fb pixel Díl II.: Závod ve vzduchu i politice: Anglo-francouzský Concorde při přehlídce obstál, sovětský Tu-144 se rozlomil a havaroval – G.cz
Vyhledávání

Díl II.: Závod ve vzduchu i politice: Anglo-francouzský Concorde při přehlídce obstál, sovětský Tu-144 se rozlomil a havaroval

Zdroj: Lothar Willmann - Originally from de.wikipedia; description page is/was here., GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2902296

Psal se 31. prosinec roku 1968, když sovětský nadzvukový dopravní letoun Tupolev Tu-144 uskutečnil svůj první testovací let, a to již o několik měsíců dříve než anglo-francouzský Concorde. Tu-144 se natolik podobal Concordu, že mu západní tisk přezdíval „Konkordski“.

Jan Fiedler
Jan Fiedler 31.12.2023, 09:05

Sovětský neúspěch

Dne 3. června roku 1969 před 200 000 diváky Concorde provedl bezchybnou ukázku. Pak přišla řada na Tu-144. Letoun provedl úspěšnou otočku o 360 stupňů a poté zahájil strmé stoupání. Letoun se však náhle vyrovnal a začal prudce klesat.

Ve výšce asi 1 500 stop nad zemí se z přetížení rozlomil a narazil do země, přičemž zahynulo všech šest členů sovětské posádky a osm francouzských civilistů. Sovětští a francouzští vyšetřovatelé rozhodli, že příčinou nehody byla chyba pilota.

Posléze však několik sovětských vyšetřovatelů odhalilo, že francouzský zpravodajský letoun Mirage během letu fotografoval Tu-144 shora. Francouzský vyšetřovatel potvrdil, že sovětský pilot nebyl informován o tom, že je tam Mirage, což bylo porušení leteckých předpisů.

Nehoda

Po zahájení stoupání pilot možná náhle vyrovnal letoun Tu-144 ze strachu, že do tohoto letounu narazí. Při náhlém úhybném manévru pravděpodobně selhal tah a pilot se poté pokusil znovu nastartovat motory tím, že vstoupil do střemhlavého letu.

V tu chvíli již byl však příliš blízko země a snažil se vyrovnat letoun příliš brzy, čímž stroj přetížil. Výměnou za sovětskou spolupráci při utajování souhlasili francouzští vyšetřovatelé s tím, že nebudou kritizovat konstrukci ani technické řešení Tu-144.

Nicméně další problémy s Tu-144, který byl navržen narychlo ve snaze předstihnout ve vzduchu Concorde, zpozdily zahájení sovětského komerčního provozu. V lednu 1976 byl s velkou slávou zahájen provoz Concordu pro cestující.

Úspěch Concordu a konec Tu-144

Západní Evropa vyhrála svůj závod o nadzvukové letadlo se Sověty, kteří nakonec povolili pouze 100 vnitrostátních letů s Tu-144, než letadlo přestalo vyrábět. Concorde však neměl velký obchodní úspěch a lidé si trpce stěžovali na hluk způsobený jeho zvukovým třeskem a hlasitými motory.

Většina leteckých společností odmítla letoun zakoupit a pro British Airways a Air France bylo postaveno pouze 16 Concordů. Provoz byl nakonec omezen na linky mezi Londýnem a New Yorkem a Paříží a New Yorkem, cestující navíc ocenili spíše klid, pohodlí a luxus než nepohodlnou, ač pouze čtyřhodinovou cestu. Dne 25. července roku 2000 se Concorde společnosti Air France zřítil 60 sekund po startu z Paříže na trase do New Yorku. Zahynulo všech 109 lidí na palubě a čtyři lidé na zemi.

Nehodu způsobila prasklá pneumatika, která protrhla palivovou nádrž a zapříčinila požár, který vedl k selhání motoru. Tato smrtelná nehoda, první v historii Concordu, znamenala úpadek tohoto letadla. Poslední let Concordu se uskutečnil 24. října roku 2003.

Zdroj: History, Wikipedia

Podobné články

Doporučujeme

Další články