Mel Gibson je symbolem kulturního pokrytectví MFF KV

Letošní host Mezinárodního Filmového Festivalu Karlovy Vary svým způsobem symbolizuje kulturní dekadenci a hnilobu v pozadí akce.
Obrázek uživatele Dirk Diggler
It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious.
26237-default-2014-07-04_211608__MG_8499 Někdy nás trapnost fackuje, že sem ani nedáme vtipnou popisku.     (www.kviff.cz) Krátká verze, pro ty, co už vědí:  Mel Gibson dostal ve Varech cenu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Cože? Je třeba zařvat Král je nahý a říct na rovinu, že je to naprostý úlet: tu cenu už mohl dostat třeba Zdeněk Troška. A bylo by to bližší pravdě.   Dlouhá verze pro ty, co ještě nevědí: MFF KV prostě již léta není (jen) svátkem hipísáků, intelektuálů a nadšených filmařů. Takových, co klidně spí někde v příkopě ve spacáku, aby mohli mrknout na umělecky náročnější snímky, které se do tradiční distribuce často ani nedostanou. Přes chytrou kamufláž tvořenou personou Marka Ebena (je milý, uklidňující a zároveň z něj kulturní intelektuálno vyloženě vyzařuje) není těžké ucítit žumpoidní odér, který zákulisí festivalu zamořuje. Kokain, šampaňské, silikony, pseudo-herci a pseudo-herečky, veksláci, politici, Martinové Romanové a možná i Tomáš Řepka s Vlaďkou Erbovou. Agáta Hanychová samozřejmě nechybí nikdy. Kdysi jsem znal kluka, který studoval střední polygrafickou školu, každý rok si vyráběl falešnou VIP kartu na MFF KV a tvrdil, že to je nejhustější mejdan vůbec. Na rautech, recepcích a v salóncích se nediskutují Pier Paolo Pasolini či John Ford, ale spíš, která z přítomných slečen prošla „rukama" Roberta Rosenberga v rámci „Prvního castingu" (Zkoušela si někdy anál? Ještě ne. No vidíš, aspoň tu pro tebe bude dneska něco novýho.) rossenberg (www.robert-rosenberg.cz) Předem bych chtěl říci, že nijak nebrojím proti bezduchým patricijským megakalbám. Stejně tak se nechci dotknout mnoha návštěvníků a umělců, kteří ještě drží festival nad vodou. A už v žádném případě nemám nic proti Robertu Rosenbergovi. Kolega rád používá obrat „hovno ve flakónu od voňavky", a i když bych si ho teď moc rád vypůjčil, na MFF KV to přeci jen úplně nesedí. Nedá se upřít, že je zde stále možno shlédnout slušnou porci kvalitních filmů. Hloupá zákulisní dekadence je však nešvar, který se týká téměř všech akcí tohoto typu. Filmový festival, pokud ho tedy nepořádáte doma, stojí celkem dost peněz a hipíci logicky moc peněz nemají. Takže je třeba sponzorů a sponzoři se zase neradi podepisují pod akce pro hipíky. V rámci téhle plurality musí přijít určitá fúze či kompromis. Problém je však to, že jedna ruka je znatelně silnější než druhá, takže se pěkně obaluje, zatímco druhá připomíná končetinu nebohého Somálce. 26202-default-2014-07-04_192935__WC_2698 (www.kviff.cz) Podobný mechanismus funguje při výběru hostů – Mel Gibson je aproximací Willa Smithe a Petera O'Toolea (RIP). Po loňském vrchním klozeťákovi Johnu Travoltovi v prvotřídním tupé zavítal letos na FFKV právě tento známý prznitel historie. Nikoho moc neokouzlil, sbalil jakousi pofidérní cenu za účast a zase odfrčel, asi slavit nějaké to „židobraní". Kolem Mela je jakási aura úspěšného charakterního herce, který plynule přešel do role režiséra, v níž se mu dařilo ještě víc. Jenže Mel není ani Clint Eastwood ani Ben Affleck. Mel Gibson je v podstatě šumař, který celou kariéru osciloval na zvláštní hraně seriózního herce a „sračkaře". Z nějakého důvodu byly kolem Gibsonových podniků vždy velké ohňostroje – ať již jakékoli barvy, protože negativní reklama je také reklama. Druhý ‚Gibson efekt‘ (který ale například skvěle ovládá i John Travolta) je, že následkem bouření, které Melovy filmy doprovází, zapomínají i jinak vkusní a inteligentní lidé kvůli jakési nostalgii celkem rychle na to, že ten či onen snímek je ve skutečnosti pěkná blbost. Při podrobnějším pohledu na Gibsonovu filmografii zjistíme, že filmů opravdu top kvality má na svém kontě možná méně než Charlie Sheen. Koho si vlastně vybavíme, když se řekne Mel Gibson? Šílený Max aneb post-apokalyptická klasika s pěknou atmosférou, ale prakticky neexistujícím scénářem a ústřední postavou pohybující se pouze v kategorii „pohodář" a poté „úplnej magor". lethal_weapon Epesní Gibsonův mullet (tzv. ‚na Jágra‘, dříve též ‚vpředu práce, vzadu zábava‘) se zkracoval úměrně tomu, jak přibývaly díly Smrtonosné zbraně – ano, celkem zábavné filmy, ale rozhodně ne Satyricon. (gregariousviews.wordpress.com) Asi jako úplně první si člověk vybaví metafyzické zosobnění slova „svoboda", tedy Williama Wallace a Statečné srdce. Zeptejte se však jakéhokoli Skota, jestli má tenhle film rád, a rozbije vám hubu. Mnoho z desítek či stovek historických nepřesností lze s lehkou duší přejít, ale například národní skotský hrdina král Robert I. Skotský vykreslený jako připosraný učeň Imperátora Palpatina, který byl buď zalezlý v díře či dělal podrazy, je již trošku silná káva. Podobně by se Čechovi líbil film, ve kterém by byl T. G. Masaryk poloretardovaným, senilním starcem. Kdysi jsem cestoval po Belize a první, co mi zdejší turistický průvodce a chovatel opic řekl, bylo: „Než vám povím něco o historii Belize a Guatemaly, tak hlavně zapomeňte na ty kraviny, co byly v Apocalypto." Ano, i zdejším potomkům Mayů se celkem zvedá žluč, když z jejich předků někdo dělá krvelačná monstra, co zabíjejí pro potěšení za pomocí aztéckých rituálů. No pak je tu samozřejmě několik miliónů Židů, do jejichž osobní filmotéky nepatří ani DVD ani BlueRay Umučení Krista. I tak je to o něco lepší než běžící voják s plápolající americkou zástavou, přeskakující dělové koule v nebetyčně imbecilním snímku Patriot. mad-max-2-1981-02-g (pyxurz.blogspot.com) V konečném důsledku je opravdu těžké přijít na to, čím Mel Gibson tak obohatil svět filmu, že si zaslouží jakoukoli cenu. Jednoduše, Mel je takový ten typ sympaťáka, kterému projdou i alkoholické, rasistické a xenofobní eskapády nebo zveřejněný rozhovor s tehdejší přítelkyní, při kterém jí Mel průběžně vyhrožuje smrtí a zadýchaný jako Darth Vader pálí jednu klasickou linku za druhou, např.: „Máš se jen, kurva, usmívat a kouřit mi ho. Protože si to zasloužim." Nebo: „Potřebuju ženskou. Ne holčičku s nefunkční kundou." Tenhle rigidní katolík, rasista, agresor, alkoholik a ve své podstatě buran je jakožto analogie k celému MFFKV již trošku nefér. Koneckonců minimum infarktů a poničených hlasivek při jeho příjezdu jasně ukázalo, že je stále mnoho lidí, kteří jezdí na MFFKV hlavně za kvalitní kulturou. Až opravdu přijede Will Smith a sklidí potlesk vestoje, tak bude načase pořídit si obrovskou plazmu a účet na iTunes. Zvláště pokud bude studio Najbrt stále tak kreativní. Kreativní? Pro ty návštěvníky festivalu, kterým to ještě nedošlo - imbecilně nekreativní! 25262-default-2014-04-28_155715_DSC_5843 To je tedy... hezké a české.                      (www.kviff.cz)  

Komentáře