Problém jménem burkini dorazil do Česka. Co přesně bychom vlastně měli řešit a proč?

O víkendu se na českém internetu rozhořela plamenná debata. Tu vyvolaly fotografie z pražského aquaparku, na nichž je zachycena žena koupající se v celotělových plavkách, tzv. burkinách. I v Česku tak můžeme řešit problematiku muslimských plavek, stejně jako byla tématem číslo jedna o loňských prázdninách například ve Francii. Co vlastně by nás ale mělo na burkinách a jejich nošení zajímat?

Český internet má po delší době téma k řešení. S ročním zpožděním se totiž i u nás objevila žena, která se koupala v muslimských plavkách zahalujících celé tělo nazývaných burkini. To opětovně rozdmýchalo oheň protiislámských nálad, který začínal v naší kotlině po rozpadu všech asi deseti antiislámských stran Martina Konvičky poněkud uhasínat. Co vlastně ale bychom měli řešit na problematice, kterou už jinde mají vyřešenou?

Fotky muslimky v burkinách, která se s dětmi koupala v pražském aquaparku, sdílel uživatel Facebooku na stránky Bloku proti islámu (ano, bohužel pořád existují) a během pár minut měly tisíce sdílení a nenávistných komentářů. Převládaly vyhrocené reakce přející ženě smrt, vyhánějící ji tam, odkud přišla a nespočet téměř apokalyptických zvolání do prázdna: "Už je to tady!" Co tu ale je? Je muslimka v burkinách skutečně důvodem pomalu k budování barikád před branami akvaparků a koupališť?

Ti méně vyhrocení diskutéři narazili na argument, který je opravdu záhodno řešit a tím je otázka hygieny. Vedení akvaparku se k celé záležitosti vyjádřilo tak, že koupací úbor typu burkin u muslimských žen toleruje, za předpokladu, že dodrží hygienická pravidla, tedy se před vstupem do bazénu osprchují. Je sice poněkud paradoxní, že zatímco pánské kraťasové plavky nejsou v aquaparku povoleny, celotělové burkini povolené jsou, nicméně v řádu aquaparku je stanoveno, že koupací obor má být přiléhavý a to burkini plus mínus splňují.

Právě otázka hygieny by měla být v celé věci zásadní. Jestliže má na sobě žena burkini vyrobené z rychleschnoucí plavkoviny a před vstupem do bazénu se osprchovala, neměl by nikdo s její přítomností mít problém. Ostatně před docela nedávnou dobou představovaly podobný problém klasické bikiny pro svou přílišnou odvážnost. A když už muslimové někde v egyptských nebo dubajských letoviscích povolují turistkám koupat se v bikinách, ač jim to může být proti srsti, bylo by fér nechat muslimky se vykoupat za předpokladu dodržení hygienických pravidel v Evropě v tom, co se rozhodnou vzít si na sebe.

Problém by byl, kdyby žena z fotografií nebo jakákoliv jiná muslimka do vody naběhla v normálním oděvu na denní nošení a neosprchovala se. Pak by taková žena měla být z koupaliště vykázána bez ohledu na to, zda je muslimkou, nebo ne. Rozhodně by neměli provozovatelé bazénů a akvaparků podléhat nátlaku politické korektnosti a muslimky nedodržující stanovená pravidla se bát vykázat pod hrozbou nařčení z rasismu. Pravidla musí platit pro všechny stejně. Stejně tak ale musí platit, že pokud se chce osprchovaná žena vykoupat v burkinách, nesmí jí v tom být bráněno, jelikož pravidla dodržuje.

Ostatně aquaparky jsou pořád ještě soukromé subjekty a mohou si o tom, koho k sobě pustí a koho ne, rozhodovat samy. Jestli někde burkini zakážou, je to jejich volba, jestli je jinde povolí, neměl by jim do toho nikdo mluvit a obviňovat je z posluhovačství muslimům. Takoví lidé, stejně jako všichni xenofobové z internetových diskusí, kteří by muslimky v burkinách topili a stříleli, se tak akorát projevují jako polovzdělaní burani a jejich názor by měl být považován za všechno, jen ne relevantní.

Zde si můžete připomenout, jak se se otázka burkin řešila ve světě minulý rok.


Komentáře