fb pixel Moto Junior: Na čem vlastně prckové závodí? – G.cz
Vyhledávání

Moto Junior: Na čem vlastně prckové závodí?

V druhém díle našeho seriálu o motorkovém závodění dětí se podíváme na zoubek těm báječným strojům, na kterých mladí závodí. Co vlastně taková motorka umí a kolik peněz a úsilí její provoz stojí?

Václav Rybář
Václav Rybář 23.8.2017, 09:28

Už minule jsme vám naznačovali, že juniorské motorky jsou dostupnější než třeba juniorské závodění v okruhových vozech, ke kterému většinou došplhají rodiče, co dali syny a dcery na motokáry. Ano, existují i laciné automobilové disciplíny, ale to jsou většinou slepé uličky, které nedovedou talentovaného závodníka do evropských nebo dokonce světových závodních sérií. Moto Junior tuhle ambici bezesporu má, ale nic není zadarmo. I proto se např. pod Smrz Academy řadí 12 až 15 rodinných stájí, které sdílí zázemí a navzájem si vypomáhají, ať už jde o know-how, opravy nebo třeba i shánění sponzorů.

Smrz Academy funguje od roku 2013 a stojí za ní Jakub a Matěj Smržovi, závodníci s bohatými zkušenostmi. I díky nim se letos poprvé konalo Mistrovství Evropy na okruhu v Mostě, aby domácí závodníci nasbírali dostatek zkušeností v duelech s evropskou špičkou. Do budoucna by chtěla Smrz Academy postavit i výběrový závodní tým, ze kterého by se ten nejlepší z nejlepších mohl podívat až do nejvyšších pater motorkového závodění.

Finančně i zkušenostně se ale začíná na malé motorce s objemem 40 kubických centimetrů a výkonem pár koní. Většina závodníků jezdí na stroji tuzemské firmy Blata, částečně i díky solidní servisní podpoře výrobce a relativně snadné údržbě stroje. Tatínek mechanik musí mít poměrně šikovné ruce, ale není to nic, co by se nenaučil. Pořižovací cena takového stroje se pohybuje kolem 40 tisíc korun.

V Mini Moto Junior se pak dá přestoupit z „áčka“ do „béčka“, kde se jezdí na motorkách s menším restriktorem (15 milimetrů), které po trati solidně sviští. Řada závodníků pak jezdí jak na Mini Moto Junior B, tak po dosažení věku 8 až 10 let i na ‚dospělé‘ motorce Honda NSF 100, v některé z kategorií Mini GP. To už je velký čtyřtaktní stroj o výkonu cca 9 koní, který vyjde na cca 120 až 150 tisíc korun (mluvíme o nových strojích) a samozřejmě tu roste i cena údržby a součástek. Pro kluky je samozřejmě výhodnější jezdit na obou strojích souběžně, protože sbírají body hned v několika kategoriích, ale někteří se soustředí jen na jednu disciplínu – i z finančních důvodů, protože k pořižovací ceně stroje si musíte přičíst náklady na palivo, pneumatiky, ale i logistické výdaje na přepravu na závodiště, pronájem plochy, stánek závodní stáje apod.

Mini Racing má punc profesionálního závodění a především je z něj umetená cestička k ježdění s těmi nejlepšími. Není divu, že se hvězdy téhle série čím dál tím víc prosazují v zahraničí a daří se jim shánět i větší sponzory. Na závodech uvidíte vlajky Shellu nebo Budějovického Budvaru, což je bezesporu známka toho, že tohle závodění dětí není zdaleka jen pro děti, ale dokáže do diváckých ochozů přilákat i diváky, kteří nejsou příbuznými závodníků. Podívejte se na naše video ze slovenského okruhu v Dlhé a za týden se těšte na zpověď mistrů řidítek, kteří vám prozradí, kdo je jejich idolem, a jak se na závodění vlastně fyzicky a psychicky připravují.

První, úvodní díl seriálu najdete zde: Moto Junior: Adrenalinové závodění od útlého věku.

Podobné články

Doporučujeme

Další články