fb pixel Škoda Karoq: Yeti je mrtvý, ať žije Kodiaq Jr. – G.cz
Vyhledávání

Škoda Karoq: Yeti je mrtvý, ať žije Kodiaq Jr.

Nový crossover od škodovky zastoupí v nabídce úspěšného Yetiho. Časem mu přibude ještě mladší bratříček postavený na bázi Fabie. A to ještě pořád není zdaleka všechno.

Václav Rybář
Václav Rybář 28.4.2017, 11:33

Kodiaq, Kodiaq coupé (jméno ještě neznáme), Karoq coby nový Yeti a malý crossover na podvozku Fabie. To jsou zatím čtyři škodovácké trumfy pro nadcházející měsíce, ale bůh ví, kde se crossoverová/SUV horečka zastaví. Koncern se nejen potřebuje otřepat z Dieselgate, mladoboleslavská větev má své vlastní ambiciózní plány a Karoq je v nich velmi důležitým kolečkem. Na rozdíl od prémiového sedmimístného Kodiaqu bude totiž finačně dostupnější a měl by si najít cestu nejen do fleetů, ale především do rodin. My ho naživo uvidíme odmaskovaného až v půlce května, ovšem automobilka to nevydržela a maskovanou variantu ukázala již nyní. Přihodila také pár technických dat, nabídku motorizací a další čísla, která dávají tušit, že Karoq bude hit.

1. Trochu Yeti, trochu Ateca, trochu Kodiaq

Nový Yeti je vlastně dvojčetem Seatu Ateca, od kterého si půjčuje platformu, motorizace a řadu dalších prvků. Designově si ho však zejména zepředu snadno spletete s větším Kodiaqem. Novinka tak hovoří stejným vizuálním jazykem jako zbytek značky a dělí se o know-how se zbytkem koncernu, což je v dnešní době tradiční. Po odchodu Roomsteru z portfolia škodovky tak s koncem Yetiho mizí poslední osobitý model, který produkovala automobilka na vlastní pěst.

2. Víc... všeho

Nová platforma MQB pro nového Yetiho znamená především víc prostoru. Do délky vůz narostl o 16 centimetrů. Pořád je sice výrazně kratší než Kodiaq, ale jeho pětimístné provedení bude na přání k dispozici i s posuvnými zadními sedačkami. Sami si tak rozhodnete, jestli chcete víc místa pro posádku, nebo pro kufry. V extrémních polohách zadních sedaček tak může mít auto 588, nebo 479 litrů. Sedačky se dají i zcela vyjmout, a tak vznikne kufr o objemu 1810 litrů.

Víc místa je samozřejmě i na šířku, protože Karoq je o čtyři centimetry širší než Yeti, a přitom je nižší, takže bude mít i lepší jízdní vlastnosti. Oproti Seatu Ateca ale bude naladěný spíše do pohodlí, takže se můžeme těšit na vyvážené schopnosti, ke kterým přispěje i Haldex páté generace. Ten jsme nedávno zkoušeli ve faceliftované Octavii na polygonu v Rakousku a funguje skvěle. Jestli si Karoq povede v terénu stejně mrštně jako Yeti, to zjistíme v druhé půlce roku, kdy auto přijde na trh a my si ho také budeme moci vyzkoušet na vlastní kůži.

3. Digitální revoluce

Plně digitální palubku možná znáte od Volkswagenu nebo Audi, ale škodovka si na ni musela počkat. Nakonec ji nedostává faceliftovaný Superb, nýbrž právě Karoq. Kaplička přístrojů před volantem je tak plně konfigurovatelná a usnadňuje orientaci, čímž se zvyšuje i bezpečnost. Řidič už nemusí odhlížet vpravo dolů na středový panel, ale má všechno před očima. Po chvilce zvyku (ovládání na volantu se trochu změnilo, je třeba se ho znovu naučit) si tenhle zlepšovák zamilujete, ačkoliv to opravdu vyžaduje čas, než si oči zvyknou, že nemusí koukat úkosem na navigaci vpravo od řidiče. Ta je stejně jako u faceliftované Octavie v nabídce i s novým devítipalcovým displejem, který lze ovládat gesty.

4. Patnáct stovek pod kapotou

Motorizace přebírá Karoq v podstatě bez výjimky od Seatu Ateca, ale u benzínu potěší přeplňovaná patnáctistovka s technologií vypínání válců. Ta debutovala ve Volkswagenu Golf a zde bude k mání ve verzi o výkonu 150 koní. Z nabídky je ovšem patrné, že Škoda sází hlavně na dieselové motory. Kromě základní jednašestky si budete moci pořídit i dvoulitr o výkonech 150 a 190 koní. Silnější verze hezky cvičí i s Kodiaqem a v Atece jsme měli tu čest ji vyzkoušet. Pro běžný provoz by ale měla být plně dostačující i stopadesátikoňová verze, klidně ve čtyřkolce a s DSG. Auto sice přibere pár kilo, potentní motor s tím však nebude mít problém. O případné RS verzi zatím automobilka moc nemluví, ale Ateca bude mít rychlou variantu Cupra, takže třeba můžeme do budoucna taky doufat.

5. Auto v kapse

Karoq bude mít samozřejmě celou řadu bezpečnostních asistentů, jak už je u moderních SUV zvykem. Udržování v pruhu spolu s adaptivním tempomatem znamená pohodovou jízdu na dálnicích, rozšířený monitoring při couvání vás zase ochrání od ťukanců na parkovišti. Nám se ale líbí i vzdálený přístup k vozu přes mobilní aplikaci. Můžete zkontrolovat, kde vůz je, zda má zavřená všechna okna, kolik zbývá paliva v nádrži apod. Časem budou podobné aplikace ještě chytřejší, na premiéru nových funkcí si však musíme počkat do vlajkových modelů. S Karoqem se důkladněji seznámíme ve Švédsku už 18. května a přineseme vám první živé dojmy.

Podobné články

Doporučujeme

Další články