9 životů hollywoodského blockbusteru

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
29.12.2017, 11:12

Na kolikrát se nám dneska snaží filmoví producenti prodat svoje dílo? Hollywoodský trhák má stejně životů jako průměrná kočka!

1. Preprodukce

prepro2Film byl odsouhlasen a do médií začnou proudit první informace. Kdo v tom hraje, kolik za to dostane, kdy to uvidíme a proč by nás to mělo zajímat. U velkých projektů hltají fanoušci každý informační drobek, ať už se jedná o jakkoliv nevěrohodný drb. Do premiéry v tu chvíli většinou zbývá ještě 18 až 24 měsíců.

2. Produkce

Začalo se natáčet! Tenhle život je jedním z nejkratších, natočit blockbuster naživo na place totiž trvá cca 6 - 8 týdnů, víc času vám dneska herci ani nedají. Každý den z tohoto krátkého času je ale vyplněn fotkami z placu, nejrůznějšími aférkami, průšvihy a případně i průtahy. Tady už si filmu začínají všímat i běžná média, zvlášť když se jedná o plánovaný letní trhák. Do premiéry zbývá 15 až 12 měsíců.

3. Postprodukce

postpo Film je natočený a naplno se rozbíhá časově náročnější část, které se říká postprodukce. Sem spadá výroba počítačových triků, která polyká čím dál tím víc času, střih, postsynchrony a další ladění finálního produktu. U trikově náročných filmů může postprodukce zabrat i rok a půl, v průměru jde ale zhruba o roční šichtu. Během ní už samozřejmě studio startuje marketing – vypouští fotky z filmu, upoutávky a další materiály, aby se o produktu co nejvíc mluvilo.

4. Propagace

Nejpozději šest týdnů před premiérou, nejčastěji ale zhruba dva až tři měsíce předem se spouští hlavní marketingové kolečko. Televizní spoty a trailery doplňuje billboardový atak. Začínají se pořádat novinářské projekce a herci dávají rozhovory do časopisů. Celé to vrcholí v týden premiéry, kdy herci chodí dávat rozhovory do televizních show, zúčastní se slavnostní premiéry na červeném koberci a případně si udělají i kolečko po světě – často se totiž pořádají slavnostní premiéry v Londýně, Sydney a Tokiu.

5. Premiéra

premiere V médiích vyjíždějí recenze, časopisy zveřejní dříve nabrané rozhovory a hvězdy dojíždějí svoje kolečko. Mají ve smlouvách, že musí film podporovat několik týdnů po premiéře, takže objíždí již zmíněné zahraniční premiéry, případně dohánějí televizní show, které byly v době premiéry vyblokované konkurencí.

6. Kino

V amerických kinech se film udrží zhruba deset týdnů. V průběhu této doby se také dostává do světa. Různá studia mají u různých filmů odlišné strategie. Někdo nasadí film na hlavních trzích současně, takže ho můžeme v ČR vidět ve stejný den jako v USA. Často se ale nasazení rozprostře do několika měsíců, takže si musíme počkat pár týdnů nebo i víc. Zdánlivě spolehlivý vzorec v tomto rozhodování neexistuje.

7. DVD/VOD

vod Zhruba pět až osm měsíců po premiéře se film objevuje na DVD a Blu-ray. Prodeje fyzických médií ale už dávno klesly pod únosnou mez, takže se studia spíše dohodnou s Video on Demand službami jako Netflix nebo HULU, kde má film po několika měsících od uvedení do kin exkluzivní premiéru (o pár týdnů či měsíců později se pak objeví i na dalších VOD službách a případně i DVD).

8. Kabelovka

Bohaté kabelovky jsou pro studia dalším cenným zdrojem příjmů. Televize jako HBO platí horentní sumy, aby mohly mít pro svoje odběratele nejnovější hollywoodské trháky jako první. Objevují se tam 12 až 18 měsíců po premiéře, doba závisí na konkrétních smlouvách se studii.

9. Televize

ega Finální zastávka velkého blockbusteru je na klasické televizi jako je třeba naše Nova. Dřív to do tuzemských televizí trvalo třeba i pět let, ale tahle doba se časem zkrátila zhruba na polovinu. Samozřejmě pořád existují výjimky, ale komerční televize jsou velmi agresivní a dovedou získat blockbuster do tří let od premiéry. A pak vám ho samozřejmě opentlí titulem „megafilm“ a zreprízuje ho třikrát během čtyřiadvaceti hodin.

Ano, a Oscaři už se nám zase blíží, jejich 90. ročník proběhne 4. března 2018, a proto není od věci si připomenout, proč jsou ti indičtí důležitější než američtí.


Komentáře