Proč jsou okénka v letadlech děravá?

A proč tam vlastně jsou? Aneb zvědavé otázky nudícího se pasažéra, na které letušky většinou neznají odpověď.

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
Kulturní barbar, oktanový pozér, vrah masa a poživatelných potravin všeobecně.

Taky jste si toho všimli? Malá dírka uprostřed spodního lemu okénka. Vede až ven? A proč tam vlastně je? Podobně zvídavých pasažérů jsou ročně tisíce, ale jen málokdo se zeptá a většina z nich tuhle myšlenku vypustí ve chvíli, kdy letadlo dosedne v cílové destinaci, takže se pak neobtěžují s nějakým dalším zjišťováním. A při další cestě jim červíček začne hlodat v hlavě znovu.

Ale začneme hezky od Adama, tedy od otázky, proč ty okna v letadlech vlastně jsou. Vždyť přeci nákladní letadla je nemají, lidé se v nich občas přepravují a rozhodně se jim nedělá tak často špatně, jak by předpoklady naznačovaly. Absence oken by přispěla k pevnosti trupu, ale lidé se prostě chtějí kochat duchnami z mraků a užít si sluníčko, i když třeba dole zuří průtrž mračen. Pro aerolinky je to marketingový tahák a lidé se zabaví. Navíc těm pár nešťastníkům, kterým se při jakémkoliv dopředném pohybu dělá šoufl, skutečně pohled na vzdálený horizont udělá lépe. Samozřejmě v kombinaci s džusem pančovaným vodkou.

A teď k tomu typickému zaoblenému tvaru oken. Přemýšleli jste někdy nad tím, proč letadla nemají klasická hranatá okna?

Pak jste pravděpodobně neslyšeli o tzv. záhadě Komety. De Havilland Comet bylo první komerční proudové letadlo určené k hromadné přepravě cestujících. A bylo extrémně úspěšné - klenot britského letectví. Čtyři motory nádherně integrované v křídlech, svůdné linky a všechen luxus pro cestující, který mohla zlatá éra letectví nabídnout. Jenže pak jedno z letadel spadlo. A po něm další a pak ještě další. Bližším ohledáním se zjistilo, že Komety doslova vybuchly - znenadání se roztrhly na tisíc malých kousíčků.

Smrt cestujících byla okamžitá, ale v novinových titulcích byla zvěčněna na dlouhé týdny a měsíce.

De Havilland Comet tedy musela na zem a rozeběhlo se jedno z největších vyšetřování v oboru. Nikdo z inženýrů nemohl dlouho přijít záhadě na kloub. Pokud si chcete průběh téhle napínavé éry letectví přečíst sami, spolu s mnoha dalšími poutavými příběhy, doporučuji knihu Jet Age od Sama Howea Verhoveka. Je extrémně zajímavá i v případě, že znáte pointu, kterou vám právě hodlám prozradit.

Důkladnými testy ponořeného letadla, ve kterém pumpování vody simulovalo opakované natlakování kabiny, se ukázalo, že právě ostré úhly hranatých oken přispívají k únavě materiálu. Po několika stovkách až tisících natlakování kabiny se v rohu okna objevila trhlina. Od ní se pak roztrhla celá kabina v několika zlomcích vteřiny.

Konečně se dostáváme k té díře z úvodu. Pokud tušíte, že má něco společného právě s natlakováním kabiny, tušíte správně. Kabina je totiž natlakována zhruba na úrovni několika set metrů nad mořem (moderní systémy umí méně, prostředí je pak příjemnější - čím níž jste, tím menší zátěž na organismus), zatímco letadlo ve skutečnosti letí nějakých třináct tisíc metrů nad mořem. Rozdíl v tlaku je obrovský, takže kdyby v tu chvíli někdo otevřel okno a tlak by se začal vyrovnávat, způsobilo by to - jak už jste možná viděli v některých filmech - doslova vysátí pasažérů směrem z letadla ven.

Potud fyzika. Pomyslnou zdí mezi jednotlivými tlakovými zónami jsou trup letadla a právě zmíněná okna. Při bližším ohledání zjistíte, že jsou rovnou dvě. Není to až tak kvůli tomu, kdybyste to vnitřní náhodou rozbili (musela by to být HODNĚ prudká náhoda s HODNĚ specifickým předmětem). Vnitřní sklo je zároveň záloha pro případ, že by se rozbilo to venkovní, na které působí stejně jako na trup extrémní síla. A ta díra? Nejde o nic jiného než ventil, kterým se "upouští pára". Ventil zajišťuje, že všechen nápor venkovních sil schytá venkovní okénko a nikoliv to vnitřní. Vzhledem k tomu, že všechny okénka jsou vyrobená z průhledné syntetické pryskyřice, vnímáte existenci obou vrstev spíše selským rozumem - vnější je o několik centrimetrů dál než vaše vnitřní. A ta díra? Ta samozřejmě vede jen do oblasti vzduchového polštáře mezi oběma okny, nikoliv skrz druhé okno.

Tak a jste chytřejší. Ve zkratce řečeno vnitřní okénko existuje jako ochrana pasažérů, ale i jako ochrana před pasažéry (to kdyby náhodou do toho vnějšího chtěli vyrývat svoje iniciály). A ventil krom jiného zajistí, že se okénko nepokryje jinovatkou nebo vysráženou párou. Takže ať vás ani nenapadne tu díru ucpávat žvýkačkou!

A jestli chcete vědět, proč kočky předou a k čemu je to užitečné astronautům, klikněte SEM.


Komentáře