fb pixel Recenze nových Akt X: Mimozemšťani vs. paranoia – G.cz

Recenze nových Akt X: Mimozemšťani vs. paranoia

Mulder a Scullyová se vrátili v rámci americké televizní premiéry předevčírem. A v první epizodě nového seriálu doslova pálí mosty za vším, co v devadesátkách vybudovali. Ale nebojte se, pravda je pořád někde tam venku...

Václav Rybář
Václav Rybář 26.1.2016, 09:36

Vzpomínáte si ještě? Slavný seriál, který surfoval na hraně sci-fi a nadpřirozena, sledoval v devadesátkách snad úplně každý. Jenže je to už skoro dvacet let, kdy se David Duchovny začal poohlížet po celovečerní kariéře a seriál trochu zadrhnul. V roce 1998 to sice spravil povedený celovečerák, ale televizní kariéra Akt X se vší tou honbou za mimozemšťany i jinými bubáky šla rychle z kopce a druhý celovečerák, natočený notně po televizní derniéře, už víceméně prošuměl. Teď se však Akta X znovu otvírají - hrdinům přibyly vrásky a šediny, ale chuť odkrývat nejrůznější konspirace zůstala. Jen se musí s novou dobou a novým publikem tak trochu faceliftovat.

Proto se hned na začátku vracíme do Roswellu roku 1947, proto nám Chris Carter plnými hrstmi ukazuje to, co dříve zůstavalo zahaleno rouškou nejistoty. Mimozemšťani zjevně existují a jejich technologie je skutečná, otázkou zůstává, kdo ji zneužívá proti lidstvu. A tady Akta X a nově i notně sešlý Mulder naskakují na vlnu, která byla blízká spíš Foxovým paranoidním kamarádíčkům z dodávky (jmenovali se The Lone Gunmen alias Osamělí střelci, podle domnělého atentátníka na JFK, a měli i vlastní seriál, který trval pouhou jednu sezónu). Mulder se dává dohromady s Tadem O´Malleym, televizní hvězdou, která na blikající obrazovce rozkrývá nejrůznější konspirace. A vypadá to, že O´Malley na něco konečně kápnul. A chce Muldera se Scullyovou k ruce, aby jejich zkušenosti pomohly jeho podezření potvrdit.

Víc už vám prozrazovat nebudu, ale Chris Carter se v první epizodě pokouší zabít dvě mouchy jednou ranou. Chce přilákat nové publikum a zároveň bagatelizováním předchozího dění trochu rozhodit to stávající. Pro dlouholeté fanoušky Muldera a Scullyové to bude studená sprcha. Všechno, čemu věřili, je dost možná velká lež. Pokud to tak skutečně bude, jde ovšem o zástěrku kryjící něco mnohem většího a důležitějšího. Jestli vás něco k dalšímu sledování naláká, nebudou to chabé digitální triky vyplývající z televizního rozpočtu. Budou to staří pardálové v nových kulisách. Kromě Muldera se totiž vrací i bývalý ředitel FBI Walter Skinner a dokonce i tajemný Kuřák.

Dějově jsou nová Akta X možná až trestuhodně předvídatelná - po velké rošádě totiž přichází poměrně průhledné lákání na další epizody. Chris Carter by si měl nicméně uvědomit, že jeho síla vždycky byla v dějově ohraničených nadpřirozených dílech, které působily spíš jako hodinové televizní horůrky a nedaly nám spát. Pokud bude nová série pouze honbou za neznámem, jež je pokaždé o pár kroků před hrdiny, bude se jí napodruhé ten kultovní status hledat o poznání hůře.

A TADY se podívejte na 10 hudebních coverů, ze kterých by se orosil i Jirka Zmožek.