staly běžnou součástí našich všedních dní a umožňují nám sdílet zážity a pocity i s přáteli na druhém konci světa. To je ostatně hlavní důvod, proč většina lidí sociální sítě používá – aby byli v neustálém kontaktu se svými přáteli a známými. Čím dál více se ovšem ukazuje, že sociální sítě mají mnohem větší potenciál než sloužit jako pouhá komunikační platforma.

Mnoho lidí si ze sociálních sítí například udělalo filtrovaný zpravodajský kanál. Cíleným sledováním přesně zvolených lidí a stránek lze totiž jak z Facebooku, tak z Twitteru udělat víceméně plnohodnotný zpravodajský rozcestník, z kterého se k uživateli dostanou jen zprávy, které ho zajímají, a názory osobností, které chce slyšet. Dosah sociálních sítí je obrovský, a proto čím dál větší roli hrají v marketingu a PR. Ač je většina uživatelů možná vnímá jen jako zdroj zábavy a možnost zabití času, jejich síla je mnohem větší.

V uplynulých měsících se několikrát ukázalo, že sociální sítě mohou mít významný vliv i na svět vrcholného byznysu. V dubnu tohoto roku byl z letu amerických aerolinek United Airlines nevybíravým způsobem vyveden jeden z pasažérů. Jiný spolucestující incident natočil na mobil a nahrál na Twitter, kde se kritika na aerolinky začala valit jako lavina. Právě nedůvěra v danou společnost vyvolaná tím, že se o jejím chování na sociálních sítích dozvěděly miliony lidí, způsobila, že akcie United Airlines skokově propadly o zhruba 22 miliard korun.

Nyní sílu sociálních sítí pocítil i obchodní gigant Amazon, a to s ještě větší razancí než před čtvrt rokem United Airlines. Stačil jediný tweet amerického prezidenta Donalda Trumpa, ve kterém napsal, že Amazon škodí obchodům, které platí daně, svými obchodními praktikami ubližuje městům a státům, v nichž působí, a připravuje Ameriku o pracovní místa. 140 znaků na sociální síti způsobilo, že akcie Amazonu propadly o 1,2 %. To na první pohled sice nevypadá nijak vážně, ale v objemu takto velké společnosti představuje tento propad v přepočtu takřka 125 miliard korun. Pro představu – tato částka je dvojnásobně vyšší než plánovaný deficit státního rozpočtu České republiky.

Nejen velké, ale i malé firmy by si měly uvědomit, že sociální sítě pro ně mohou být jak dobrým sluhou, tak špatným pánem. Stačí několik negativních reakcí, případně kritika od nějaké významnější osobnosti s velkým okruhem sledujících, a obchodní pověst se může zhroutit jako domeček z karet. Nemusejí to být zrovna desítky miliard jako u amerických korporací, ale prakticky jakákoliv finanční ztráta zabolí a je lepší jí předcházet, než se s ní muset vypořádávat.

Zde si můžete připomenout kauzu United Airlines.

Komentáře