Retro Mototechna: ceník automobilů a příplatky v roce 1974

Při koupi nového auta se před 40 lety pohybovaly příplatky za nadstandardní výbavu v řádech stovek, maximálně tisíců, zatímco dnes se mohou vyšplhat až do řádu milionů korun. Podívejme se na konkrétní ceny, za které jsme kdysi pořizovali do svého vozu „nadstandard“.

Znáte termín „cena od“? Prakticky se jedná o cenu, za kterou pořídíte naprostý základ, tj. nic moc, kromě karoserie, kol, volantu a sedadel. Dříve jsme se podivovali příplatkům u aut, u nichž si musíte připlatit i statisíce za věci, které jsou v automobilech masové výroby samozřejmostí v základní ceně. Extrémním případem je Bugatti Chiron, kdy se bavíme i o milionech korun za specifický lak.

Když se podíváme na opačný konec spektra, nabízí se připomenout si časy, kdy u nás autem zdaleka každý nejezdil. Kdy se většina z aut nevyráběla pro radost z jízdy.

Na druhou stranu byla v nabídce Škoda 110 R, která rozhodně nebyla pro každého, což bylo dáno zejména cenou. Stála 79 100 korun, což je dvojnásobek toho, kolik stál běžný Trabant v té době. A když jste měli zájem o rozšířenou výbavu, cena ještě vzrostla.

Na obrázcích si můžete prohlédnout dobový ceník Mototechny. V cenících se můžete dočíst, že bezpečnostní pásy nebyly samozřejmostí a že jste si na ně museli (nebo spíše mohli) připlatit. Například také automatická spojka Hycomat byla za příplatek 2000 Kčs, což byla přibližně tehdejší průměrná měsíční mzda. Spojka je ovšem extrémní případ, za všechny ostatní komponenty vám stačil zlomek této ceny v řádech desítek procent.

V kopiích dokumentů níže můžete také vidět dobové faktury, kde se dočtete, že si lidé opravdu připláceli za lékárničky, hlavové opěrky nebo sněhové řetězy.

Ceny příplatkové výbavy roku 1974

Výběr příplatků pro Škodu 110 R

Dobové faktury

Přečtěte si o Škodě RTO - retro hvězdě cestovního ruchu.


Komentáře