fb pixel 10 zásadních milníků pražské hromadné dopravy – G.cz
Vyhledávání

10 zásadních milníků pražské hromadné dopravy

Pražská MHD letos slaví 140 let a u této příležitosti spustila poměrně obsáhlý web mhd140.cz. U příležitosti zítřejšího otevření Blanky se proto vyplatí ohlédnout se za historií přepravy těch, co místo vlastního auta spoléhají na lítačky.

Václav Rybář
Václav Rybář 18.9.2015, 16:14

1. Začátek hromadné dopravy v Praze (23. září 1875)

Třináctého září proběhla první zkušební jízda koněspřežky. O deset dní později už vyrazilo osm ozdobených vozů plných cestujících od Národního divadla. Tím oficiálně začala historie pražské hromadné dopravy. Celá síť koněspřežky byla definitivně dokončena o deset let později v roce 1885.

2. První tramvaj (18. července 1891)

Křižíkova tramway zahájila svůj provoz. Nejvyšší povolená rychlost byla 10 km/h a vůz jezdil pouze na krátkém, izolovaném úseku. Zájem mezi Pražany byl ovšem enormní.

3. Lanovka na Petřín (25. července 1891)

V roce 1891 byl zahájen provoz lanové dráhy na Letnou a na Petřín. Petřínská lanovka byla nejdelší svého druhu v celém Rakousko-Uhersku. Šlo o jednoduchý princip vodní převahy a cesta nahoru trvala šest minut.

4. Koňská derniéra (12. května 1905)

Elektrifikace koněspřežky začala na konci devadesátých let devatenáctého století. Byla rychlá a intenzivní. V roce 1905 pak definitivně ukončila provoz poslední koněspřežná dráha operující na Karlově mostě.

5. Noční spoje (1911)

Na většině linek byl zahájen noční provoz (od půl jedenácté do půlnoci). Linky měly jednotný interval patnáct minut a platilo se za ně zvýšené jízdné (to platilo i později po druhé světové válce, kdy noční linky stály dvojnásobek toho co denní).

6. Začátek autobusové dopravy (1925)

Pokroky v konstrukci automobilů dovolily dopravnímu podniku hromadné nasazení autobusů a velký skok v kvalitě dopravní obslužnosti. Velký boom nastal hlavně po druhé světové válce.

7. Céčko (9. května 1974)

Zahájení provozu metra. Původně byla plánována podpovrchová tramvaj, ale ještě v období plánování se rozhodlo o stavbě metra. Byly navrženy tři linky A, B, C. Prvním zprovozněným úsekem byl Florenc - Kačerov.

8. Áčko (12. srpna 1978)

V roce 1978 se otevřela druhá linka metra a zároveň první přestupní bod ve stanici Muzeum. První část áčka představovala trasu z Muzea na Dejvickou. Přestupní jízdenky tehdy neexistovaly, takže se za přestup neplatilo nic navíc.

9. Béčko (2. listopadu 1985)

Po osmi letech intenzivního budování se otevřela trasa B z Florence do stanice Smíchovské nádraží. Součástí byla i stanice Moskevská (dnes Anděl). Sověti na oplátku po čtyřech dnech v moskevském metru otevřeli stanici Pražská.

10. Nízkopodlažní autobusy (1995)

Proběhla rozsáhlá modernizace vozového parku pražských autobusů. Od roku 1995 se v provozu začaly objevovat nízkopodlažní autobusy a také vozy s úspornějším provozem.

Už víte kam o víkendu? I Praha skrývá mnohá lákadla. Podívejte se na pět zaručených víkendových tipů.

Podobné články

Doporučujeme

Další články