fb pixel Místo turistů byl dřív plný tramvají a měl se jmenovat úplně jinak: 5 zajímavostí o Karlově mostu, který byl dostavěn před 516 lety – G.cz
Vyhledávání

Místo turistů byl dřív plný tramvají a měl se jmenovat úplně jinak: 5 zajímavostí o Karlově mostu, který byl dostavěn před 516 lety

+ DALŠÍ 2 FOTKY + DALŠÍ 3 FOTKY

Karlův most je pravděpodobně jednou z nejvyhledávanějších památek staré Prahy. Navíc se jedná o jednu z nejzachovalejších gotických staveb v Evropě. Co se týče technických informací o mostu, měří přes půl kilometru a je usazen na šestnácti mostních obloucích, které drží most ve výšce 13 metrů nad hladinou Vltavy. Most přežil několik povodní, a dokonce po něm jezdila elektrická tramvaj. Zde je 5 zajímavostí o nejslavnějším českém mostě.

Martin Miko
Martin Miko Aktualizováno 22.6.2019, 09:15

1. Karel IV. při položení základního kamene věřil na čísla

Český panovník Karel IV. údajně věřil na kouzelnou moc čísel. Proto vybral datum 9. 7. 1357 v 5:31 ráno, což udávalo sled lichých čístel od jedné do devíti a zpátky, neboli 1-3-5-7-9-7-5-3-1. Prý to mělo přinést mostu štěstí. Dle historiků a astronomů je však toto položení základního kamene velice sporné a nevěrohodné, jelikož ve 14. století tehdejší astrologové a astronomové nedokázali měřit čas přesně na minuty, ale pouze na hodiny.

2. Do roku 1816 se platilo mostní clo

Předchůdcem Karlova mostu byl Juditin most, který byl stržen v roce 1342 během jarního tání ledů. Před rozhodnutím o stavbě nového (Karlova) mostu Pražanům musel posloužit dřevěný most. Karel IV. rozhodl o vybudování nového přemostění, které bylo na svou dobu nesmírně nákladné. České království muselo vydat tak velkou finanční částku, že dokonce musely být pořádány sbírky v kostelech, aby bylo možné most dostavit. Po otevření mostu bylo běžné platit mýtné za přejezd a přechod po mostě. Mýtné bylo zrušeno až v roce 1816.

3. Po Karlově mostě jezdily tramvaje i autobusy

V polovině 18. století bylo rozhodnuto o sepsání dopravních předpisů na mostě, které nařizovaly jezdit a chodit pouze na pravé straně. Později byla po mostě zavedena koněspřežná dráha, kterou na začátku 20. století nahradila elektrická tramvaj. Ta jezdila po speciálních kolejnicích, které pomohl zkonstruovat český vynálezce František Křižík. Po třech letech užívání se ukázalo, že tramvaje jsou příliš těžké a poškozují most, a proto se v roce 1908 město Prahy rozhodlo, že tramvaje nahradí autobusy. Automobilem jste se mohli projet po Karlově mostě až do roku 1965. Od té doby je určen pouze pro chodce.

4. Karlův most se původně jmenoval jinak

Většina lidí se domnívá, že Karel IV. nechal pojmenovat most po sobě, aby po něm zůstala památka, která přežije několik generací, avšak opak je pravdou. Původně se most nazýval Pražský most nebo též most Kamenný. Oficiální název Karlův most byl stanoven až v roce 1870 po svém zakladateli Karlu IV. Prvním, kdo použil toto označení, byl pražský spisovatel Joseph Rudl v jedné ze svých monografií.

5. Atraktivní lokalita pro hollywoodské štáby

Karlův most a další památky staré Prahy jsou vyhledávanou lokalitou během natáčení historických i novodobých filmů, jelikož centrum našeho hlavního města nebylo poškozeno během 2. světové války. Dalším aspektem je i cena, která hraje zásadní roli při vybírání lokalit pro natáčení filmů. Karlův most se objevil například ve filmech jako Mission: Impossible, XXX, Van Helsing, Bratři Bloomovi nebo Amadeus.

A tady si přečtěte o nejslavnější zbrani světa - kalašnikovu.

Podobné články

Doporučujeme

Další články