Jak komunikují politici? Analýza nejpoužívanějších slov v kampani vás překvapí

Do voleb zbývá jen něco málo přes měsíc a předvolební kampaň je v plném proudu. Hesla, slogany a sliby jednotlivých politiků slyšíme a čteme ze všech stran, ale jak přesně vlastně jednotlivé strany komunikují? Odpověď na tuto otázku se rozhodl poskytnout analytik Milan Petrák ze společnosti Bisnode. Ten sestavil seznam slov, která jednotlivé strany nejčastěji ve své komunikaci používají. Výsledek vás možná překvapí.

V předvolebním období je komunikace politiků s voliči klíčová. Mnoho lidí se totiž rozhoduje, komu ve volbách dá svůj hlas, právě na základě předvolební kampaně a toho, jak ho dokážou těsně před volbami jednotlivé strany oslovit. Analytik Milan Petrák ze společnosti Bisnode se rozhodl zjistit, jak vlastně vypadá komunikace jednotlivých subjektů na české politické scéně.

Petrák vypracoval analýzu, v níž z textů, které jednotlivé politické strany a jejich představitelé prezentují voličům, zjišťoval dvě věci. Tou první je míra iracionality komunikace na základě toho, jak moc je, či není věcná a jak moc je ovlivněná demagogickými myšlenkami, druhým zjištěním je pak to, jaká slova jednotlivé strany používají ve své komunikaci nejčastěji.

Obě dvě analyzované skutečnosti vychází nejpozitivněji pro Piráty. Jejich komunikace byla shledána nejen za nejvíce racionální a věcnou, ale navíc i nejvíce pozitivně laděnou. Z úst členů Pirátské strany nejčastěji zaznívají slova jako rozvoj, svobodný nebo životní prostředí. Na druhém místě v racionalitě se umístili Zelení, jejichž komunikace už není tak sluníčková, jak by se mohlo zdát a dominují jí výrazy jako odporný a špinavý, stejně jako životní prostředí, což by se ostatně od ekologicky se profilující strany dalo očekávat.

Z tradičních stran si nejlépe vede TOP 09. Ta se v kampani též minimálně uchyluje k vyloženě agresivním a falešným prohlášením, nešetří ale slovy jako propaganda, neschopnost nebo likvidační. Od zástupců ČSSD můžeme nejčastěji slyšet slova jako mýtus, nekalé praktiky, boj nebo útok a od kandidátů ODS pak výrazy typu mafie, neschopnost nebo nepřítel, ale i pozitivní slova jako odvaha a pracovitý. Na Lidovcích zaujme, že jako u jediné strany se v analýze jejich komunikace objevuje jako dominantní slovo smrt.

Rozporuplná jsou podle autora analýz Petráka vyjádření hnutí ANO. Zatímco vyjádření většiny členů jsou poměrně umírněná, předseda hnutí Andrej Babiš nešetří komunikací plnou útoků a argumentačních faulů, čímž sráží celkový poměrně příznivě vyznívající výsledek své strany. Kdo by čekal, že vyjádřením hnutí ANO budou dominovat slova jako kampaň, účelovka nebo Kalousek, ten bude možná zklamán tím, že ve skutečnosti jsou nejčastěji používanými výrazy slova zdraví a rozumný.

Na chvostu žebříčku se umístili komunisté, hnutí SPD Tomio Okamury a Realisté. U komunistů nechybí slova jako hrůza, lež, nenávist a boj, Okamurova Svoboda a přímá demokracie ve své silně iracionální a útočné komunikaci pak nejčastěji používá negativně vyznívající výrazy hlupák, nehorázný, nenávist, paskvil, násilí nebo útok. Mezi nejčastějšími slovy možná poněkud překvapivě chybí slova jako islám nebo uprchlíci. Na posledním místě se umístivší Realisté pak svou úzkou voličskou skupinu oslovují slovy typu brutální, elity, propaganda nebo národ.

Tady se můžete podívat na to, jaké průměrné platy mají vysokoškolští učitelé.

Komentáře