Desatero správné svačiny: nejmenší a nejdůležitější jídlo dne

Nejen snídaně je důležitá, zapomínat se nevyplácí ani na svačiny! S trochou nadsázky by se dalo říci, že svačina je další a lepší snídaně – pomáhá udržovat metabolismus v chodu, zabraňuje vlčímu hladu a předchází únavě a nesoustředěnosti v průběhu dne. Svačinky by prostě měly v jídelníčku zaujímat výsadní postavení.

Obrázek uživatele Nikola Nadvornikova
Nejmladší redaktorka g.cz

1. Jezte pravidelně

Slýcháte to ze všech stran. Co si ale pod pojmem „pravidelně“ představit? Je to 3x, 5x nebo dokonce 6x denně? A jak velké porce? Výživoví poradci a lékaři doporučují přijímat potravu v pěti až šesti menších porcích denně. Tím tělu zajistíte neustálý příjem energie a není tak nuceno „šetřit“ a ukládat vše, co sníte, na horší časy. Energii přijatou z předchozího jídla může tělo klidně všechnu spotřebovat, protože očekává přísun nové.

2. Nastartujte metabolismus

Ať už chcete zhubnout nebo se jen cítit dobře a mít správně fungující metabolismus, začít jíst a pít musíte již chvíli po probuzení. Abyste svůj metabolismus správně nastartovali, vyhněte se po ránu studeným nápojům. Ideální je vypít skleničku teplé nebo vlažné vody s citrónem. Půl hodiny po probuzení se pak nasnídejte. Po dlouhé noci potřebuje váš organismus nastartovat co nejdříve. Snídejte ideálně ovesné vločky s jogurtem, ovocem, chia semínky a nesolenými nepraženými oříšky nebo plátek celozrnného chleba s kvalitní libovou šunkou a tvarohovou pomazánkou. Snídani můžete doplnit zeleným čajem, který zvyšuje metabolismus tuků.

3. Doplňujte energii

2 – 3 hodiny po snídani by měla následovat svačina. Díky svačině se nebudete při hlavních jídlech přejídat a ať už se jedná o dopolední či odpolední svačinu, nikdy nenechá váš metabolismus usnout. Odměnou vám bude dostatek energie po celý den a vědomí toho, že neustále spalujete. Pokud nemáte čas na přípravu, vyzkoušet můžete Relax 100 % Pyré ovocné kapsičky (vybrat si můžete z tří příchutí - malina, hruška, broskev), které vám dodají potřebnou energii a skvěle zasytí.

4. Vyhněte se „nibblingu“ neboli „uzobávání“

Stává se vám, že i nevědomky neustále saháte do kabelky, lednice či spíže a máte nutkání něco uzobávat? Uzobávání (anglicky nibbling) je velmi nebezpečné zejména v momentě, kdy se snažíte zhubnout. Největším lákadlem jsou různé lupínky, oříšky a nedojedené jídlo. Snažte se tento zlozvyk odnaučit. Zbytečně tak zvyšujete svůj energetický příjem. Stále platí pravidlo pěti – šesti porcí denně, které už není nutné doplňovat dalšími, ještě menšími jídly.

5. Svačina: zvolte správný poměr živin

Abyste zachovali vyvážený příjem energie, musíte se držet několika jednoduchými pravidly.

Vaše svačina by měla hradit 5 – 10 % z celkového energetického příjmu. Co si k svačině připravit? Ideální je ovoce či zelenina jako zdroj přírodních cukrů a kvalitní bílkovina – například kousek žitného chleba s nízkotučným plátkem sýru či sýru cottage.

6. Dávejte pozor na množství

Nic se nesmí přehánět. Toto pravidlo platí snad na všechno a to samé platí i u svačiny. Myslete na to, že vás ještě čeká hlavní jídlo. Svačina by neměla být větší než snídaně ani podobná obědu.

7. Svačina nemusí být studená

Do svého jídelníčku můžete rovněž zařadit teplé svačiny, a to v podobě kaší, které doplníte o čerstvé ovoce a oříšky. Zvláště v zimě je tento způsob svačení nejlepší.

8. Nezapomínejte na pitný režim

Pít můžete i při jídle, ale po malých doušcích. Ideální je napít se 15 minut před očekávaným jídlem více a při jídle pak už nepít. Větší množství tekutin přijímaných společně s potravou může významně narušit vaše trávení. Tekutiny ovlivňují přirozenou úroveň kyselin a žluče, které váš žaludek potřebuje k rychlému a bezproblémovému zpracování potravy.

9. Pít, či nepít kávu a čaj?

V letním období je vyjma čisté neperlivé vody důležité pít i zelené čaje, které nejen příjemně ochladí organismus, ale také nastartují metabolismus tuků. Pozor s pitím čaje v odpoledních a večerních hodinách – díky teinu, který čaj obsahuje, můžete mít problémy s usínáním. Zelený čaj raději vyměňte za bylinky. A jak je to s kávou? Kávu pít samozřejmě také můžete, a to hned z několika důvodů. Káva je největším zdrojem antioxidantů vůbec – obsahuje údajně přes 200 zdraví prospěšných látek s antioxidační aktivitou. Káva je také skvělá pro vaše játra, přiměřená konzumace kávy je pomáhá chránit. I zde ale pozor. Nejzdravější je pít kávu bez mléka, cukru (kvůli kaloriím) a s malým množstvím vody. Do těla se vám tak dostane přiměřené množství kofeinu a budete se cítit lépe.

10. Dopoledne ovoce, odpoledne zelenina

Na dopolední svačinu se perfektně hodí ovoce, protože obsahuje na rozdíl od zeleniny velké množství cukrů. Ty potřebujete na doplnění energie, kterou pak stačíte během dne využít. Naopak odpoledne je lepší věnovat pozornost zelenině a částečně bílkovině. Odpolední svačinkou navíc skvěle předejdete nočnímu ‚dojídání se‘.

A TADY máte 10 mýtů a fakt o majonéze.

Komentáře