Nejohleduplnější cyklista všech dob. Foto: g.cz Milovníci městské cyklistiky pláčou: oblíbenou pražskou cyklotrasu po náplavce u Výtoně teď na týden uzavře výstava lodí. Vratislav Filler z cyklistické iniciativy AutoMat se rozčiluje, že kvůli tomu cyklisté u Výtoně nebudou smět jezdit ani po chodníku. Budou prý muset na silnici. "Skvělé!" říkám coby militantní pražský chodec, který kráčí pěšky všude, kde to jen trochu jde. Jásám – díky výstavě lodí se totiž podél Vltavy konečně projdu bez nebezpečí úrazu. Během posledních pár let jsem zjistil, že největším nepřítelem Pražanů nejsou auta, ale militantní pumpičkáři. Sám přitom velmi často jezdím na kole, takže paušální nenávistí k cyklistům rozhodně netrpím. A ta tři vulgární slova v názvu? Já je nevymyslel – tohle jsou prostě termíny, které od chodců na náplavce často zaslechnete. "Jedeš jako blázen, cyklozmrde!", volal nedávno pejskař, jehož jezevčíka agresívní cyklista málem přejel.
Cyklisti se vztekají, že v zúženém místě jsou dva retardéry a oni nemohou jezdit rychle. Většina to stejně nerespektuje a vráží do lidí! Foto: g.cz Zkuste jít na výtoňskou náplavku na procházku nebo na pivo, až tam právě nebude ta skvělá výstava lodí. Venčíte psa, povídáte si se známými nebo tlačíte kočárek, ale každou chvíli musíte uskakovat šílenci na bicyklu, který si náplavku plete s Tour de France. Řítí se padesátkou a už zdálky křičí: "Uhni! Tohle je cyklostezka!" Pokud mu včas neuskočíte z cesty, najíždí na vás, aby v posledním zlomku vteřiny strhl řidítka, zasypal vás smrští nadávek a vulgarit a odspurtoval do dáli.
Pěší zóna!
Omyl, žádná cyklostezka po náplavce nevede. Od Mánesa až k Vyšehradskému tunelu se formálně rozkládá pěší zóna, kam značky jen dodatkově povolují vjezd cyklistů. Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích přímo uvádí, že cyklista v takovém případě nesmí ohrozit chodce. Musí dbát zvýšené ohleduplnosti, musí jet pomalu a pokud je to třeba, musí sesednout z kola. Zvlášť aktuální to začne být za pár dnů, až se na náplavce otevřou hospůdky a začnou tam korzovat davy lidí.
Problém je, že i úzké pásy vyhrazené pro cyklisty okupují sedící chodci. Foto: g.cz Pumpičkáři na náplavce ohrožují chodce dnes a denně. Žehrají na to, že je v dlažbě pruh z nižších dlažebních kostek. Na rozdíl od okolních kočičích hlav je ten pruh pohodlnější, takže chodce instinktivně svádí, aby po něm kráčeli. A proč by to taky nedělali, když je pruh coby součást pěší zóny "jejich územím"? Ten pruh v dlažbě se totiž jako cyklostezka jen tváří. Pokud by to cyklostezka skutečně byla, podle zákona by tam chodci neměli přístup. Není tam ale žádná značka, takže ten pruh cyklistům nepatří. Ověřil jsem si to u specialisty silničního správního úřadu pražského magistrátu ing. Ladislava Malého. Vysvětlil mi, že pruh je všech. Chodci po něm mohou kráčet už proto, že cyklisté mají na široké náplavce spoustu místa, aby je objeli. Pokud tam na vás někdo agresívně najíždí, dopouští se přestupku. A vy ho klidně můžete označit za cyklozmrda, cyklofašistu nebo cyklobuznu. Nejsou to žádné nadávky, ale čistě popisné termíny.
Tenhle jezdec se včera hnal vltavskou náplavkou plnou lidí jako černá smrt. Znáte ho někdo? Foto: g.cz
Vyhnat je z chodníků
Stejným způsobem přitom cyklozmrdi chodcům "ukradli" i Vyšehradský tunel. Jsou to většinou srabi, takže projet tunelem po silnici mezi auty se bojí. Pokud chtějí po chodníku, dopravní značka jim přikazuje sesednout z kola a projít tunel pěšky. Je to nanejvýš rozumné – tunel je zahnutý, není do něj vidět a navíc je tam šero. Naprostá většina cyklistů ale tunelem po chodníku proletí jako na závodech. Představte si, že jste maminka s kočárkem a zpoza rohu se vyřítí pumpičkář v adrenalinovém rauši. Proč u tunelu permanentně nestojí policajti a nevybírají pokuty? Zaprvé by si přišli na pěkné peníze a zadruhé by cyklozmrdy trochu "vyškolili". Policajty s plácačkou postrádám i na chodníku od Mánesa k Národnímu divadlu. Každé odpoledne po něm projedou tisíce cyklozmrdů. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích přitom cyklista smí na chodníku kolo pouze vést. Podél chodníku sice vede pohodlná široká silnice, jenže na tu se zbabělí pumpičkáři bojí.
Chodník? Nebo kolník? Foto: g.cz Na křižovatce u Mánesa přitom město vyšlo cyklistům vstříc hned dvakrát. Je tam tlačítko, které stačí zmáčknout a doprava se na pár vteřin zastaví. A navíc je tam ještě videozařízení, které rozezná člověka na kole a zastaví dopravu automaticky. Obojí slouží k tomu, aby cyklisté mohli bezpečně sjet na silnici. Naprostá většina to ale neudělá a pokračuje po chodníku. Už jste viděli řidiče auta, který by si něco takového dovolil?
Stačí zmáčknout tlačítko a do 15 vteřin máte zelenou! Foto: g.cz Vadí vám agresívní chování pražských cyklozmrdů? Nenechte si to líbit. Napište na posta@p2.mepnet.cz a vysvětlete, jak vás na náplavce ohrožují. Na adresách operacni.p2@mppraha.cz a reditel.p2@mppraha.cz (Václav Vozdecký) požadujte častější přítomnost policejních hlídek u Vyšehradského tunelu. Na adresách operacni.p1@mppraha.cz a reditel.p1@mppraha.cz (Miroslav Stejskal) požaduje pokutování pumpičkářů, kteří v rozporu se zákonem jezdí po chodníku mezi Mánesem a Národním divadlem.
Reportáž pokračuje – druhý a třetí díl. A stejnou tematiku z pohledu „Jak se správně a ohleduplně chovat v městě na kole“ jsme probrali i v TOMTO článku.