fb pixel Zabijáci v BMW zvyšují čtenost – G.cz
Vyhledávání

Zabijáci v BMW zvyšují čtenost

Největší auto-moto hřích české žurnalistiky dnes opět zasáhnul tisk i internet. Proč to zrovna bavoráci schytávají ze všech stran?

Václav Rybář
Václav Rybář 6.3.2015, 17:46

Invaze rychlých německých vozů na český trh v devadesátých letech zajistila zrod jednoho novinářského klišé. Piráti, grázlové, spratci, zbohatlíci v rychlých autech od našich sousedů. Překvapivé ovšem je, že v tomto sítu neuvízl Volkswagen Passat - tradiční výzbroj českých manažerů a znásilňovačů levých pruhů - nebo dokonce tradiční Audi, které fasují ve firmách ti nejvyvolenější (podle základu slova vůl). Dokonce ani notorický vybrzďovač Trpišovský se svým Mercedesem nedokázal automobilku protlačit do palcových titulků. Ne, Černého Petra si tehdy vylosovalo BMW a tohle stigma se mnichovské automobilky drží dodnes.

Čeští novináři se znovu a znovu jako pijavice vrhají na černou kroniku, a pokud je v ní zmínka o BMW, rovnou putuje do titulku. BMW, bavorák, bávo... jsou všude a samozřejmě jde většinou o negativní konotace. Nikoho nezajímá sražené BMW. Ne, bavorák má - podobně jako v amerických akčních filmech devadesátých let - vždy roli záporáka. Omotává nebohé řidiče kolem stromů, sráží lidi z chodníků, sestřeluje automobily ostatních značek. Podle komentářů zjistíte, že v nich jezdí zbohatlíci a mafiáni, nebo že jsou to nebezpečná auta s pohonem zadních kol, které většina lidí neumí ovládat. Skoro to zní, jako kdyby šlo o něco v DNA samotné značky. Jako by se marketing vyloženě podbízel mladým, nevybouřeným a duševně hnutým jedincům.

V ostrém kontrastu s tímto smýšlením budiž aktuální nabídka značky. Ano, BMW nabízí i mimořádně silné vozy a velká SUV. Stejně jako všechny ostatní německé (a nejen německé značky). Na rozdíl od nich má ale i totálně zelený a neškodný automobil BMW i3, který připomíná plastovou hračku. Zatímco Audi na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě představuje supersport Audi R8 s šesti stovkami koní a Mercedes zase zuřivý závoďák z kategorie GT3, jedinou výraznější novinkou BMW je rodinný vůz pro sedm pasažérů.

Další argumenty o zbohatlících a nebezpečném pohonu zadních kol také letí z okna, pokud si uvědomíte, že BMW trojkové řady (tj. základní sedan) začíná někde na milionu a navíc si můžete koupit i jedničkové nebo dvojkové. Ano, oproti Octavii jsou trochu dražší, ale totéž můžeme říct o Audi či Mercedesu. Ono jsou to totiž prémiové sedany, což pochopíte ve chvíli, kdy si sednete do interiéru. Je ergonomicky a kvalitou materiálů jaksi dál než střední třída. A pokud chcete mluvit o předraženosti, můžeme se podívat na druhou odrůdu bavoráků - roztomilé MINI. Také vyrábí rychlé vozy (modely s označením S), cílí na mladé zákazníky a nechává si za své logo na kapotě hodně připlatit. Vnímá ho snad kvůli tomu někdo negativně?

A nakonec ještě k těm zadokolkám. Osm, při zaokrouhlení dost možná devět z deseti prodaných BMW jsou čtyřkolky, tedy vozy s pohonem všech kol xDrive. Ten navíc funguje mnohem efektivněji než v případě některých vozů se 4x4, které jsou primárně předokolkami. Typicky třeba právě MINI. Zatímco u BMW se v případě ztráty trakce připojují přední kola a vytáhnou vás "ze smyku", u MINI po nedotáčivém chování předního pohonu nastupují zadní kola se zpožděním. U BMW vám tedy hrozí přetáčivost, kterou ovšem včas zachytí předek, který auto srovná. U MINI vás předek vytáhne po tečně ze zatáčky a pokud jste to opravdu přehnali, připojená zadní kola už auto jenom srovnají, takže do obrubníku nenarazíte popředu, ale bokem.

Je zkrátka na čase, aby tahle nenávistná kampaň skončila a média si konečně vytáhla hlavu z řitního otvoru. Pokud budeme bombardovat značky už v titulku a přenášet část viny na samotné automobilky, čiňme tak prosím rovným dílem. Rychle zjistíme, že za většinu nehod mohou vozy značky Škoda, protože je to zkrátka statisticky nepravděpodobnější. Jenže pokud už popáté za týden uslyšíte, že naftová Oktávka skončila v pangejtu, jaksi vám to začne být lhostejné. A to je novinářova noční můra. Proto ono živení plamenu nenávisti, ve kterém se griluje logo s modrobílou vrtulí, jen tak neskončí.

Autor je motoristický novinář a jezdí různými vozy. Sám vlastní automobil značky Škoda.

A proč jsou novináři lháři s pokrouceným charakterem, čtěte ZDE.

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články