fb pixel
Vyhledávání

Evropským automobilkám hrozí „krvavá lázeň“ v záplavě levného čínského dovozu, varuje šéf Stellantisu

Zdroj: Autor: Duhon – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8459772

Globální prodeje evropských automobilek dramaticky zaostávají za tržbami americké Tesly a čínské BYD, což by mohl být v budoucnu problém. Více v komentáři Lukáše Kovandy.

redakce G.cz 21.2.2024, 04:11

Čeká automobilový průmysl zkáza?

Autopůjčovna Hertz se v USA zbavuje 20 tisíc elektroaut a nahrazuje je vozy s tradičnějším pohonem (viz obrázek 1 níže). Klíčovým důvodem jsou příliš vysoké náklady na údržbu a opravy elektroaut. Ty jsou i zásadní příčinou toho, proč se celosvětově zadrhává poptávka po elektrovozech.

Zle dopadají hlavně jejich evropští výrobci v čele s Volkswagenem, kteří jen paběrkují a jejichž globální prodeje dramaticky zaostávají za tržbami americké Tesly a čínské BYD (viz obrázek 2 níže). Tesla kvůli chabnoucí poptávce jde s cenami prudce dolů. Čínská elektroauta jsou mnohem levnější než ta evropská.

Carlos Tavares, šéf Stellantisu, společného podniku FiatuChrysleru a Peugeotu s Citroenem, přitom varuje, že pokud evropské automobilky rychle nenajdou rozumnou odpověď na tento vývoj, čeká je „krvavá lázeň“ v záplavě levného čínského dovozu (viz obrázek 3 níže). Jedním z řešení by mohlo být vytvoření jakéhosi nadnárodního „Airbusu pro elektroauta“. Společný podnik evropských automobilek by prý mohl čelit konkurenci snáze, jako v letecké výrobě čelí konkurenci Boeingu právě společný evropský Airbus.

…a toto vše se v Evropě má dít ve jménu potenciálního snížení globálních emisí skleníkových plynů o 1 %, tedy v rozsahu statistické chyby…

Podobné články

Doporučujeme

Další články