fb pixel Ford Edge a Ford Ranger: Americký import testujeme v Norsku – G.cz
Vyhledávání

Ford Edge a Ford Ranger: Americký import testujeme v Norsku

Ne nadarmo se říká, že jsou ve Švédsku a Norsku klasickými americkými vozy posedlí. Sbírají je tu jako Pokémony. Možná právě proto se tu Ford rozhodl v rámci novinářské premiéry vykopnout do světa další tutovku z pruhů a hvězd.

Václav Rybář
Václav Rybář 22.7.2016, 16:43

Hlavní atrakcí v norském Molde byl bezesporu Ford Edge. Léta slibovaný americký model konečně dorazil k evropským břehům v moderním stylingu a prémiovém balení. Na obrázku vám jeho velké světlomety a rozměrná tlama evokují spíš crossover nebo velký hatchback, ale setkání naživo odhalí všechny ty centimetry. Edge je velký a hlavně je prostorný. Cenově odpovídá spíš prostřední kategorii německých konkurentů, rozměrově se však může rovnat s tou nejvyšší. Do kufru naskládáte 602 litrů, odkládací prostory jsou velikánské a na nedostatek místa si skutečně nikdo nemůže stěžovat, ať už sedí kdekoliv.

Interiér přitom není nijak spartánský a kvalitou vychází třeba z Mondea, takže se není za co stydět, naopak. A pokud máte zmlsané jazýčky, můžete si počkat na třešničku na dortu - Ford Edge Vignale, který spolu s kvalitnějšími materiály a nejvyšší výbavou nabídne i řadu služeb navíc, po vzoru podobně vymóděného Mondea. Samozřejmě to nebude zadarmo - Edge začíná na 1 119 000 Kč, tedy ještě o fous nad nejdražším Mustangem, což z velkého SUV dělá i cenový vrchol značky v Evropě. My jsme testovali tzv. plnou palbu s dvoulitrovým dieselem o výkonu 210 koní. Jak moc tedy Edge zatápí konkurenci?

Překvapivě nejlépe skóruje v oblasti komfortu. Edge má skvěle naladěný podvozek a žehlí všechny nerovnosti. Navíc disponuje aktivním odhlučněním a do interiéru se tedy nepřenáší hluk zvenku, ani tu nic nevrže a nemlátí. O dvakrát přeplňovaném dieselu skoro nevíte, ale hlavně má dost newtonmetrů na to, aby vás pohodlně dostal do cíle. Při celkové váze auta se čtyřkolkou to samozřejmě není žádný atlet, ale dá stovku pod deset (vteřin i litrů) a umí upalovat až 210 km/h. S automatem je to skvělá volba pro dlouhé dálniční přesuny. Můžete ho mít ve výbavě Titanium nebo akčnější Sport, která přidá širší kola, sportovní sedačky a další extra cingrlátka.

Sportovce ovšem z Edge neudělá, pořád jde hlavně o něžného obra, jehož kukuč a kultivovanost překvapí každého, kdo si pořád americké vozy představuje jako nesofistikované barbary s přebytkem výkonu a nedostatkem estetiky. Tahle doba už je dávno pryč a Edge je toho po loňském Mustangovi dalším pádným důkazem.

Ostatně i nejnovější generace Fordu Ranger by mohla nevěřící Tomáše přesvědčit o tom, že časy se mění. Pro Evropu ušitý příbuzný slavného amerického bestselleru F-150 je sice subtilnější než jeho zámořský bráška, ale Evropan v něm prostě vidí pick-up. Auto pro dělníky, dřevorubce a pracanty. A ve spořivých výbavách tomu tak opravdu je, ostatně Ranger je na českých stavbách velmi oblíbeným pomocníkem. V ulicích ho zas tak moc nevidíte, stačí se podívat na jeho rozměry a není těžké pochopit proč. Obliba pick-upů ovšem v Evropě roste a do jejich výroby se pouštějí i automobilky, do kterých byste to dřív neřekli.

Tady má ovšem Ford náskok a aktuální Ranger to jasně dokazuje. V nejvyšší výbavě se silným pětiválcovým dieselem bychom ho totiž v klidu vyměnili za SUV. Tedy kdybychom ho potřebovali. Po testovací jízdě s prázdnou korbou nás skoro až mrzelo, že pro něj nemáme využití. Ranger je totiž hrozná radost řídit. Pětiválec o objemu 3,2 litru krásně přede a skvěle si tyká se šestistupňovým automatem. Síly má na rozdávání a klidně by utáhl přes tři tuny nebo odvezl na korbě tunu nákladu.

Ve vyšší výbavě vás ale především překvapí interiér. Navigace spolu s parádním palubním systémem, couvací kamera, skvěle padnoucí věnec volantu a jako poslední dobou už tradičně i velké pohodlí nejen v terénu. Jistě, Ranger se prodává jako užitkáč a má klasický pracovní podvozek, takže se s ním musíte trochu prát a neustále ho korigovat, ale váš zadek stejně překvapí, jak je to příjemné svezení. Se spoustou asistencí a berliček rychle zjistíte, že řídit pick-up není o nic složitější než manévrovat s crossoverem.

Začne vás to bavit a začnete se cítit americky. Budete přemýšlet o tom, že si koupíte důl, abyste pro Rangera měli využití. A rovnou si objednáte i verzi s uzamykatelnou čtyřkolkou, abyste se mohli brodit cestou necestou. No a pak je jízda u konce a vy se zas vrátíte k psacímu stroji. Byl to ale hezký sen, který za vás budou plnit jiní.

Edge i Ranger každopádně dokazují, že všechny segmenty ze všech koutů světa jdou s dobou. Takže pokud se dodnes vysmíváte americkým autům za mizerné interiéry a průměrné jízdní vlastnosti a pick-upy považujete za neandrtálce automobilového světa, možná byste měli vytáhnout hlavu z písku a jet se nějakým podobným autem projet. Třeba se vám místo kudly v kapse začne otevírat peněženka.

A TADY si přečtěte naší recenzi na auto pro lepší lidi, na Ford Mondeo Vignale.

Podobné články

Doporučujeme

Další články