Návrat do politiky
V roce 1928 se Gándhí vrátil do celostátní politiky, když požadoval status dominia pro Indii a v roce 1930 zahájil masový protest proti britské dani ze soli, která poškozovala chudé obyvatele Indie. Ve své nejslavnější kampani občanské neposlušnosti Gándhí a jeho stoupenci pochodovali k Arabskému moři, kde si odpařováním mořské vody vyráběli vlastní sůl. Pochod, který vyústil v zatčení Gándího a dalších 60 tisíc lidí, získal vůdci a jeho hnutí nový mezinárodní respekt a podporu.
V roce 1931 byl Gándhí propuštěn, aby se jako jediný zástupce Indického národního kongresu zúčastnil konference o Indii u kulatého stolu v Londýně. Setkání bylo velkým zklamáním a po návratu do Indie byl Gándhí opět uvězněn.
Quit India
Ve vězení vedl další půst na protest proti zacházení britské vlády s „nedotknutelnými“ – zbídačenými a poníženými Indy, kteří zaujímali nejnižší příčky kastovního systému. V roce 1934 vystoupil z Indického národního kongresu, aby se zasadil o hospodářský rozvoj mnoha chudých Indů.
Místo něj byl do čela strany jmenován jeho chráněnec Džawaharlal Néhrú. Po vypuknutí druhé světové války se Gándhí vrátil do politiky a vyzval ke spolupráci Indie s britským válečným úsilím výměnou za nezávislost.
Británie nabídku odmítla a snažila se Indii rozdělit podporou konzervativních hinduistických a muslimských skupin. V reakci na to Gándhí v roce 1942 zahájil hnutí „Quit India“, které požadovalo úplné stažení britských vojsk. Gándhí a další nacionalističtí vůdci byli až do roku 1944 vězněni.
Vražda
V roce 1945 se v Británii dostala k moci nová vláda a začala jednání o nezávislosti Indie. Gándhí usiloval o sjednocenou Indii, ale Muslimská liga, jejíž vliv během války vzrostl, s tím nesouhlasila. Po zdlouhavých jednáních souhlasila Británie 15. srpna roku 1947 s vytvořením dvou nových nezávislých států Indie a Pákistánu.
Gándhího rozdělení velmi trápilo a v Indii brzy vypukly krvavé násilnosti mezi hinduisty a muslimy. Ve snaze ukončit náboženské spory v Indii se uchýlil k půstům a návštěvám neklidných oblastí. Při jedné z takových vigilií v Dillí jej smrtelně postřelil Nathuram Godse, hinduistický extremista, kterému vadila Gándhího tolerance vůči muslimům.
Gándhí, za svého života známý jako Mahátma neboli „Velký duch“, ovlivnil svými přesvědčivými metodami občanské neposlušnosti vůdce hnutí za občanská práva po celém světě, zejména pak Martina Luthera Kinga Jr. ve Spojených státech amerických.
Zdroj: History, Wikipedia