“Boj o jesličky vrcholí!”, horlí na Neviditelném psu
ZDE Tomáš Vodvářka.
V městě Mélun jižně od Paříže se prý muslimové pokusili zakázat umístění jesliček coby tradičního symbolu křesťanských Vánoc na tamní radnici. Jejich stížnost byla ale zamítnuta (podle Vodvářky “prozatím”) a jen díky tomu se Francouzi mohou těšit z novorozeného Ježíše, tří králů, pastýřů...
“Zdá se však, že tradice jesliček z Francie pomalu mizí, neboť vzrůstající počet muslimských obyvatel bere vystavení onoho symbolu jako provokaci,” shrnuje autor.
“Už samotný fakt, že o vystavení křesťanského symbolu vánoc v křesťanské zemi v období druhých největších křesťanských svátků musí rozhodovat soud, je skandální.”
Bylo by to nejen skandální, ale přímo děsivé – kdyby to ovšem byla pravda. Jenže je to úplně jinak. O odstranění jesliček nežádali muslimové, ale francouzští sekularisté – tedy skupina, která požaduje
důsledné oddělení jakéhokoli náboženství od veřejného života. Ve Francii na to mají zákon už z roku 1905.
Slavný obraz francouzského malíře Eugena Delacroix Svoboda vede lid na barikády z roku 1830...
Sociolog Jean Baubérot v prvním článku vysvětluje, že v pozadí je útlak nikoli křesťanů, ale muslimů. Je to logické: pokud je Francie natolik “religiózně neutrální”, že zakazuje zahalování muslimských žen, pak musí podle stejného metru zakázat i jesličky.
Symbol jako symbol. Kauzalita je tedy prostě opačná, než tvrdí Vodvářka. Za zákaz jesliček nemohou muslimové, ale sami Francouzi, kteří muslimům zakazují jejich zvyklosti.
...a takhle by obraz vypadal podle zásad islámské mravnosti.
Osobně si myslím, že je to totálně přepálené. Snaha odstraňovat z veřejného prostoru symboly křesťanských Vánoc je kafkovská pitomost. Stejně tak je ale pitomost zakazovat muslimským ženám šátky.
A co si myslíte vy? Btw.
Šťastný a veselý sekulární slunovrat!