8 nejrychlejších přibližovadel na Nürburgringu

Rozhodně byste tam neměli závodit, ale když už tam člověk jede, chce mít svůj výkon trochu v kontextu, že jo?

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
Kulturní barbar, oktanový pozér, vrah masa a poživatelných potravin všeobecně.

Nedávno jsme psali o pěti místech, kde nesmíte být na Nürburgringu za závodníka (ZDE). A taky o tom, že je tu brutální provoz, a že automobilky svoje rekordní časy, kterými nás marketingově masírují, dost často dosahují s pomocí větších či menších fintiček. Nikoho to ale nezastaví v tom, aby se alespoň popásl na videích a rekordech, které se na nás sypou ze všech stran. Zrovna nedávno rozdrtil rekord v kategorii malosériových závodních speciálů Jim Glickenhaus, když se svým na zakázku postaveným SCG003 objel trať za extrémně rychlých 6 minut a 42 sekund.

To ale mluvíme o prázdné trati, závodních gumách a ideálních podmínkách. Pokud se na Nürburgring vydáte s rozumně rychlou sportovní čtyřkolkou, tak za běžného provozu a bez znalosti trati budete rádi za čas 13 až 14 minut. Pokud máte trochu toho talentu od pána boha. Dostat se s běžně prodávaným autem pod deset minut je reálné, ale vyžaduje to spoustu píle a talentu. A hlavně to jde proti všemu, co vám místní instruktoři poradí. Nürburgring je hlavně na kochání se. Závodění přenechte profíkům. Přesto vás nemůžeme ochudit o časy nejlepších z nejlepších:

1. Nejrychlejší auto vůbec (6:11.13)

Slavný Stefan Bellof, podle kterého je pojmenovaná jedna esíčkovitá sekce trati, tenhle rekord zajel v závodním Porsche 956 během jedné z kvalifikací v roce 1983. Tehdejší závodní auta bez jakýchkoliv restrikcí byly obří bestie, ale nenechte se mýlit, podobný výkon vyžaduje nervy z oceli a chirurgické schopnosti ovládání vozu.

2. Nejrychlejší formule (6:58.6)

Na delší trati (zhruba o půldruhého kilometru) tohoto času během neoficiálního tréninku dosáhl Niki Lauda. O pár dní později se během závodu v Zeleném pekle vyboural, málem uhořel, a v důsledku toho byly závody Formule 1 na dlouhé verzi Nürburgringu zakázány. I proto Nikiho rekord zůstává nepřekonán. Nikdo z ostatních závodníků se tenkrát ani nepřiblížil sedmiminutové hranici.

3. Nejrychlejší sériově vyráběný vůz (6:57)

Hranice sedmi minut byla pro běžná silniční auta dlouho nedosažitelnou metou. Pár placek homologovaných pro silniční provoz ji sice dosáhlo, ale to byly v podstatě závodní auta s poznávací značkou. Až Porsche se svým bezmála tisícikoňovým hybridem prolomilo onu posvátnou bariéru při neoficiálním souboji s McLarenem a Ferrari (ti své časy nezveřejnili).

4. Nejrychlejší elektromobil (7:56.2)

Mercedes-Benz SLS AMG do zásuvky překonal rekord konkurenčního elektrického Němce, Audi E-Tron. Co na to Tesla? Ta si zatím na Nordschleife netroufla, protože ačkoliv má potřebný dojezd, její naladění téhle trati moc nevyhovuje a jde přece jenom o docela velký vůz, kdežto Audi a Mercedes jsou elektrické varianty supersportů. Nejásejte ovšem nad triumfem Mercedesu příliš hlasitě. Jeho benzínový bratr stojí půlku peněz a objede Nürburgring o dvanáct sekund rychleji.

5. Nejrychlejší motocykl (7:10)

Že jsou motorky dobré akorát na rovinky a v zatáčkách letí bokem do křoví? Řekněte to britskému závodníkovi Andymu Carlileovi. Ten s Yamahou R1 prosprintoval Zelené peklo za neuvěřitelných sedm a něco minut. Nedokážeme si to představit, protože nájezdy do některých zatáček na dřeň musí z jezdce vytáhnout všechen adrenalin během jediného okamžiku. A nedostatek únikových ploch znamená, že při jakékoliv chybě riskujete vážné zranění nebo smrt.

6. Nejrychlejší SUV (7:59.1)

Když loni objel Range Rover Sport SVR slavnou trať za osm a čtvrt minuty, aby se mohl prohlásit za nejrychlejší SUV, všichni čekali, jestli na to Porsche nějak zareaguje. Prodeje jejího Cayenne totiž drží automobilku finančně nad vodou. O pár měsíců později tak přišel nový Cayenne Turbo S s 570 koňskými silami a v rámci marketingu rozprášil osmiminutovou bariéru. Uvědomte si rozměry auta a jeho hmotnost a pochopíte, že u Porsche dovedou udělat raketu z čehokoliv.

7. Nejrychlejší předokolka (7:50.6)

Tohle už je dlouhá léta hájemství malých ostrých hatchbacků. Naháněli se tu Francouzi, Němci, Japonci a Španělé. Dlouhá léta držel rekord Renault Megane RS, pak si ho pro sebe ukradl Seat Leon Cupra, když se dostal pod osm minut. Renault zareagoval a rekord znovu trumfl, a teď přichází na trh Honda Civic Type R, která hranici možností opět posunula o pár sekund. Rozhodně to není finální hodnota, protože předokolky díky nejrůznějším elektronickým asistentům a náhražkám samosvorů ještě mají kam stoupat.

8. Nejrychlejší dodávka (9:57.3)

Až nebudete moci na Nürburgringu překonat zmíněných deset minut, připomeňte si, že to zvládne i obyčejná dodávka. I když obyčejná... jde sice o Volkswagen Transporter v naftě, ale je mírně potuněný. Německá firma Revo mu obstarala lepší podvozek i plíce, takže má 220 koní a v zatáčkách docela drží. To ale Škoda Octavia RS taky. Má stejný výkon, tahá míň kil, takže byste to mohli dát, ne? Radši to ale nezkoušejte, pokud nechcete do autorizovaného servisu dorazit s hromadou neidentifikovatelných plechů.

A TADY máte 7 hřbitovů, na kterých odpočívají krásné stroje.

Komentáře