33 fotek z koncentráku pro Japonce v USA: zachovali si důstojnost i v nedůstojných podmínkách

Po napadení Pearl Harboru začátkem prosince 1941 vydal prezident USA příkaz, aby na 100 tisíc Američanů japonského původu bylo násilím odebráno ze svých domovů a přemístěno do deseti narychlo upravených „relokačních táborů“.

Fotograf Ansel Easton Adams (1902 – 1984) byl (a dodnes je) znám především díky svým snímkům krajiny a přírody. Během své víc jak šedesátileté práce ale fotil i jiné, pro dnešní dobu svou dokumentární hodnotou vzácné a užitečné věci.

V roce 1943 už jako známý fotograf navštívil „válečný relokační“ (později lidově nazývaný „internační“ či „koncentrační“) tábor v kalifornském Manzanaru.

Byl jedním z deseti, v němž byli od vstupu USA do 2. světové války nuceni pobývat američtí občané i lidé s povolením k pobytu a práci, kteří sem před válkou přijeli z Japonska. Nebo se tu narodili, ale měli japonské rodiče či vzdálenější předky.

Ansel fotil a dokumentoval každodenní život, dělal portréty zadržených lidí, fotil okolní krajinu a ‚táborníky‘ při práci i ‚volnočasových aktivitách‘. Celá série tak nakonec představuje jeho největší druhoválečný projekt.

V roce 1965 daroval Ansel snímky ze své sbírky 209 tisků a 242 negativů americké Knihově Kongresu a připojil k nim dopis, v němž se mimo jiné píše:
Cílem mé práce bylo ukázat, jak tihle lidé, které postihla ohromná nespravedlnost a přišli o majetek, podnikání a svou práci, dokázali přemoci porážku a zoufalství. Vybudovali si sami živoucí komunitu ve vyprahlé, ale nádherné krajině... Tahle Manzanarská sbírka je dle mého názoru důležitým historickým dokumentem a věřím, že bude náležitě využita.

V roce 1988 se americká vláda veřejně omluvila za „hlubokou nespravedlnost“, kterou její předchůdci spáchali na lidech japonského původu během druhé světové války.

Celou Manzanarskou sbírku si můžete prohlédnout na webu Knihovny Kongresu, vybrané snímky pak v následující galerii:

A ještě se koukněte, co je nejlepší na zimě v Japonsku.

Komentáře