Ortelu projde u fanoušků už cokoliv. I přitroublý klip k ještě přitroublejší skladbě

Plzeňské kapele Ortel se povedlo stát se z neznámého bigbítového souboru skupinou, která sbírá ocenění na Českých slavících a těší se popularitě. Ač jsou jí vytýkány rasistické texty a podpora ultrapravicových názorů, má kapela armádu věrných fanoušků ochotných bránit ji v každé situaci. A to i sami před sebou, když Ortel vydá první profesionální videoklip, který jaksi vybočuje z dosavadní tvorby a je objektivně poněkud připitomělý. To ale nevadí, daní za vlastenectví je asi i nutnost občas si vytrpět nějaké to hudební peklo.

Kapela Ortel je na české hudební scéně úkazem, který se jen tak nevidí. Donedávna tuctová rocková zábavovka se díky textům proti islámu a multikulturalismu v průběhu uprchlické krize stala známou a získala si početnou základnu protiuprchlicky smýšlejících fanoušků. Pozoruhodné je i to, jak Ortel dělí publikum na ty, kteří kapelu pro její nepříliš skrývaný rasismus nenávidí, a na ty, kteří ji kvůli tomu samému zbožňují, a to za každou cenu.

Fanoušci Ortelu opakovaně prokázali, že se za své idoly budou bít kdykoliv k tomu dostanou příležitost. Sebemenší křivé slovo proti frontmanovi Tomášovi Ortelovi, rozenému Hnídkovi, nebo zbytku ansámblu, a už je oheň na střeše a skalní Orteláci vyhrožují popravou za vlastizradu bezprostředně poté, co odpůrce Ortelu znásilní muslimští nájezdníci. Za oddaný boj odměnil Ortel své fanoušky klipem. Reakce na něj jsou ale dosti rozporuplné.

Dosavadní videoklipy Ortelu většinou spočívaly v tom, že Tomáš Ortel kdesi stál nebo seděl a byl snímán kamerou na stativu. Co ztrácel na produkci, to doháněl naléhavými texty o muslimech uřezávajících hlavy nebo o nutnosti bránit svůj domov. Vzhledem k tomu, že přesně tohle mu vydělalo miliony, mohl si konečně dovolit profesionální videoklip. Nejspíše každý fanda čekal tradiční drsné pózy a ještě drsnější texty, a o to víc byl rozčarován z toho, co dostal.

Klip je k písni jménem Kybertoaleta, jejíž poměrně prostý text pojednává o tom, že lidé jsou závislí na sociálních sítích. O tom samém je i video, v němž kromě prostřihů na hrající kapelu hýřící úsměvy a frontmana laškovně sedícího na barové židličce vidíme komparz civící do mobilů, který obchází hrdinný Tomáš Ortel, bere mobil, zahodí ho, a tím je osvobodí. Ta tam je image drňáků za každou cenu a nedočkáme se ani žádného vlasteneckého apelu. Je tohle vůbec ještě Ortel?

Když je fanoušek Ortelu zvyklý na jadrný bigbít a najednou mu je naservírován rozjuchaný poprock s diskotékovými klávesami, za který by se nemuseli stydět ostřílení popíkáři z Chinaski nebo Kryštofů, nastane u něj menší krach ideálů. Zatímco někteří vyjadřují své roztrpčení z toho, že písnička je divná, ti praví skalní fanoušci stále trvají na tom, jak je to vlastně celé boží a Ortel zpívá pravdu. To že onou pravdou je sdělení, že lidi by neměli trávit moc času na internetu, na což přijde asi tak každý a nepotřebuje k tomu procitnutí po vyslechnutí si lidového barda Ortela, je druhá věc.

Paradoxem je, že písničkou a klipem Kybertoaleta se Ortel posunul od ultrapravicových halekaček do té kategorie sterilního popu, kam kapelu její fanoušci zařadili na Slavících. Možná to byla ze strany kapely jen jakýsi pokus o recesi, nicméně podnikatel Ortel by mohl pochopit, že právě tento mainstream by mu mohl získat nové fanoušky, a tím pádem i více peněz. Ti staří to nějak budou muset přežít a vystačit si s hromadným zpěvem Mešity na koncertě a ti noví asi ani nebudou vědět o tom, jaké názory jejich nový oblíbenec má. Hlavně že se lidi plytkou hudbou baví a autorům to sype.

TADY se můžete dočíst o tom, jak si Ortel nenávistnými písničkami vydělal miliony. Kolik asi vydělá na těch normálnějších?

Komentáře