Návrat legendy: "Třistapadesátka" od Jawy možná přijede z Číny i se sajdkárou

Do historie motocyklů se Česko nesmazatelně zapsalo svými stroji značky Jawa. Jezdili na nich naši dědové, tátové a dost možná na nich začínala i současná motorkářská generace. Bezpochyby nejlegendárnějším modelem byla Jawa 350, která je i dnes oblíbená u sběratelů i milovníků retro svezení. "Třistapadesátka" se nyní dočká zmrtvýchvstání, ve spolupráci s čínským výrobcem Shineray bude JAWA 350 OHC opět brázdit české silnice. A možná se dočkáme i sajdkáry.

Pokud patříte mezi motorkáře, je pravděpodobné, že jste někdy seděli i na stroji značky Jawa. Motocykly, které začal v roce 1929 vyrábět v Týnci nad Sázavou František Janeček, jsou v motosvětě pojem a svého času byla československá Jawa mezi motorkami tím, čím byla Škoda mezi auty.

Jawa během své dlouhé historie představila mnoho modelů, které jsou dodnes populární mezi sběrateli i jako veterány. Namátkou vyberme třeba Jawu 250 Kývačku, 250 Panelku, 250 Péráka nebo populární malé motorky 50 Pionýr nebo 50 Mustang. Bezesporu nejlegendárnějším modelem se ale stala Jawa 350, přezdívaná jednoduše třistapadesátka nebo též třiapůla.

Třistapadesátka se od počátku stala univerzální motorkou na pohodlné ježdění i na delších cestách, s malou spotřebou a jejíž opravu zvládne prakticky kdokoliv s plochým šroubovákem a desítkou klíčem. Odchovala několik motorkářských generací a později se stala i zdrojovou motorkou pro mnoho přestaveb do terénní crossové nebo chopperové úpravy.

Letos na jaře by Jawu 350 mělo čekat oživení, o které se výrobce postará ve spolupráci s čínskou motocyklovou značkou Shineray. Ta už delší dobu vyrábí typizované motocykly, které si jednotliví výrobci jen označí vlastní značkou. A možná, že se nadšenci pro klasické české svezení dočkají i vychytávky, která svého času rovněž ke třistapadesátce patřila, a to sajdkáry.

Indicií pro to, že za rozumné peníze se budeme moct svézt na nové Jawě včetně postranního vozíku je i to, že čínský Shineray již jednu motorku se sajdkárou vyrábí, konkrétně se jedná o stroj Mash 400 Family Side. Ve skutečnosti totiž i "třiapůla" bude mít navzdory tradičnímu označení stejný motor jako Mash, tedy čtyřtaktní dvouválec o objemu 397 ccm plnící evropskou normu EURO 4.

Pokud bychom se skutečně Jawy se sajdkárou dočkali, její výkonové i cenové parametry by mohly být podobné Mash 400. Ta disponuje výkonem 27 koní, krouticím momentem 30 Nm a maximální rychlostí těsně nad 100 km/h. Zajímavostí je i to, že včetně sajdkáry je stroj homologován pro tři osoby. Za necelých 250 tisíc by se tak mohlo jednat o zajímavý retro motocykl na nostalgické výlety.

Pokud spíše než retro preferujete u motocyklů moderní pojetí, podívejte se TADY na stroje poháněné elektromotorem.


Komentáře