9 osobáků, které vyhrály Dakar

Máte doma MINI? Pogratulujte si, vaše značka právě počtvrté v řadě deklasovala konkurenci na Dakaru. S vaším autem má ovšem offroadový speciál společný leda ten znak na kapotě.
Obrázek uživatele Vaclav Rybar
Kulturní barbar, oktanový pozér, vrah masa a poživatelných potravin všeobecně.
   

1. MINI Countryman (2012-2015)

mini Absolutní nadvládu Britoněmců chtěl letos nabourat Peugeot, ale ukázalo se, že zkušenosti jsou k nezaplacení. Stejně jako BMW ale stojí za úspěchem MINI obrovská podpora závodního konglomerátu s logem Red Bull. Na obrázku můžete vidět, jak dlouhou cestu MINI ujelo od úplně původního britského prcka.  

2. Volkswagen Touareg (2009-2011)

touareg S tímhle jménem se SUV od Volkswagenu na Dakar vyloženě hodí. Koncern na ničem nešetřil a postavil opravdové pouštní monstrum. Váš uhlazený městský dravec s ním nemá společného vůbec nic, ale v reklamách se vedle něj na konci minulé dekády hrdě prsil. Proč taky ne, když to stálo tolik peněz!  

3. Mitsubishi Pajero (1985, 1992-1993, 1997-1998, 2001-2007)

pajero Nejúspěšnější offroad celé dakarské historie. Pajero bylo pojmem v několika generacích a dokud se do toho Němci pořádně neobuli, nemohlo nadvládu Japonců nic ohrozit. Civilní verze byla navíc hodně schopná, a nešlo jen o vyfintěné SUV. Tenkrát ostatně tenhle newspeak JEŠTĚ neexistoval. Auto prostě bylo offroad, když v terénu neuvízlo. Jak prosté.  

4. Citroen ZX (1991, 1994-1996)

zx Co to? Při pohledu na obyčejné ZXko byste asi nikdy netipovalI, že by mohlo vyrazit na obecní louku, natož do písečných dun. Francouzi ale po dlouhé šňůře úspěchů (viz níže) od základů předělali symbol pohodlí a luxusu, aby dokázali, že... no, že to prostě dokážou. A taky že jo.  

5. Peugeot 405 Ti6 (1989-1990)

peuge Čtyřistapětka a před ní menší dvěstěpětka se staly rallyovými pojmy. Ve světovém šampionátu, na tehdy ještě šotolinovém Pikes Peak, v rallycrossech. Dakar byl jen další výzvou a Francouzi se jí rozhodně nelekli. I díky čtyřem úspěchům v řadě se z civilních ostrých verzí 205 GTI a 405 Mi6 staly vyhledávané kousky. Dakarské speciály byly ale samozřejmě mnohem nekompromisnější.  

6. Porsche 959 (1986)

porsche Porsche mimo silnici? A navíc tenhle speciál, který jezdil tři sta za hodinu a měl v sobě tolik pokročilé techniky, co tehdejší raketoplány? Porsche chtělo tenkrát za každou cenu trumfnout Ferrari, a tak se vydalo na pole neorané. Doslova. Nejdřív s tradičním Porsche 911 a později i s touhle superkárou. Výsledky byly ohromující a auto bylo miláčkem davů.  

7. Mercedes-Benz 280G (1983)

mercedes Mercedes vždycky stavěl géčka jako tanky, co projedou kdekoliv a čímkoliv. Mít na kontě alespoň jeden vavřín z Dakaru by samozřejmě prospělo jeho pověsti. Alespoň takové bylo uvažování v osmdesátých letech, kdy nebylo od slov daleko k činům. Za volantem tehdy seděl slavný Jacky Ickx - šestinásobný vítěz Le Mans a úspěšný jezdec Formule 1.  

8. Renault 20 (1982)

renault20 Krabicovitý francouzský sedan dostal velké turbo, pohon všech čtyř kol a podvozek schopný přechroustat cokoliv. Pro Renault to byla otázka cti, protože nenápadný Renault 4 skončil na fantastickém druhém místě už v roce 1979. Jakmile automobilka viděla příležitost, připravila během tří let nadupaný speciál a s přehledem zvítězila.  

9. Range Rover (1979, 1981)

range Vítězství ve vůbec prvním ročníku už Range Roveru nikdo nikdy nesebere. A vám zas nikdo nesebere fakt, že si můžete pořídit tehdejší civilní verzi, která byla postrachem každého terénu. Zatímco dneska vám MINI nenabídne ani zlomek schopností speciálu, Range Rover by tehdy klidně i v sériové verzi mohl na Dakar vyrazit. Určitě by nevyhrál, ale pravděpodobně by přežil.   A na závěr něco z podobného soudku: 10 osvědčených triků, jak pojmenovat nový model auta.    

Komentáře