Nová éra Škodovky: Automobilka představila první elektromobil, ten dělá za řidiče skoro vše

Moderním trendem současnosti v automobilovém průmyslu jsou elektromobily. Ekologicky šetrná vozidla se rok od roku zlepšují a stávají se dostupnějšími a bylo jen otázkou času, než se i česká Škoda rozhodne jít s dobou. Výsledek snah inženýrů z Mladé Boleslavi se zhmotnil na autosalonu v Šanghaji v podobě konceptu Vision E. Máme se s prvním českým elektromobilem na co těšit?

Automobilový průmysl dlouhodobě hraje na ekologickou notu. Pominula doba velkoobjemových motorů a naopak je trendem jezdit co nejúsporněji, ideálně bez nutnosti používat fosilní paliva. Proto jsou na vzestupu auta s hybridním pohonem a elektromobily, které si vystačí s elektřinou a jsou šetrná k životnímu prostředí. Mezi hráče na poli výrobců těchto aut budoucnosti se rozhodla zařadit i česká Škoda.

Na autosalonu v Šanghaji Škoda poprvé oficiálně představila svůj koncept nazvaný Vision E. Právě ten by měl být do tří let dotažen k dokonalosti a sériově vyráběn jako první český elektromobil. Ambiciózním plánem potom je to, že v dohledné budoucnosti by každá čtvrtá Škodovka měla být elektrická. Už za dva roky bychom se měli dočkat hybridního Superbu a v roce 2025 chce automobilka nabízet hned pět plně elektrických modelů.

Co se vzhledu Škody Vision E týče, jedná se o nejen první elektromobil, ale zároveň i o první SUV kupé, které se Škoda rozhodla automobilovému světu představit. Co se ale z elegantního konceptu představeného v Šanghaji dostane do sériové výroby, je otázkou, na kterou zatím ani ve Škodovce neznají odpověď. Sympatické by byly vychytávky jako panoramatická střecha nebo proti sobě se otevírající boční dveře se sedadly, která se automaticky otáčí, aby usnadnila nastupování a vystupování. Futuristická absence zpětných zrcátek suplovaných kamerami nicméně asi zůstane jen v rovině návrhu.

Řidičům by nová elektrická Škoda měla nabídnout to, že za ně obstará valnou většinu úkonů za volantem. Auto by samo mělo umět popojíždět v kolonách, jezdit na dálnici nebo vyhledávat parkovací místa a zajíždět na ně. Do toho by většina funkčních prvků měla jít ovládat hlasem a nad řidičem by neustále měly bdít senzory, které hlídají jeho pozornost, ale i zdravotní stav. V případě například infarktu by auto mělo samo zastavit a přivolat pomoc.

Potenciální zájemce o elektrickou Škodovku ale nejvíce budou zajímat dvě věci - cena a motorizace. Zástupci automobilky slibují, že cenově by neměl elektromobil nijak významně převyšovat klasické benzinové a dieselové modely. Dvojice elektromotorů pohánějících všechna čtyři kola by kombinovaně měla dosáhnout výkonu 225 kW a pohánět tak auto maximální rychlostí 180 km/h. Dojezd na jedno nabití by měl být až 500 km.

Euforii z domácího elektromobilu nicméně v Česku momentálně kalí fakt, že na komunikacích není dostatečný počet dobíjecích míst. Stihne se tento nedostatek do tří let odstranit, abychom si mohli svezení v tom vozidle, které vznikne z konceptu Vision E, užít naplno?

ZDE najdete 10 prototypů Škodovek, které se nikdy nedostaly do sériové výroby. Snad tento osud nepotká i Vision E.


Komentáře