fb pixel Díl I.: Závod ve vzduchu i politice: Sověti svým testem nadzvukového dopravního letadla Tupolev Tu-144 předběhli anglo-francouzský Concorde o několik měsíců – G.cz
Vyhledávání

Díl I.: Závod ve vzduchu i politice: Sověti svým testem nadzvukového dopravního letadla Tupolev Tu-144 předběhli anglo-francouzský Concorde o několik měsíců

Zdroj: Lothar Willmann - Originally from de.wikipedia; description page is/was here., GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2902296

Psal se 31. prosinec roku 1968, když sovětský nadzvukový dopravní letoun Tupolev Tu-144 uskutečnil svůj první testovací let, a to již o několik měsíců dříve než anglo-francouzský Concorde. Tu-144 se natolik podobal Concordu, že mu západní tisk přezdíval „Konkordski“.

Jan Fiedler
Jan Fiedler 30.12.2023, 11:58

Závod ve vzduchu i politice

V roce 1962, 15 let poté, co americký pilot Chuck Yeager poprvé překonal zvukovou rychlostní bariéru, podepsaly Velká Británie a Francie smlouvu o vývoji první nadzvukové osobní letecké společnosti na světě. V následujícím roce navrhl prezident John F. Kennedy podobný projekt v USA.

Mezitím v SSSR nařídil sovětský vůdce Nikita Chruščov svým nejlepším leteckým inženýrům, aby Západ v tomto úspěchu předběhli. Stavba nadzvukového dopravního letadla byla technicky nesmírně náročná.

Špionáž anglo-francouzských úspěchů

Motory by musely být dvakrát výkonnější než motory konstruované pro běžné proudové letouny a rám letadla by musel odolávat obrovskému tlaku rázových vln a snášet vysoké teploty způsobené třením vzduchu. Ve Spojených státech se projektu nadzvukového letadla ujala společnost Boeing, ale brzy se dostala do problémů se svou konstrukcí křídla.

V Anglii a Francii však byly první výsledky mnohem slibnější a Chruščov nařídil sovětské rozvědce, aby o anglo-francouzských prototypech zjistila co nejvíce. V roce 1965 Francouzi zatkli Sergeje Pavlova, šéfa pařížské pobočky sovětské letecké společnosti Aeroflot, za nelegální získání tajných informací o francouzském projektu nadzvukového letadla.

Úspěch Tu-144

Jiný vysoce postavený sovětský špion však zůstal v utajení a nadále dodával Sovětům informace o Concordu, dokud nebyl v roce 1967 identifikován a zatčen. Dne 31. prosince roku 1968, pouhé tři měsíce před prvním plánovaným letem prototypu Concordu, se ukázaly plody sovětské průmyslové špionáže, když se sovětský letoun Tu-144 stal prvním nadzvukovým dopravním letadlem na světě, které vzlétlo k oblakům.

V roce 1969 zahájil Concorde své zkušební lety. O dva roky později Spojené státy od svého nadzvukového programu upustily s odvoláním na rozpočtové a ekologické problémy. Nyní bylo na západní Evropě, aby zajistila životaschopnost nadzvukových aerolinek dříve než Sověti. Testy pokračovaly a v roce 1973 se Tu-144 dostal na Západ, aby se objevil po boku Concordu na pařížské letecké přehlídce na letišti Le Bourget.

Zdroj: History, Wikipedia

Podobné články

Doporučujeme

Další články