Lidl se chová stejně hanebně jako Islámský stát

“Levný” řetězec v reklamní kampani překročil všechny hranice normality. Bojkotujme ho! Lidová tvořivost obratem vymyslela nové přísloví: “Bojí se toho jako Lidl kříže.” A kdo se bojí kříže, he? No přece ďábel…

Obrázek uživatele Ivan Brezina
„Svět patří těm, co se neposerou.“

V letáku propagujícím týdny řeckého zboží Lidl vyretušoval z modrých věží kostelů na ostrově Santorini kříže. Kolega Jan Palička ZDE připomněl, jak jsme se Lidlu všichni zastávali, když se do něj letos v lednu kvůli fotce černocha v reklamě pustili čeští rasisté a xenofobové. Teď je to ale přesně obráceně: Lidl si zaslouží nejhlubší opovržení. Pokud jste neztratili poslední zbytky soudnosti, do jeho prodejen hodně dlouho nevkročíte.

Retušováním křížků prý řetězec hájí náboženskou neutralitu. Jenže to je těžká demagogie, a to hned ze dvou důvodů. I agnostik, ateista nebo dokonce odpůrce křesťanství musí uznat, že křesťanské hodnoty tvoří jeden z pilířů evropské kultury. Nevěříte v Boha? Neuznáváte Ježíše? Vědomky či nevědomky aspoň částečně ctíte desatero. I když smilníte, kradete, pracujete v neděli, klejete nebo třeba křivě svědčíte, cítíte, že se chováte špatně. A tenhle pocit (vědomí překračování hranic Destatera) je křesťanské dědictví v nás.

A zadruhé tvoří křesťanské kostely součást evropské krajiny. Změnit to chtěli v komunistické Albánii, kde kostely hromadně přestavovali na továrny, školy a sklady. V Česku se ale kostely až na výjimky nebořily ani v drsných 50. letech. Lidl je teď ničí aspoň symbolicky. V kampani na řecké zboží se pokouší vymazat naši minulost, naši kulturu a naše společné povědomí. Chová se hůř než komunisti i nacisti dohromady. I ti sice retušovali z fotek nepohodlné osobnosti, ale chrámy nechávali stát.

Další logický krok Lidlu by byl začít sundavat kříže z kostelů nejen na fotkách, ale i v realitě. Stejně to dělá v Iráku a Sýrii Islámský stát. Vzniká tak bizarní paradox. Do „levného“ Lidlu chodí nejčastěji nakupovat Češi z nižších socioekonomických vrstev – srozumitelně řečeno méně vzdělaní lidé s nižšími příjmy, nižším kulturním rozhledem a jednodušším myšlením. Lahváče, kabanos a cigára za peníze z podpory tam totiž dostanou laciněji než jinde.

A právě tihle lidé nejčastěji křičí: „Stop imigrantům! Chraňme evropské hodnoty před islámem!“ Pokud teď tedy chtějí být důslední a myšlenkově konzistentní, měli by začít chodit nakupovat jinam. Lidl se teď totiž ukázal jako nepřátelský cenzor základů evropanství.

Vzdělanější zákazníci by pak měli Lidl bojkotovat prostě proto, že rozumný člověk náboženství neomezuje, i když v něj sám nevěří. A taky proto, že ideologii politické korektnosti je třeba rozhodně odmítnout. Obchodní řetězec prostě projevil šokující předposranost. Budete tam utrácet své peníze?

A TADY si přečtěte, jak Lidl před dvěma lety křísil Gustáva Husáka.

Komentáře