fb pixel Konečně! Facebook zavede i palec dolů – G.cz
Vyhledávání

Konečně! Facebook zavede i palec dolů

Nedělá to ale kvůli tomu, abyste mohli hejtovat svoje tloustnoucí spolužačky nebo fakt, že Pepa má nový iPhone a vy ještě ne. Jako obvykle lze v tomto kroku najít snahu zavděčit se inzerentům.

Václav Rybář
Václav Rybář 16.9.2015, 09:50

Mark Zuckerberg se tzv. dislike tlačítku alias palci dolů bránil už od samotného spuštění sítě. A že se o něm skutečně mluvilo hned v prvních týdnech po spuštění sítě, protože lidé vedle hodnocení "líbí" automaticky očekávají i "nelíbí". Zuckerberg argumentoval tím, že palec dolů by zbytečně jitřil atmosféru negativismu. A lidé mají být především sluníčkoví a šířit kolem sebe pozitivní nálady. Proto zůstal palec nahoru osamocen, takže ačkoliv jste třeba chtěli vyjádřit soustrast nebo souhlas s naštváním či kritikou, museli jste klikat trochu nelogicky na "to se mi líbí".

Nyní Facebook začne betatestovat tlačítko, které bude opačné ke klasickému lajku. Ještě se neví, jestli to bude opravdu dislike nebo-li palec dolů, nebo se to verbálně zaobalí do poněkud diplomatičtějšího tónu (Nesouhlasím či Jsem proti), ale po letech naléhání se konečně Zuckerberg nechá přemluvit. Prý kvůli tomu, že názory lidí nelze schovat pod jedno jediné tlačítko a Facebooková komunita je tak obrovská, že si zaslouží nové a vzrušující způsoby vyjádření. Potud oficiální tiskovka, ale jaké další výhody může přijetí polarizačního tlačítka mít pro samotný Facebook?

Obrovské... zejména pro vyladění interního systému, který zkoumá, jak moc je zpráva ve vašem feedu důležitá. Algoritmus měří její váhu podle počtu zhlédnutí, prokliků či interakcí. A samozřejmě podle lajků. Pokud by měl systém k dispozici i další hodnotu, nemusel by si tak moc domýšlet a interpolovat z jiných, podobných statusů. Otázkou ovšem je, zda půjde o skutečně negativní hodnotu ve smyslu "tohle se mi nelíbí", která by přímo rozhodovala o tom, zda podobný příspěvek příště uvidíte (spíš ne, protože od toho je tu dnes už tzv. "nahlašování závadných příspěvků"), nebo prostě jen "s tímhle nesouhlasím", což v případě sponzorovaných příspěvků od firem a inzerentů dá zadavatelům důkladnější odezvu a představu o tom, co si zákazníci o jejich kampani či produktech myslí.

Kdy konkrétně se magického tlačítka dočkáme a co všechno nám umožní dělat? To záleží na rychlosti testování. Objevit by se mohlo už do konce tohoto roku. Do té doby musíte místo nesouhlasných, smutných či naštvaných nebo dolů otočených palců rozdávat lajky a dovysvětlovat je verbálně.

Moje kolegyně Veronika Kratochvílová si nové tlačítko asi neužije. Včera se totiž Facebooku dobrovolně vzdala. Zřejmě si přečetla článek o tom, jak ji tajně zevnitř požírá.

Podobné články

Doporučujeme

Další články