Česko zná prvního mistra republiky v malování ve virtuální realitě. Stal se jím umělec Michal Škapa.

V sobotu 22. dubna 2017 se na známé adrese Bubenská 1, v prostorách The Chemistry Gallery a JAD Productions, konalo mistrovství malířů ve virtuální realitě. Akce VR CLASH je první akcí svého druhu v České republice. Historicky prvním vítězem VR CLASH a mistrem republiky se stal přední český grafik, výtvarník a graffiti umělec, Michal Škapa.

Díky akci VR CLASH se u nás poprvé propojilo klasické umělecké vyjádření kreslířů s virtuální realitou pomocí technologie Tilt Brush. Umělec v ní není omezen malířskou plochou, obyčejným tahem štětce ani statičností barev. Veškerý prostor kolem něj se stává prostorem pro tvorbu. Výsledná 3D díla umělců mohli návštěvníci vidět na zdech galerie jen několik minut po utkání, a to pomocí použití speciální aplikace VR CLASH AR.

Ve třech kolech si to mezi sebou rozdalo osm umělců vybraných kurátory The Chemistry Gallery. První semifinálovou battlovou dvojicí byl Kryštof Hošek a Michal Škapa. Dalšími postupujícími byli Matěj Hájek a Tomáš Tichý, kteří se utkali ve druhém semifinálovém duelu. Umělci v každém z kol tvořili na základě zadaných témat. Tématy byly náměty známých obrazů – Kytice, Krajina s rybníkem a Výkřik. Do finále porota poslala Michala Škapu a Tomáše Tichého. Vítězem v malování ve virtuální realitě se po napínavém dvacetiminutovém utkání stal Michal Škapa.

Michal Škapa je neodmyslitelnou součástí fungování pražské umělecké a streetartové scény. Dlouhodobě přispívá k její životaschopnosti nejen jako výkonný umělec, ale také jako realizátor mnoha grafických návrhů knih, katalogů a plakátů. Pracuje v rozličných médiích a formátech od realizace nástěnných maleb – od muralů (nástěnných maleb) přes akrylové rukopisné abstrakce a airbrushové figurativní kompozice až po site-specific instalace a prostorové objekty. Prezentoval Českou republiku na výstavě v EXPO 2010 v Šanghaji, vystavoval v řadě prestižních galerií (GHMP, Mánes, DOX, Trafačka, Gask).

Do malování ve virtuální realitě jsem se okamžitě zamiloval. Ovládání je celkem intuitivní a hned jsem se v tom zabydlel. Kreslení a malování do prostoru je úžasné, a ještě navíc jsou tam různé efektové štětce, které simulují třeba neony, oheň, blesky apod. Můj oblíbený film Tron, podle kterého používám i svůj pseudonym, se pro mě stal na chvíli realitou,“ uvedl vítěz Michal Škapa.

Vítěze vybrala pětičlenná porota ve složení Yemi A.D. za JAD Productions, Jindřich Trapl za XLAB, Petr Hájek za Chemistry Gallery, Emma Smetana a Michal Cimala, pořadateli akce pak byly The Chemistry Gallery, JAD Productions a XLAB Realtime CZ. „Hlavním cílem projektu bylo dostat kvalitní umělce do virtuálního prostoru a posunout tak hranice jejich tvorby v nové technologii dál, a to se myslím povedlo. Tenhle progres bude hrát roli i v mezinárodní konkurenci nastupujících platforem VR,” dodává Yemi A.D.


Komentáře