7 důvodů, proč nezapomínat na Tatru

Česká nákladní ikona je pořád velkým pojmem. Škodovek jsou plné silnice, ale tatrovky vládnou na bojišti. A nová Tatra Titus se k nim už brzy připojí.

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
Kulturní barbar, oktanový pozér, vrah masa a poživatelných potravin všeobecně.

Běžný lid si pořád ještě povídá o vládních šestsettrojkách a hranatých sedmistovkách, fajnšmekři si možná vzpomenou na mytický supersport MTX V8 s tatrováckým motorem a přelomovým designem, ale jinak vždy platilo a platit bude, že Tatra je hlavně producentem nákladních vozů. Vyhrávají vytrvalostní závody, armádní zakázky a dokonce mají i sympatie filmových producentů - ona extrémní cisterna, se kterou brázdí hlavní hrdinové postapokalyptickou poušť v novém Šíleném Maxovi, je ve skutečnosti Tatra 815 - minimálně podvozkově. Místo svojí kabiny má ale frankensteinovskou směs amerických a australských součástek. Tatrovek je ostatně ve filmu víc, i onen hudební truck plný bubeníků je české výroby. Obě české ikony jsou tak trochu maskované.

Nový model Titus už hrdě nese tatrovácký odznáček, ale není úplně čistokrevný. Tatra ho vyrábí ve spolupráci s francouzskou firmou Nexter. A už teď nestíhá potvrzovat objednávky. Vůz dokonce ještě před spuštěním oficiální výroby vyhrál nejvyšší ocenění na brněnském veletrhu obranných technologií. Co všechno vlastně tahle vojenská tatrovka zvládne?

1. 6x6 je víc než 4x4

Terénní schopnosti tatrovek jsou pověstné. Mají pohon všech kol, což ale v tomhle případě znamená nikoliv čtyři krát čtyři, ale šest krát šest. Větší tatrovky umí i 8x8 nebo 12x12. Díky uzávěrkám diferenciálů máte potenciál vozu plně ve své moci. Titus zvládne stoupavost až 60% a nezastaví ho ani ten nejtěžší terén.

2. Těžká váha

Minimální konfigurace, ve které se Titus nabízí, váží třináct tun. Pro bojové nasazení je ovšem terénní bumbrlíček osazen speciálními gumami, pancířem a zesíleným skeletem, případně ještě bonusovým minometem, takže se jeho hmotnost vyšplhá na 22 tun. Pětisetkoňový motor už by mohl s touhle maximální palbou mít trochu potíže, ale Tatra Titus není o rychlosti, je především o nezastavitelnosti.

3. Neprůstřelné gumy

Speciální pneumatiky od Michelinu mají zesílené dojezdové vložky, takže Titus může vesele pokračovat v jízdě i po defektu či průstřelu jedné či všech pneumatik. Komfort na palubě se možná trochu zhorší, ale na funkci to prý vliv nemá. Pokud tedy budete naivně střílet do gum, nijak si tím nepomůžete. Leda na sebe upozorníte obsluhu minometu.

4. Zatáčení dvou náprav

První a třetí (alias přední a zadní) náprava jsou aktivní, takže s nimi lze zatáčet. To zásadním způsobem zvyšuje manévrovatelnost. Tatra Titus se díky aktivnímu zatáčení zadku dokáže otočit skoro na pětníku (poloměr otáčení je třináct metrů).

5. Projede i skrz miny

Titovo břicho odolá nejen minám, šrapnelům a granátům, ale nerozhází ho ani patnáctikilová trhavina. Bojová tatrovka se vysměje i hlubokým strouhám a dravým potokům či řekám (do hloubky půl druhého metru). Není to tank, ale celkem úspěšně si na něj hraje.

6. Česká technika, francouzský šmrnc

A že Titus nevypadá jako Tatra? Karoserii a interiér zajistili Francouzi, takže krabicový design nahradily ještě agresivnější, trochu stíhačkové hrany. V pouštní kamufláži to vypadá jednoduše skvěle, a protože obal prodává, počítá Tatra se značným nárůstem prodejů. I proto se poohlíží po nových pracovnících. Tohle monstrum můžete jednoho dne stavět i vy.

7. Zvládne ji řídit i robot

Titus se bude jako obvykle nabízet v několika různých verzích - bojový vůz, vyprošťovací vůz, ambulance, ale i bezpilotní vozidlo. Pětisetkoňový motor je totiž spárován s automatickou převodovkou, což znamená, že může tuhle tatrovku řídit i robot, kterého francouzský partner vyvinul ve spolupráci s korejskou LG. Tatrovka bez posádky řízená Skynetem - je tohle jedna z možných tuzemských verzí apokalypsy? Už se těšíme!

A TADY máte 10 aut, která se vás pokusí zabít.


Komentáře